Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Vi betalar redan mer än nog i skatt i förhållande till vad vi får tillbaka. Det sägs att våra skattepengar går till vård, skola och omsorg, men i verkligheten ser vi nedlagda BB:n, en vård som centraliserats bort från mindre orter och en äldreomsorg där inte bara personalen går på knäna, utan där människor bokstavligen ligger och får liggsår för att ingen hinner ta hand om dem.
Arbetsförmedlingen är ett annat kapitel. Där går skattepengar till privata bolag som får betalt oavsett om de lyckas eller inte. Vissa får bara ut 2 % av deltagarna till egen försörjning.
Vi betalar skatt för att subventionera räntekostnader, städhjälp, renoveringar och köksbyten. Vi betalar till och med skatt för att den som jobbar ska få sänkt skatt. Det är helt bakvänt.
Vidare betalar vi för militär upprustning och krigspolitik som bidrar till flyktingströmmar där "vänstern" kallar det solidaritet när vi hjälper de drabbade, medan "högern" hellre talar om återvandringsbidrag och kallar människor för lycksökare eller hittepå-flyktingar. Det är olika etiketter men samma verklighet. Vi betalar för att skapa problemen och sen betalar vi för att hantera dem.
Hur mycket tycker du att vi ska betala i skatt och till vad exakt?
Det vore faktiskt intressant att höra, för hittills har du mest kastat ur dig självgoda oneliners.
Vad är dina idéer?
Vilket parti ställer du dig helhjärtat bakom?
Självgoda oneliners? Jag tror du blandar ihopa mig med debil-Marco.
Men jag skall svara på dina frågor.
Min dröm är en nattväktarstat där vi via skattsedeln endast finansierar:
* riksdag, tillsynsmyndigheter, rättsväsende, försvar, kustbevakning etc.
Där hade en platt skatt på säg 5-10% varit nödvändig.
Jag kan dock sträcka mig till att inkludera vård, skola och omsorg och då landar vi säkert på en platt skatt på säg 30%. Från det kan vi skala bort alla områden som samhället inte förmår leverera på.
Inga avdrag, bidrag eller transfereringar.
Vilket parti? Inget såklart, men MED är väl det bästa ljuset i mörkret.