2025-06-17, 22:15
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikRodskagg
När USSR kollapsade så hamnade 25 miljoner etniska ryssar utanför landets gränser.

Det är den tragedin Putin syftade till när han pratade om att USSR:s kollaps var en tragedi. Ni vet det där citatet ni väljer att citera ena halvan av bara om och om och om igen.

Tack och lov så har vi Internet så era lögner avslöjas enkelt.

Då är det hög tid att flytta hem.
Det verkar vara tydligt vad som är rätt sida av gränsen också, något som ryssvinen har svårt att hålla reda på.
Citera
2025-06-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Man måste ju skratta, varför citerar du samma inlägg flera gånger? saknar du mig eller något? Alla som läser här inser att du är sinnesjuk och vad gäller den där länken så bryr jag mig inte om den?

Nej jag ljuger inte hur mycket ni spottar ur er det i varje inlägg och normala människor förstår ju ert syfte med det numera, det har blivit lite för mycket av det. Sen är jag heller inte facist och orsaken till att jag avskyr Kievregimen är för att dom just är fasicter som dyrkar massmördaren och nazistsymatisören Banderas. Återigen projektion av dig eftersom argumenten tryter.

[...]

Men du verkar inte ha några problem med att ryssen, nu, år 2025, är i full färd med att officiellt "återupprätta" Stalin. Banderas var ju en småhandlare i jämförelse, men ändå är det Ukraina och inte Ryssland som du har problem med. Får man fråga varför?
Senast redigerad av Sidlinjen18 2025-06-17 kl. 22:34.
Citera
2025-06-17, 22:41
Medlem
revodnebs avatar
Dom är lika dåliga på att ljuga som att kriga. Vi vet att dom ljuger, dom vet att vi vet att de ljuger, likt förbannat ljuger de. Ryssen får spö, det går inte att komma ifrån. Ryssen hade något att komma med när Ukraina var en del av ryssland, now - not so much. Ukraina förtjänar all vår hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Tänk att ni Ryssar är så jävla dåliga på att kriga att ni måste hitta på fiender som inte är där för att förklara hur ni totalt misslyckas med att ta över Ukraina, europas näst fattigaste land.
Citera
2025-06-17, 22:45
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Jag ser en röd tråd hos er så kallade Ukrofiler, ni söker förklaringar till handlingar i det förflutna och lever i det förflutna. Övergå till vad denna tråden handlar om hur fantastiska Ukrainas väpnade styrkor är. Den enda armén som vinner när de retirerar. Minst 25% kommer bli ryskt, västra Ukraina lär också bli en del av Ungern när ryssen är klar med sin bit. Tugga i dig den tobaken och slappna av.
Du ser. Det finns ingen logik i dina påståenden. Du byter argument och byter ståndpunkter mellan inläggen.
"Minst 25% blir blir ryskt, västra Ukraina blir ungerskt."
"Ryssland har varken imperialistiska ambitioner eller resurser."

Citat:
Denna myt om imperalistiska drömmar är enkom propaganda - Ryssland har inte de ambitionerna eller resurser för det. När ska du förstå det?
Den ryska interventionen i Moldavien, Sydossetien, Abchazien, Krim, Donbass, Kherson och under en period Hostomel flygplats är alltför lika varandra för att inte höra ihop. Det är via Primakovs doktrin, Alexander Dugin och en ansenlig andel av Putins uttalanden Kremls politik, nu och tidigare. De storryska ambitionerna medelst våld.
Citera
2025-06-17, 22:49
Medlem
revodnebs avatar
Att Ukraina ska bli en del av ryssland tillhör inte det förflutna? Tillåt mig att skratta, det är ju det ni håller på med.
Ungrarna vill inte ha en del av Ukraina, de vill leva i fred, med Ukraina! (att Orban vill det är inte vad gemene Ungrare vill. Han är snart historia, liksom putin)

Citat:
Jag ser en röd tråd hos er så kallade Ukrofiler, ni söker förklaringar till handlingar i det förflutna och lever i det förflutna. Övergå till vad denna tråden handlar om hur fantastiska Ukrainas väpnade styrkor är. Den enda armén som vinner när de retirerar. Minst 25% kommer bli ryskt, västra Ukraina lär också bli en del av Ungern när ryssen är klar med sin bit. Tugga i dig den tobaken och slappna av.
Citera
2025-06-17, 23:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du ser. Det finns ingen logik i dina påståenden. Du byter argument och byter ståndpunkter mellan inläggen.
"Minst 25% blir blir ryskt, västra Ukraina blir ungerskt."
"Ryssland har varken imperialistiska ambitioner eller resurser."

Den ryska interventionen i Moldavien, Sydossetien, Abchazien, Krim, Donbass, Kherson och under en period Hostomel flygplats är alltför lika varandra för att inte höra ihop. Det är via Primakovs doktrin, Alexander Dugin och en ansenlig andel av Putins uttalanden Kremls politik, nu och tidigare. De storryska ambitionerna medelst våld.
Min ståndpunkt, som delas av erkända experter, är att Ryssland inte har de ambitioner som ni vill framställa, av den enkla anledningen att landet varken har resurser eller ork för det. Däremot har Ryssland rätt att kräva säkerhetsgarantier i sitt närområde.

Ingen utvidgning av Nato till länder som tidigare tillhörde Sovjetunionen – en enkel regel som Väst och Nato inte ville acceptera utan istället valde att tänja på. Först handlade det om Georgien och nu Ukraina. Ryssland sade ”niet” båda gångerna, och nu står vi här med ett krig som uppmuntrats av krigshökar och sådana som dig. Resultatet är att Ukraina har förlorat minst 20 % av sitt territorium, och mer lär det bli.

Att du hänger upp dig på Sydossetien och Abchazien och försöker använda dem som argument är bara patetiskt. Ryssland är en stormakt. Stormakter kan inte bara skälla när den röda linjen passerats – de måste också bita ifrån.

Fråga dig den enkla, retoriska frågan: Vad skulle hända om Mexiko ville ansluta sig till en pakt som omfattar Kina och Ryssland? Eller om Kanada ville gå med i EU? Skulle amerikanerna bara sitta stilla och inte göra något, eller skulle den så erkända demokratin och principen om att ”länder får välja själva” faktiskt råda? Jag vet svaret, men jag tror inte att du gör det – och det är just där kärnan i problemet ligger. I väst finns det olika måttstockar: vår egen och deras, och den senare är skev, kort och visar fel.

Och komihåg, ”krig är en förlängning av politiken". Ingen isolerad händelse från tomma intet.
Citera
2025-06-17, 23:23
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Min ståndpunkt, som delas av erkända experter, är att Ryssland inte har de ambitioner som ni vill framställa, av den enkla anledningen att landet varken har resurser eller ork för det. Däremot har Ryssland rätt att kräva säkerhetsgarantier i sitt närområde.
Ryssland har alltså inga ambitioner utanför sin jurisdiktion eftersom de inte har resurser eller ork för det. Men hade de haft ork så...
Samtidigt ska de med våld ockupera allt större del av Ukraina med de ryska resurserna och den ryska orken.
Glasklart! Idiot.

Citat:
Ingen utvidgning av Nato till länder som tidigare tillhörde Sovjetunionen – en enkel regel som Väst och Nato inte ville acceptera utan istället valde att tänja på. Först handlade det om Georgien och nu Ukraina.
...sedan handlar det om Baltikum, okay.

Det viktiga är människorna i respektive land. Att de får ta beslut över sitt eget land, på demokratisk väg. Det är viktigare än allt Kreml tycker om dem.

Citat:
Ryssland är en stormakt. Stormakter kan inte bara skälla när den röda linjen passerats – de måste också bita ifrån.
Kreml har utropat två tjog röda linjer under kriget som de inte följt upp. Så gör inte en "stormakt". Så gör någon som förbrukar sin trovärdighet. Som du gjort med din postcount.
Citera
2025-06-17, 23:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ryssland har alltså inga ambitioner utanför sin jurisdiktion eftersom de inte har resurser eller ork för det. Men hade de haft ork så...
Samtidigt ska de med våld ockupera allt större del av Ukraina med de ryska resurserna och den ryska orken.
Glasklart! Idiot.

...sedan handlar det om Baltikum, okay.

Det viktiga är människorna i respektive land. Att de får ta beslut över sitt eget land, på demokratisk väg. Det är viktigare än allt Kreml tycker om dem.

Kreml har utropat två tjog röda linjer under kriget som de inte följt upp. Så gör inte en "stormakt". Så gör någon som förbrukar sin trovärdighet. Som du gjort med din postcount.
Du verkar ful(miss)tolka medevetet. Jag har redogjort för min ståndpunkt och varför vi är där vi är. Du kan fortsätta leva i din ryssofobiska glaskula och världsbild som sträcker mellan Lissabon och Tallin.
Citera
2025-06-17, 23:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
(...)

Det är skillnaden mellan Kreml och Vita Husets armé... Ryssarna bedriver ett krig som inte rör civila... medan USA och Ukraina bombar civila - fast det inte ens finns någon militäranläggning i området. Och skryter om det.

Inte rör civila? Ryssarna mördar civila medvetet och systematiskt, som t.ex i Kherson, där de jagar civila med drönare och dödar dem med sprängladdningar. Dvs, "bombar civila". Detta enligt FN:

Citat:
UN Commission concludes that Russian armed forces’ drone attacks against civilians in Kherson Province amount to crimes against humanity of murder

"From July 2024, Russian forces have recurrently killed and injured civilians in an area stretching over more than 100 kilometres along the right bank of the Dnipro River in Kherson Province. The drone attacks have been widespread, systematic and conducted as part of a coordinated state policy, the report said."

"The drone operators used video feeds transmitted in real time by the cameras embedded in the drones, focused on targets that were visibly civilian, and dropped explosives on them."

"They are simply chasing and hunting civilians who are on their way to work or walking their dogs. They drop explosives from drones like it is a video game."

"Ambulances, which have special protection under international law, have been targeted and struck by drones, so as to prevent them from reaching victims who had been previously attacked."

https://www.ohchr.org/en/press-releases/2025/05/un-commission-concludes-russian-armed-forces-drone-attacks-against-civilians

Ett krigsbrott, enligt FN.

Citat:
The Commission therefore concludes that Russian armed forces perpetrated the war crime of intentionally directing attacks against civilians in Kherson Province.
Citera
2025-06-18, 00:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Ingen utvidgning av Nato till länder som tidigare tillhörde Sovjetunionen – en enkel regel som Väst och Nato inte ville acceptera utan istället valde att tänja på. Först handlade det om Georgien och nu Ukraina. Ryssland sade ”niet” båda gångerna, och nu står vi här med ett krig som uppmuntrats av krigshökar och sådana som dig. Resultatet är att Ukraina har förlorat minst 20 % av sitt territorium, och mer lär det bli.

Att du hänger upp dig på Sydossetien och Abchazien och försöker använda dem som argument är bara patetiskt. Ryssland är en stormakt. Stormakter kan inte bara skälla när den röda linjen passerats – de måste också bita ifrån.

Fråga dig den enkla, retoriska frågan: Vad skulle hända om Mexiko ville ansluta sig till en pakt som omfattar Kina och Ryssland? Eller om Kanada ville gå med i EU? Skulle amerikanerna bara sitta stilla och inte göra något, eller skulle den så erkända demokratin och principen om att ”länder får välja själva” faktiskt råda? Jag vet svaret, men jag tror inte att du gör det – och det är just där kärnan i problemet ligger. I väst finns det olika måttstockar: vår egen och deras, och den senare är skev, kort och visar fel.

Och komihåg, ”krig är en förlängning av politiken". Ingen isolerad händelse från tomma intet.

Det är ju en massa dravel, sagor och äventyr i ditt inlägg..

Jag fetade några :

-Vilka j-vla "erkända" experter ?

Sitter de i en maktposition : Nej !
I väst där fri vilja, fria val, och där man får ge utryck för sina egna tankar utan att bli slängd i fängelse eller till fronten..stöder Ukraina. Dvs inte ngn j-vla politbyrå som bestämmer åt en.

-Ryssland stormakt ?

I över tre år har man "gnagat" sig framåt. Tills nu har man inget att visa upp, förutom en miljon förluster och att Putin säljer ut farmen till Kina. Ryssland blir mer och mer ett korthus.., gång efter annan har Ukraina dragit ner byxorna på denna "stormakt". Om ngr år måste Putin ringa upp lyxfällan, och den ligger i Peking !

Sist massa oväsentligt, orealistiskt svammel med Mexico etc.., det finns ingen politisk lust i Mexico att närma sig Ryssland. Det är en större chans att du vinner 7 rätt på lotto, än att det skulle ske.
Citera
2025-06-18, 00:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ett erkännande från ryssarna att det gick långsammare än beräknat:
Citat:
Top Putin ally says Ukraine war has been slower than expected (2022-03-14)

One of President Vladimir Putin's closest allies said that Russia's military operation in Ukraine had not all gone as quickly as the Kremlin had wanted, the strongest acknowledgement yet from Moscow that its invasion is not going to plan.

Viktor Zolotov, chief of Russia's national guard and a member of Putin's security council, said progress had been slower than expected. (...)

https://www.reuters.com/world/europe/top-putin-ally-says-ukraine-war-has-been-slower-than-expected-2022-03-14/
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
En artikel från 1 månad efter kriget början?

Från 18 dagar efter invasionens start, som HejaFinland skrev.

Det som är intressant är att artikeln är från tidpunkten innan Ryssland gjorde sin reträtt från Kyiv-trakten och innan de alternativa berättelserna från Kremls sagofabrik började ta form. Vid denna tidpunkt så erkände ryssarna att det inte gått enligt plan och att det gått långsammare än beräknat.
Citera
2025-06-18, 00:14
Medlem
Citat:
Mycket kan man säga om andra men kan du nu berätta för oss hur mycket Ukraina faktiskt har vunnit? Kan nazisterna sova lugnt i Kiev eller torde de vara oroliga för diverse missiler och hur många procent mark har Ukraina ockuperad i Donbass och hur gick det i Kursk för den fantastiska Azovbatoljen och deras nazistkamrater? Självklart vet du svaret men fokuserar på personangrepp och har svårt att hålla dig till sakfrågan.

Som tur är är Ukraina avsevärt mindre nazistiskt än Ryssland.
Det finns en anledning till att nazister stödjer Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in