Citat:
Ursprungligen postat av
stayboosted
Israels uttalande krigsmål är att ta bort dessa två kapaciter:
- Irans ballistiska missil kapacitet. Det är Israel på god väg att lyckas med redan nu.
- Irans kärnvapen program. Även där är Israel på god väg att lyckas, men behöver säkert USA:s hjälp för Fordow för att avsluta jobbet helt.
Så Irans missilkapaciteter spelar absolut roll och är ett av Israels uttalade krigsmål att ta bort. Så detta krig kan absolut avgöras från luften. Oavsett om USA hjälper till med Fordow eller inte har Iran redan betalat ett mycket stort strategiskt "pris". Vilket var min poäng.
Detta kostar Iran enormt mycket och dom verkar sakna förmåga att stoppa Israels kapacitet att fortsätta. Om Iran hade kunnat, skulle de skjutit ner flygplan, skickar missiler på IDF:s baser osv för att stoppa förstörelsen av deras militära och strategiska kapaciteter.
Denna situation liknar Hizbollah 2024. Dom hade först lite förmåga att skada, men inte stoppa Israel. Temporärt. Inom kort var Hizbollah i en sits där dom tvingades kapitulera efter Israel slog ut deras missilavfyrnings kapacitet.
Jag tror att Israel kan klara allt detta med undantag för Fordow. -- MEN! Utan att ta ut Fordow är, som jag ser det, hela operationen meningslös!
Fordow och de 3000 centrifugerna som står och spinner just i detta nu, måste bort.
Nu är jag ju svensk och kisten, men hade jag varit jude i Israel, så hade jag velat att Netanyahu hade tagit ut Fordow till vilket pris som helst. En 50 kt nukleär kryssningsrobot från en av mina Dolphin-ubåtar ute i persiska viken hade ju kunnat klara biffen, även utan insats från amerikanska MOPs ("bunker busters")
Om jag hade varit jude, så hade jag skrivit till Netanyahu och sagt att han måste ringa Trump och säga "-- Om du inte använder dina MOP mot Fordow, så måste jag använda en liten kryssningsrobot - och hur blir världen då om kärnvapen har använts, även om det bara var en liten taktisk kärnladdning?"
Det viktigaste för hela jordklotet är givetvis att Irans kärnvapenprogram kvävs i dess linda. Hur man gör det har föga relevans.