2025-06-17, 18:34
Medlem
Är Houthis på ingång med ekorna? När kommer back-up?
Citera
2025-06-17, 18:34
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayboosted
Israels uttalande krigsmål är att ta bort dessa två kapaciter:

- Irans ballistiska missil kapacitet. Det är Israel på god väg att lyckas med redan nu.
- Irans kärnvapen program. Även där är Israel på god väg att lyckas, men behöver säkert USA:s hjälp för Fordow för att avsluta jobbet helt.

Så Irans missilkapaciteter spelar absolut roll och är ett av Israels uttalade krigsmål att ta bort. Så detta krig kan absolut avgöras från luften. Oavsett om USA hjälper till med Fordow eller inte har Iran redan betalat ett mycket stort strategiskt "pris". Vilket var min poäng.

Detta kostar Iran enormt mycket och dom verkar sakna förmåga att stoppa Israels kapacitet att fortsätta. Om Iran hade kunnat, skulle de skjutit ner flygplan, skickar missiler på IDF:s baser osv för att stoppa förstörelsen av deras militära och strategiska kapaciteter.

Denna situation liknar Hizbollah 2024. Dom hade först lite förmåga att skada, men inte stoppa Israel. Temporärt. Inom kort var Hizbollah i en sits där dom tvingades kapitulera efter Israel slog ut deras missilavfyrnings kapacitet.

Jag tror att Israel kan klara allt detta med undantag för Fordow. -- MEN! Utan att ta ut Fordow är, som jag ser det, hela operationen meningslös!

Fordow och de 3000 centrifugerna som står och spinner just i detta nu, måste bort.

Nu är jag ju svensk och kisten, men hade jag varit jude i Israel, så hade jag velat att Netanyahu hade tagit ut Fordow till vilket pris som helst. En 50 kt nukleär kryssningsrobot från en av mina Dolphin-ubåtar ute i persiska viken hade ju kunnat klara biffen, även utan insats från amerikanska MOPs ("bunker busters")

Om jag hade varit jude, så hade jag skrivit till Netanyahu och sagt att han måste ringa Trump och säga "-- Om du inte använder dina MOP mot Fordow, så måste jag använda en liten kryssningsrobot - och hur blir världen då om kärnvapen har använts, även om det bara var en liten taktisk kärnladdning?"

Det viktigaste för hela jordklotet är givetvis att Irans kärnvapenprogram kvävs i dess linda. Hur man gör det har föga relevans.
Citera
2025-06-17, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Även Storbritannien har en Airbus KC2 Voyager i luften – sök på anropssignalen RRR996. I skrivande stund är den på väg att passera över Sinaihalvön. Flygplanet är utrustat med kapacitet för lufttankning, men det återstår att se om det denna gång opererar i den rollen eller i transportroll.

Vi kan bara hoppas att Storbritannien ansluter sig till något som skulle kunna utgöra ett internationellt samarbetet leder till en varaktig lösning som befriar regionen från mullorna i Teherans auktoritära och förtryckande regim. Som inte enbart påverkar iranierna, utan även grannländerna befolkningar som israeler, libaneser, palestinierna, jemeniter och saudier m.fl.

Å ena sidan är kanske yttre intervention enda sättet att "befria" Iran. Å andra sidan gick det inte jättebra för Irak, Libyen och Afghanistan...

En förändring inifrån som stöds av folket hade funkat. Inte en yttre koalition av "de förhatliga judarna" och "den store satan". Detta enligt vad deras regim tycker...

Dessutom är få iranier nog tacksamma att deras land bombas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ett ännu större krig med Iran kommer att höja priset på olja, ha andra negativa effekter för oss och påverka vår och världsekonomin mycket negativt. Detta är något av det sista världen behöver efter Covid, kriget i Ukraina etc.

Man kan faktiskt undra om det skulle sänka hela världsekonomin till nivån global ekonomisk depression eller kollaps?

Funderar Trump och hans rådgivare på dessa effekter och konsekvenser av ett sådant storkrig?

Men sen kan Iran befrias... Av erfarenhet vet man att det inte brukar gå bra när länder "befrias" utifrån och speciellt inte av USA.

Att ett eventuellt ingripande från USA i konflikten skulle sänka hela världsekonomin eller att den kollapsar är ett mindre pris än att Iran får ta fram kärnvapen.

Hoppas på rejält bombande över Iran inatt med B-52r med GBU 57 eller kanske till och med taktiska kärnvapen.
Ja det kan bli några tuffa decennier efter det men ändå SÅ VÄRT det.

Kom igen nu Trump visa att du är en riktig ledare!!!!
Citera
Medlem
I detta läge räcker det inte för Iran att gå med på bara ett kärnenergiavtal. All utrustning måste dessutom förstöras, allt uran överföras till UK och bunkrarna sprängas. Dessutom skall Iran tvingas erkänna Israel samt underteckna ett fredsavtal med Israel.
Citera
2025-06-17, 18:36
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Skitsnack. Det här har man absolut inte sagt. Tvärtom har Netanyahu sagt att det iranska folket inte ses som fiender, det handlar om dödskults-regimen.

Källa tack! Du har ingen källa!
Israel Katz backtracks on threat to 'residents of Tehran' over Iranian missile attack
https://www.jpost.com/israel-news/defense-news/article-857870
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/katz-says-israel-wont-target-tehrans-civilians-but-they-will-pay-by-being-displaced/
Han har tagit tillbaka det och menar att dom bara ska få lida pga förflyttning. Så man ska bomba sönder Teheran. Vilket såklart kommer skada befolkningen. Han sa uttalandet efter att 24 personer eller hur många det nu var dog i iransk första stora hämnd attack efter Israel började den 13e.
Och då var uttalandet på hans Twitter på hebreiska om jag inte minns fel att folket i Teheran kommer få lida som hämnd efter den attack man fått smaka på i Tel Aviv.
Så inte skitsnack.
Synd att du inte var lika påläst utan bara följer Headlines on aftonhoran aka Ny Times.
Senast redigerad av coolabananer123 2025-06-17 kl. 18:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det verkar som att minst 3st amerikanska tankflyg är på väg mot Mellanöstern och eskorteras av 4st F35 vardera.
Även ett antal F22 sägs vara på väg åt samma håll.

Jag såg idag flightradar24 hur ett Nato registrerat tankflyg flög mot USA.

Frågan är om det skulle tanka några amerikanska flygplan eller om USA behöver Nato flygen i USA som ersättning.

Edit:

Just nu finns två stycken Nato registrerade Airbus A330-243MRTT i USA enligt Flightradar24.
Senast redigerad av zapohd 2025-06-17 kl. 18:49.
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
I detta läge räcker det inte för Iran att gå med på bara ett kärnenergiavtal. All utrustning måste dessutom förstöras, allt uran överföras till UK och bunkrarna sprängas. Dessutom skall Iran tvingas erkänna Israel samt underteckna ett fredsavtal med Israel.
De kommer endast ha kalsongerna kvar om de går med på det.
Citera
2025-06-17, 18:37
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Fråga till dig:

Om en nations styre utövar terror mot ett grannland så till den milda grad att grannlandet, som är militärt starkare, beslutar sig för att göra något åt saken, så ska grannlandet inte kunna agera om terroristerns gömmer sig bland civila?

Är det vad du menar? Om ja, hur tänkte du då? Ska t.ex. Iran eller Hamas kunna göra vad som helst och sedan aldrig ställas till svars för det, då det finns civila i närheten?

Om svaret är nej, vad anser du vara en rimlig reaktion för att få slut på terrorismen/kärnvapenanskaffandet eller vad det nu gäller?
Den som utför terror i Iran är Israel USA och IS.

HAMAS må vara stödda av Iran men Jag köper inte att det ger Israel rätten till total demolering av Iran. Det är aggressivt och ingen värld jag vill leva i. Men det är okej att man tycker olika.
Citera
2025-06-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Att ett eventuellt ingripande från USA i konflikten skulle sänka hela världsekonomin eller att den kollapsar är ett mindre pris än att Iran får ta fram kärnvapen.

Hoppas på rejält bombande över Iran inatt med B-52r med GBU 57 eller kanske till och med taktiska kärnvapen.
Ja det kan bli några tuffa decennier efter det men ändå SÅ VÄRT det.

Kom igen nu Trump visa att du är en riktig ledare!!!!

Men du betänker inte att världsekonomin ännu återhämtar sig efter Covid och kriget i Ukraina? Det sistnämnda och med de sanktioner det medför, pågår ännu.

Tycker du det är värt en global civilisations-kollaps? Men det kommer inte hända... Jag vet inte men jag vet att detta är farligt.
Citera
2025-06-17, 18:39
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror att Israel kan klara allt detta med undantag för Fordow. -- MEN! Utan att ta ut Fordow är, som jag ser det, hela operationen meningslös!

Fordow och de 3000 centrifugerna som står och spinner just i detta nu, måste bort.

Nu är jag ju svensk och kisten, men hade jag varit jude i Israel, så hade jag velat att Netanyahu hade tagit ut Fordow till vilket pris som helst. En 50 kt nukleär kryssningsrobot från en av mina Dolphin-ubåtar ute i persiska viken hade ju kunnat klara biffen, även utan insats från amerikanska MOPs ("bunker busters")

Om jag hade varit jude, så hade jag skrivit till Netanyahu och sagt att han måste ringa Trump och säga "-- Om du inte använder dina MOP mot Fordow, så måste jag använda en liten kryssningsrobot - och hur blir världen då om kärnvapen har använts, även om det bara var en liten taktisk kärnladdning?"

Det viktigaste för hela jordklotet är givetvis att Irans kärnvapenprogram kvävs i dess linda. Hur man gör det har föga relevans.

Jag håller med. Min magkänsla är att Israel inte skulle påbörja detta projekt utan något sorts godkännande från Trump att få hjälp med Fordow.

Det återstår förstås att se, men all retorik från Trump tycks peka åt det hållet + rörelserna av amerikanska flottan osv.
Citera
2025-06-17, 18:40
Medlem
JustTrollings avatar
Hoppas mullorna följer Trumpen på Truth Social.

UNCONDITIONAL SURRENDER!
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/114699621000737127

We know exactly where the so-called “Supreme Leader” is hiding. He is an easy target, but is safe there - We are not going to take him out (kill!), at least not for now. But we don’t want missiles shot at civilians, or American soldiers. Our patience is wearing thin. Thank you for your attention to this matter!
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/114699610769479275
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in