2025-06-15, 23:37
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Vet inte var det ryktas men det där om GBU-57 låter väl inte så troligt? För att släppa en sådan skulle väl USA behöva involvera sig direkt i konflikten då Israel, så vitt jag vet, saknar egna plan för att leverera en bomb av det slaget.

Någon slags "kommandoräd" mot anläggningen låter väl i sådana fall mer troligt, men jag förmodar att den iranska beredskapen just där är ganska hög vid det här laget.
Bland annat har Amit Segal (som är en väldigt respekterad israelisk journalist) antytt att USA ska hjälpa till med Fordow.
https://x.com/AmitSegal/status/1933965111317713391

Det har av många tolkats som om det är bunkerbomber som USA bidrar med, eftersom det är vad Israel behöver.
Citera
2025-06-15, 23:39
Medlem
baggebo1s avatar
Jemen ska tydligen joina partyt idag också!
Citera
Medlem
JustTrollings avatar
Ryktas att Fordow attackerats av IDF.

Men halvt obekräftat än.

@Osinttechnical
Israeli aircraft have reportedly struck Iran's Fordow Fuel Enrichment Plant, a reinforced nuclear enrichment facility dug under a mountain in Qom province, Iran.
https://x.com/Osinttechnical/status/1934363543563845817
Citera
Avslutad
"Despite Iranian state-run media continuing to claim that Iran is escalating and increasing the size of its attacks against Israel, the truth is much different, with tonight’s ballistic missile attack being one of the smallest since Israel began its strike campaign against Iran on Friday.*

Tonight, roughly 30 ballistic missiles were launched at Israel, with only three impacts being reported, as opposed to the first night when Iran launched between 175–200 missiles and last night when they launched 75–100 missiles against Israel.

However, don’t let these numbers fool you, Iran is not running out of missiles, but it does suggest they may be running out of launchers for these medium to intermediate-range ballistic missiles that are actually able to reach Israel. It also likely suggests severe issues in command-and-control caused by the large number of senior military officials, specifically the entire top chain-of-command for the IRGC’s Aerospace Forces, that have been eliminated so far by Israel.

(OSINTdefender)"

https://t.me/beholdisraelchannel/57346
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Var nära att gå att lägga mig. NU KÖR VI!!!

Några vrickade fötter i språng mot skyddsrummen, det är allt. Undrar om man skjuter mot militära mål denna gång?
Citera
2025-06-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Men varför skulle Iran öht lägga sig i Israel/Palestinakonflikten? De hade ju fred och vänliga relationer med Israel fram till 1979. Sedan deklarerade de att de ville förgöra Israel, ett land som ligger 200 mil bort från Iran.
De kunde ju valt ett mellanläge istället för att gå från den ena extremen till den andra i sin diplomati.
Helt riktigt!
Egentligen har Iran inget med Israel att göra, då man måste färdas genom 2 olika mellanliggande innan man når Israel.
Men jag är säker på att Irans fientlighet mot Israel, detta handlar enbart om att hävda någon slags ledande ställning bland övriga muslimländer!
Citera
2025-06-15, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jemen ska tydligen joina partyt idag också!

Skall de kasta spjut? De har slut på försörjningsstöd från Iran.
Citera
2025-06-15, 23:42
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Några vrickade fötter i språng mot skyddsrummen, det är allt. Undrar om man skjuter mot militära mål denna gång?
Nåja, nog har det varit flera bekräftade dödsfall varje natt än så länge?
Citera
Medlem
Muslimfittas avatar
Israel verkar ha tre huvudmål.

1. slå ut alla i ledarpositioner
2. oskadliggöra kärnanläggningar
3. demontera regimen

Israel har fått mer än nog av sinnessjuka aldrig sinande dödskultstrakasserier och nu kommer man gå hela vägen i Iran som man gjorde i "Palestina".

Ormens huvud måste huggas av.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Skall de kasta spjut? De har slut på försörjningsstöd från Iran.
De körde hypersonic igår. Låt oss vänta och se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ska lägga mig nu och orkar inte leta fram källor. Det är dock 100% på riktigt. Detta är vad som är känt. De har säkert fler grejer som är hemliga. Jag minns bl.a. att jag såg jobbannonser för en sån enhet inom Försvarsmakten för ett par år sedan. Jobbet skulle bestå av att på heltid hålla på med "narrativ", "opinion" m.m.

Jag minns att Försvarsmakten bidrog med experter på psyops i kriget mot Libyen.
Citera
2025-06-15, 23:44
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Bland annat har Amit Segal (som är en väldigt respekterad israelisk journalist) antytt att USA ska hjälpa till med Fordow.
https://x.com/AmitSegal/status/1933965111317713391

Det har av många tolkats som om det är bunkerbomber som USA bidrar med, eftersom det är vad Israel behöver.

Okej, tack för förtydligandet, men då får nog USA släppa dem också eller, utöver bomberna, bidra med något som kan släppa dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in