2025-06-15, 17:09
Medlem
burialhexs avatar
Den skicklige fredsmäklaren säger nu att han lätt kan få ett slut på konflikten. Återstå att se.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-kriget-i-mellanostern?inlagg=08727b54c80c7acb16ae359af21e9b fc
Citera
2025-06-15, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
De har ett lager på minst 20 000. Det var vad jänkarna styrde bort från Ukraina för en vecka sedan.

Sen var det inte specat vad det innehöll.

En gissning är att Israel redan hade ett skapligt lager men vem vet.

De 20.000 raketerna är en mindre typ ämnad för att skjuta ner drönare(kort räckvidd), sen är dom inte bara omdirigerade till Israel utan till amerikanska baser i regionen.
För att amerikanska soldater ska kunna skydda sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Det är en droppe i havet med tanke på hur många civila som araber har dödat i genom historien.
Hur många har "araber" dödat då och jämför sedan med Israel? jag såg siffror på det förra året så leta fram det och bli förvånad. Bara sedan 2023 har minst 60 000 människor dödats i Gaza av IDF och lägg sedan till alla sedan 1948. Visste du ens att iranier inte är araber och att israeler och många araber är från samma gren, Abraham?
Citera
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Låter som just den form av önsketänkande jag undanbad och inte ett svar på frågan.

De kanske inte var så macho som du hoppats? Like always betting on a losing horse..
Citera
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vilket nederlag för BRICS-skithögarna på flashback.

Ingen i BRICS stöttar Iran. Typisk "hjälp och samarbete" som bara hittas i skithålsländer.

Sydafrika? Nä men BRICS bygger på en lös federation mot NATO som däremot hålls ihop av länder med likartad kultur, samhällsbygge, värderingar och gemensam historia. Indier och brasilianare är egentligen indoeuropéer liksom perser. Krossas Iran så faller BRICS. Lite så jag ser Israels attack mot Iran. Iran borde inte ha något med övriga arabvärlden att göra. Det finns inga kulturella samband som Iran egentligen har med Västvärlden.
Citera
2025-06-15, 17:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Nja. De verkar lämna huvudstaden. Vilket inte är samma sak som att de kommer lämna landet. Det är nog en mycket liten del av befolkningen som har råd och möjligheten att flyga ut ur landet. Rimligtvis lämnar de temporärt för att bo hos släkt och vänner i andra städer. Kan vara klokt!
Svenskan Karolina Tillander flydde även hon till landet efter att bomberna fallit i hennes kvarter.

Citat:
Enligt Tilander skedde sprängningar nära deras gata, i samma område där de dessutom tidigare handlat mat.

– Det var precis i vårt kvarter. Vi har haft tur att det inte träffade oss, säger hon.

Jag tog reda på så mycket information som möjligt innan och hade även kontakt med personer på plats. För mig var det en chans att både få göra mina tänder som kostar fem gånger mer i Sverige, samtidigt ville jag uppleva ett land som sällan får visa sin vackra, varma och gästvänliga sida i media.

– Tyvärr förändrades läget oväntat med bombningarna. Man kan aldrig förutse att sådana här hemska saker skulle hända, tillägger hon.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/GyEwJl/von-tilander-fast-i-iran-som-en-skrackfilm

Tusentals svenskar är fast i Iran och riskerar mördas av Israel nu då man verkar helt övergått till att bomba civila.

Residential areas of Tehran hit in fresh Israeli strikes

Citat:
.., densely populated residential areas of the Iranian capital being targeted

They include three busy intersections in the city: Tajrish and Quds Square, Shariati Avenue and Valiasr Square.

Tajrish is home to a major shopping center, while Valiasr Street is considered one of Tehran’s main thoroughfares and commercial centers.

Israel’s military had previously said it was targeting military and nuclear complexes in Iran, although there are no known such complexes in these areas of the capital
https://www.cnn.com/world/live-news/israel-iran-strikes-news-06-15-25#cmbxo076500003b6nm3c8nnuq

Antingen så är det medvetet, eller så siktar de dåligt eller har kassa vapen.
Citera
2025-06-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
https://www.twz.com/news-features/counter-drone-weapons-diverted-from-ukraine-to-middle-east-amid-rising-tensions-hegseth-confirms

Såg något klipp tidigare när Zelinsky beklaga sig över just 20 000 enheter motvärn hade omdirigerats. Han visste iofs inte vad USA och Israel hade i kikaren. Går säkert att googlea fram.

https://www.businessinsider.com/ukraine-zelenskyy-us-sent-20k-antidrone-missiles-middle-east-2025-6

Tack, intressant. Detta verkar främst gälla drönare, men ändå relevant att känna till.
Citera
2025-06-15, 17:12
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hur många har "araber" dödat då och jämför sedan med Israel? jag såg siffror på det förra året så leta fram det och bli förvånad. Bara sedan 2023 har minst 60 000 människor dödats i Gaza av IDF och lägg sedan till alla sedan 1948. Visste du ens att iranier inte är araber och att israeler och många araber är från samma gren, Abraham?

Sök upp ”arabiska slavhandeln” där igenom får du ditt svar. För att inte nämna alla ISIS-attacker osv.
Citera
2025-06-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
En till som suktar efter WW3.

Nu äntligen början rödtotten vakna. Uttalandet kom alldeles nyss!

"Trump to ABC: We may intervene to help Israel eliminate Iran's nuclear program"

Kom igen, in med bombplanen och bunkerknackare.
Citera
2025-06-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
De 20.000 raketerna är en mindre typ ämnad för att skjuta ner drönare(kort räckvidd), sen är dom inte bara omdirigerade till Israel utan till amerikanska baser i regionen.
För att amerikanska soldater ska kunna skydda sig.

Ja med facit i hand så var det logiskt. Inget Ukraina eller andra riktigt tyckte var vettigt just då.
Citera
2025-06-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Med tanke på att Irans arme har försvagats rejält, varför gör inte folket revolt?
Det kommer dom göra var så säker Israel pumpar in vapen till iranska folket just nu. Sedan kommer ledarna i iran och hänga och dingla i lyktstolparna om några veckor
Citera
2025-06-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Krig är dock dynamiskt och svårförutsägbart. Min fråga gällde fallet då missilattackerna fortsätter natt efter natt.

Ja och jag svarade dig, då Israels luftförsvar börjar redan i Iran så kommer Irans förmåga avta snabbare än Israels. Det vill säga Israel kommer kunna fortsätta försvara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in