2025-06-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ja, Irans krigsplanering lämnar mycket att önska. Bristen på skyddsrum beror kanske på någon skev uppfattning om att byggandet av sådana skulle få de skäggiga svinen som leder landet att verka svaga eller defensiva.

Irans flygvapen har också lyst med sin frånvaro. Tydligen inget prioriterat område för de iranska militärplanerarna. Man har istället satsat på missiler och det kanske inte var så lyckat. För femtio år sedan hade Iran ett av de bästa flygvapnen i världen, och de har stolta traditioner, men nu förnedras de.

Ja alltså, Irans skit flygvapen har inte mkt att säga till om när det gällerF35or och F15 . Vi kan väl tacka alla sanktioner mot Iran, är väl en bidragande orsak till varför deras flygvapen är katastrof. F35orna verkar kunna komma och gå som dom vill mot Irans skit S300 system
Citera
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Jag får väl medgetts jag haft delvis fel. Jag trodde attackerna skulle upphöra. Men attackerna ser snarare ut att intensifieras.

Vilken sida som är ond- respektive god väljs först när det tredje världskriget är till ända. Kom ihåg det.

Kommunisterna kommer såklart att segra även efter tredje världskriget
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobthebear
Från Israel är det antingen Jordanien , Irak , Saudi arabien eller Syrien
Iran sade att de skulle slå mot de länder som skjuter ned deras missiler, och Jordanien sköt ju ned ett par igår, så har Iran attackerat Jordanien nu?
Citera
2025-06-15, 15:37
Medlem
Citat:
Jag får väl medgetts jag haft delvis fel. Jag trodde attackerna skulle upphöra. Men attackerna ser snarare ut att intensifieras.

Vilken sida som är ond- respektive god väljs först när det tredje världskriget är till ända. Kom ihåg det.

Vilken sida som är ond eller god kan ju vilket rövhål som helst räkna ut vid det här laget
Citera
Medlem
16 min
Amanda Hällsten

Flyglarmet ljuder just nu i Jerusalem och Tel Aviv. Israels militär uppger att Iran har avfyrat raketer mot dem.

”För en kort stund sedan identifierade IDF missiler som avfyrats från Iran mot Israels territorium. Försvarssystem är i drift för att avvärja hotet. Vid larm uppmanas allmänheten att ta sig till ett skyddat utrymme och stanna där tills vidare”, skriver IDF i ett uttalande, enligt Sky News.

Irans statliga medier uppger att det ska vara ballistiska robotar som har avfyrats mot Israel.

Det här är första gången Iran skjuter raketer under dagtid.
Citera
Medlem
stayboosteds avatar
IDF Home Front Command: Israelis can get out of bomb shelters.

"Latest Iranian attack is over. Looks like Israeli & US air defense teams intercepted virtually all missiles"

https://x.com/manniefabian/status/1934241720365203839

Detta är stort. Det börjar verka som att Israel har träffat tillräckligt med avfyrningsramper/TEL + har skadat IRGC:s koordinationsförmåga till den grad att dom inte längre kan skicka tillräckligt stora missilsalvon att penetrera Israels luftvärn. Samtliga missiler stoppades i denna attack, alltså ett totalt slöseri från Irans sida.

Om det fortsätter så här ser det inte bra ut för Iran. Iran har långt ifrån oändligt med missiler och för varje dag som går förstörs mer och mer av deras militära kapacitet.

Det påminner om situationen mot Hizbollah. Israel slog till mot deras avfyrningsramper och missillager + militära ledning. I början hade dom lite förmåga att fortsätta skada Israel, men den kapaciteten försvann snabbt tills den till slut i princip inte längre existerade och Hizbollah tvingades att ge upp.
Citera
2025-06-15, 15:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Om attackerna intensifieras eller klingar av ser man på volymerna och vapentyperna.

Om attackerna blir sporadiska, består av salvor på 20-30 robotar eller allt mer handlar om drönare, så talar det till Israels fördel. Och omvänt till Irans.
Citera
2025-06-15, 15:38
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Iran sade att de skulle slå mot de länder som skjuter ned deras missiler, och Jordanien sköt ju ned ett par igår, så har Iran attackerat Jordanien nu?
Då blandar väl sig Storbritannien i?
Citera
2025-06-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Inte något jag hört nå om. Enda hoten dom sagt nu är väl isf emot england, Frankrike och usa . Det är nog mkt snack och lite verkstad när det gäller Iran . Gången när USA sänkte deras flotta så förstod man att dom mest snackar skit.
Citera
2025-06-15, 15:39
Medlem
Citat:

Givetvis är alltid Islamisterna dom onda, allt dom vill är att förgöra smutsiga människor! Därför är det alltid krig och våld runt dom!
Citera
2025-06-15, 15:40
Avslutad
"NOW: No impacts have been recorded yet in Israel following launch of Iranian ballistic missile."

https://t.me/beholdisraelchannel/57259

Inte en enda utav Irans missiler verkar ha kommit igenom den här gången.
Citera
2025-06-15, 15:42
Avslutad
"A high-rise building collapsed as a result of an attack in Tehran" (film).

https://t.me/beholdisraelchannel/57261
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in