2025-06-14, 19:49
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Israel har absolut ingen historia av förhastade okalkylerade angrepp. Israel genomförde sin (sedan länge) planerade insats häromdagen och kommer nu planera för framtida insatser. Israel kommer absolut inte börja skicka missiler mot Teheran på måfå. Det kommer inte hända.

Iran genomförde sin hämndattack igår och slickar nu sina sår, bidar sin tid, positionerar sig genom att sätta höga personer i säkerhet och tillsätta nya nyckelpersoner.

Nya attacker kommer om några månader.
Nej, jag påstod inte heller att Israel kommer offra Jericho-missiler för att okynnesbomba den iranska landsbygden. Jag håller inte med dig alls heller, Israel tar tillfället i akt när landet får ett - för att Israel inte sällan planerat och målat upp olika scenarion. Att Israel bara skulle lägga ner nu är otroligt osannolikt. Men, vi får väl se imorgon bitti
Citera
2025-06-14, 19:50
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Israel har absolut ingen historia av förhastade okalkylerade angrepp. Israel genomförde sin (sedan länge) planerade insats häromdagen och kommer nu planera för framtida insatser. Israel kommer absolut inte börja skicka missiler mot Teheran på måfå. Det kommer inte hända.

Iran genomförde sin hämndattack igår och slickar nu sina sår, bidar sin tid, positionerar sig genom att sätta höga personer i säkerhet och tillsätta nya nyckelpersoner.

Nä jag tror precis tvärtom. Nettan & Co kommer inte låta mullorna slicka några sår och bygga upp något att åter skicka mot Israel.
Citera
2025-06-14, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Otroligt att Iran med sina mullor som alltid håller ett högt tonläge inte har något luftförsvar. Har de inte fått köpa av ryssen? Eller har de inga pengar?

Haha, de hade ett luftförsvar. Men de verkar inte ha förstått att de även måste försvara sitt luftförsvar. Israel slog ut det dag 1.

Jag storknar verkligen av skratt idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenhyacinten
Så nu attackerar judehorungarna oljefält. Alltså handlade de inte om kärnenergiprogrammet?

Äckliga judar. Hitler hade förstås rätt.

Terrorstaten israel vill att journalister ska filma när tel aviv bombas men de får inte filma när de bombade i ghaza. Judar måste raderas från denna planet en gång för alla.

Det ska göra ont såklart, Israel utlovade hämnd efter att Iran slog mot rent civila mål med sina raketer. Man kommer ge igen med samma mynt och slå mot ekonomiska intressen, dvs olja/gas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Nej, jag påstod inte heller att Israel kommer offra Jericho-missiler för att okynnesbomba den iranska landsbygden. Jag håller inte med dig alls heller, Israel tar tillfället i akt när landet får ett.

Jag får nästan känslan att folk sitter här och hoppas att Israel och Iran bombar varandra. Precis som att det vore någon bioföreställning.

Min uppfattning är att inga ytterligare attacker kommer ske varken i natt eller kommande veckor. Om några månader däremot kommer nya attacker.
Citera
2025-06-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur skulle du agera som ledare för ett land omgivet av fiender som alla vill förinta inte bara landet utan alla dina medborgare eftersom det står i en sagobok de tolkar bokstavligt? Du behöver inte svara. Du skulle naturligtvis lägga dig ner och dö efter att först låtit fienden förlusta sig med dina omyndiga döttrar.
Man kan ju se det som att hela staten Israel är en illegal institution som rövats från Palestina, med en viss tyngd. Eller så kan man se det som två folk som måste enas om samma yta. Oavsett vilket så kan Israels annektering av palestinsk mark bli aldrig bli laglig och allmänt accepterad. Börja med att lämna tillbaka bosättningarna och gå sen vidare därifrån.
Citera
2025-06-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemseman
Det är den iranska prästregimen (islamiska mullah-regimen) med Ayatollah Khamenei i spetsen som öser hat över Israel. Men, som en iransk-svensk sa på radion igår (eller förrgår): Det iranska folket hatar inte Israel. En annan iranier som jag råkade tala med idag förtydligade och sa: 80% av iranierna är för Israel och för att störta regimen. Dessvärre är det ingen som kan axla ledarskapet för en revolt för närvarande och än mindre någon eller en grupp som kan ta över landets styrning.
Tyvärr har inga försök hittills att revoltera mot Irans ledarskap lyckats. Tusentals människor har fängslats, torterats och avrättats. I Iran räcker det att man exempelvis är homosexuell för att dömas till offentlig hängning.

Vilka jävla fantasier!
Iran är medlem i organisationen BRICS, där Kina har en ledande ställning.
Nuförtiden brukar man indela produktionsförmågan av det mesta i 3 klasser.
1. Världen totalt.
2. Kina.
3. Alla andra länder förutom Kina.
Jämför man t.ex. Kina med USA, då framstår USA som små pytteskitar i förhållande till Kina, när det gäller att tillverka nästan allting!
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-06-14 kl. 19:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Om man ska tro ryssarna på Telegram verkar man ha skrivit av Iran som en seriös allierad i deras kamp mot oss här i väst.

Den allmänna meningen är att Iran - och hela Mellanöstern - är förlorat. Och detta pga de israeliska insatserna, som man givetvis inte stöder, men som man likväl både respekterar och beundrar, lite i smyg.

Det finns en genuin oro för Geran-drönarna (dvs "Shahed"). Dessa är ju av yttersta vikt just nu för den ryska krigsinsatsen. Iran levererar Shahedmotorer till ryssarna som sedan bygger höljet av ryska komponenter efter iransk modell och beväpnar dem och sedan kallar dem Geran.

Ryssarna tror att det snart inte kommer att levereras några fler motorer. Motorkomponenter kommer i och för sig redan från Kina och det är den pipelinen som man måste förlita sig på, eftersom man av någon anledning inte har lyckats konstruera några motorer själva.

Hursomhelst: enligt ryssarna har Iran redan fallit.

Vid en första anblick positivt för Ukraina. Men drönarna från Iran är bara en vapentyp. Dessutom vet vi inte vad som kommer hända i Iran.

Vad skulle behöva hända i Iran för att regimen skulle slängas ut. Vad skulle behövas för en revolution? Går det att bara flyga runt i några månader och decimera Irans infrastruktur och tro att det enbart hjälper?

Och förhandlingarna? Som pågått länge. Var de bara cloak-and-dagger? Då lär man från Iran vara rätt sneda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Haha tack jag loggar ut! Nu har trollen vaknat till liv igen. Hoppas på en gigantisk attack av Iran så ni blir ödmjuka som kattungar snart igen.

Verkar som att Irans kapacitet decimeras timme för timme.

Gårdagens attack med ballistiska missiler slutade med att Iran förlorade ännu fler TEL’s, kapaciteten kommer minska med varje attack nu när Israel kontrollerar allt mer av iranskt luftrum.
Citera
2025-06-14, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Nä jag tror precis tvärtom. Nettan & Co kommer inte låta mullorna slicka några sår och bygga upp något att åter skicka mot Israel.

Helt rätt. Israel har knappast planerat i år för att slå ut luftförsvar och skaffa sig luftherravälde för att somna om efter första attacken. Om allt luftförsvar väster om Teheran är utslaget (som det sägs) så är väl det i stort sett lika med att allt luftförsvar i hela landet är utslaget? Typ så, skulle jag tro i alla fall.

Ingen tid att förspilla, inatt kommer mullorna bjudas på rammelbuljong.
Citera
2025-06-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Nja de är väl mest som aggressiva getingar som man helst vill bli av med. Ända tills måttet är rågat för Iran.
Israel spelar Allan bara för att pappa USA står på deras sida
Det är nog dags att begripa att pappa USA kommer att fortsätta vara på Israels sida, det kommer troligtvis inget läge där Iran eller arabländerna kommer att kunna utrota Israel utan att någon bryr sig.

”Om det inte vore för pappa USA” är således inget argument.
Citera
2025-06-14, 19:58
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

De kommer rulla attacker varje dag framöver i flera veckor. Först slås bara luftförsvaret ut, sen successivt kärnanläggningarna och säkerhetstjänsterna. Sen kan luftdrönare och plan lufttankade över iranskt territorium plocka resten av kärnanläggningarna, samt givetvis specialstyrkor. Mossad har väl redan markstyrkor på plats.

Sett videos med långsamma israeliska drönare över Teheran utan att Iran lyckats göra något alls åt saken så jag gissar att Israel nästan kontrollerar marken också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in