2025-06-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ett brinnande hus är inte ödelagda kvarter. Om Iran eskalerar går USA in. Ayatollorna skulle vara döda inom en vecka.

Det är fult att ljuga

Här har du ett kvarter som inte ser ut som det gjorde innan
Citera
2025-06-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
På AB och Expressen
"Iran varnar Storbritannien, Frankrike och USA om att inte hjälpa Israel, rapporterar Sky News."

Kan detta göra att de länderna kommer gå emot Iran eller vika undan?

inga varningar till stormakten sverige?

https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/medeltiden/korstagen
Citera
2025-06-14, 11:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Då skulle ju främmande makt kunnat förse Iran med U-235 med lätthet. Hur kan man då med visshet påstå att Iran saknar teknisk kompetens att bygga en atombomb? Bomben i sig är väl inte så tekniskt avancerad?

Nej det kan de inte.

"Uran-235:
Detta är en sällsynt isotop av uran som måste anrikas från naturligt uran för att kunna användas i en atombomb. I naturligt uran är halten av uran-235 mycket låg (ca 0,7%), så den behöver koncentreras. "
Citera
2025-06-14, 11:41
Medlem
Citat:
På AB och Expressen
"Iran varnar Storbritannien, Frankrike och USA om att inte hjälpa Israel, rapporterar Sky News."

Kan detta göra att de länderna kommer gå emot Iran eller vika undan?

Det var nog det dummaste Iran kunde göra. Nu kommer dessa länder ytterligare öka sitt stöd. Att skicka hotelser mot USA, Frankrike och Storbritannien är ett säkert sätt att försegla sitt eget öde.
Citera
2025-06-14, 11:42
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Hur vet du var denna byggnad ligger?
Det vet jag inte, jag gick bara på bilden som publicerats i nyheten från Iransk statsmedia och såg om andra också hade använt den, vilket de hade.

Här sägs det vara "Jamaran residential complex in Tehran", fast de har använt en annan bild. Fast med tanke på de exakta dödssiffrorna så handlar det definitivt om samma nyhet som Iran har återanvänt och skrivit om för att passa sitt egna narrativ.
Emotionell manipulation på .. well .. ganska patetisk nivå med tanke på hur enkelt det var att debunka skiten.
https://en.apa.az/asia/60-iranian-civilians-killed-in-israeli-strike-on-residential-complex-in-tehran-470243
Citera
2025-06-14, 11:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Det var nog det dummaste Iran kunde göra. Nu kommer dessa länder ytterligare öka sitt stöd. Att skicka hotelser mot USA, Frankrike och Storbritannien är ett säkert sätt att försegla sitt eget öde.

Går Trump in så är det över för Khamenei och company
Citera
2025-06-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Jisses, killen sitter och tokrunkar i ett hörn för att Iran fick in ett par träffar.. Jämför nu det med vad Israel har träffat i Iran. Islamska
regimen hänger på en väldigt skör tråd just nu och jag är ganska säker på att det kommer bli maktskifte denna gång.
Det vore väl bra med maktskifte i båda Iran och Israel men bäst vore ju om folken själva ordnar det och inte USA för sina egna intressen. Visst är det mysigt att Israel har "rätt" att träffa kärnkraftverk och forskare ... Israel hänger också på en skör tråd och hur länge tror du landet existerar bland folk som hatar dom?
Citera
2025-06-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Går Trump in så är det över för Khamenei och company

Japp. Iran agerar märkligt ostrategiskt. Jag blir faktiskt förvånad. Gårdagenskvällens attacker och dagens hotelser är ju helt meningslösa.

Snart har vi en amerikan som president i Iran.
Citera
2025-06-14, 11:45
Medlem
Jag undrar vad konsekvensen av allt detta kommer bli. Jag tror inte regimen faller. Jag misstänker att den del av regimen som vill ha kärnvapen vinner. Och de kommer öka takten, även om de har förlorat 1-2 år israels attacker. Dessutom kommer nog Netanyau hänga kvar lite till vid makten.

Sen tolkar jag det som att USA har förlorat makt. Jag kan ha fel. Det finns två am scen

A USA fick veta väldigt sent och kunde inte stoppa Israel

B Eller USA var väl informerade och tyckte det hela var bra ide för pressa Iran.

Trumps nackdel och fördel ibland är kaos så det är svårt att veta.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Tråkigt men sant.

jag tror inte vi ska ta dig på allvar. Du klarade att logga ut i fem min

(FB) Israeliskt flygvapen attackerar mål i Iran (2025-06-13)

Tips du mår bättre av att gå ut i solen. Om de släpper ut dig.
Citera
2025-06-14, 11:46
Medlem
Sunimods avatar
Om Iran fortsätter skicka misiler mot Israel så kommer Tehran att brinna.

"Katz: ‘If Khamenei continues to fire missiles at the Israeli home front, Tehran will burn’"

Enligt:
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/katz-if-khamenei-continues-to-fire-missiles-at-the-israeli-home-front-tehran-will-burn/
Citera
2025-06-14, 11:50
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
IDF verkar ha nån policy om att var tredje person de mördar måste vara ett barn.

Njä, det verkar ju bara drälla av ungar överallt i de där länderna. I Gaza är väl typ mer än halva befolkningen under 18 år. Så de är nog omöjliga att undvika.
Citera
2025-06-14, 11:52
Medlem
Citat:
Om Iran fortsätter skicka misiler mot Israel så kommer Tehran att brinna.

"Katz: ‘If Khamenei continues to fire missiles at the Israeli home front, Tehran will burn’"

Enligt:
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/katz-if-khamenei-continues-to-fire-missiles-at-the-israeli-home-front-tehran-will-burn/

Vilket är otroligt tråkigt. Jag tillhör en av de som har stämplar från både Iran och Israel i passet (Iran först och Israel sedan, motsatta hade varit mer riskfyllt).

Teheran är en fantastiskt vacker stad. Kanske den vackraste jag någonsin besökt. Att se dem staden brinna vore mycket sorgesamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in