2025-06-13, 23:21
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Varje drönare och raket Israel skjuter ner är en ekonomisk förlust för Israel som redan har en oerhört ansträngd ekonomi. Man ryktas dessutom ha förlorat 2 flygplan vid attacken mot Iran som kostar några miljoner.
Inga plan har dock gått förlorade
Citera
2025-06-13, 23:21
Medlem
Torkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Nu blir man ju mäkta imponerad av Iran. Judarna får smaka på sin egen medicin för en gångs skull verkar det som. Öga för öga, det kanske dom känner igen.

Va? En psykotisk snubbe med två knivar hade kunnat orsaka lika mycket skada som Iran gjorde ikväll.

Frågan är hur stort Israel svarar nu, när deras röda linje har passerats.
Citera
2025-06-13, 23:22
Avslutad
bahaha bra där iran
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63Gq83/liverapportering-israel-attackerar-iran

78 personer dödade och 320 skadade .

Och fortfarande inget snack om piloterna så dra åt helvete med eran fake news.
Citera
2025-06-13, 23:22
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Varje sådan är en betydligt större förlust för Iran.
Nej. Verkligen inte. Skrotet Iran skickat mot Israel kostar en fraktion av vad Arrow 2/3 som används i Iron Dome kostar.
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det var många här som trodde att Israel skulle kunna kriga mot Hamas i några få veckor pga ekonomin.. ska inte nämna några namn.

Fördelen för Israel är att landet trots allt är mer eller mindre fullt fungerande, maskineriet rullar, samt att det är en väldigt liten nation befolkningsmässigt, lätt att underhålla!
Israel kan köra på så länge man har stöd från USA, men Trump är snål och Israel ligger inte bra till i USA idag även bland republikanerna. Siffrorna jag sett från kriget i Gaza, Libanon, och Syrien + Attacker från Iran och Houthi rebellerna är att det kostat Israel ungefär 2 procent av GDP hittills. Men då har det gått bättre för IDF än förväntat. Särskilt mot Libanon. Och vi är långt ifrån mållinjen med någon fred i sikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Inga plan har dock gått förlorade
Möjligt att det är skitsnack men ryktet är att lite drygt 2 av 200 blivit nedskjutna. Känns väl inte helt osannolikt.
Senast redigerad av Teu 2025-06-13 kl. 23:25.
Citera
2025-06-13, 23:23
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Och tidigare hade Irak detsamma. Tog väl fyra veckor att störta den regimen, även om Teheran, sorry, Bagdad Bob sa annorlunda

Denna gång är det inte USA som invaderar med marktrupper utan Israel som angriper iranska mål med drönare och flygvapen. Israel kommer inte invadera Iran med marktrupper. Sannolikt kommer detta stärka regimen.
Citera
2025-06-13, 23:25
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Varje drönare och raket Israel skjuter ner är en ekonomisk förlust för Israel som redan har en oerhört ansträngd ekonomi. Man ryktas dessutom ha förlorat 2 flygplan vid attacken mot Iran som kostar några miljoner.

Hoppas inte för mycket, är mitt råd.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Denna gång är det inte USA som invaderar med marktrupper utan Israel som angriper iranska mål med drönare och flygvapen. Israel kommer inte invadera Iran med marktrupper. Sannolikt kommer detta stärka regimen.

Marktrupperna finns redan i Iran. Inte Israel eller USA, utan det iraska folket. En försvagad regim kommer tända gnistan. Hur många i Irans militär tror du egentligen stödjer nuvarande regim?
Citera
Medlem
Gaffelpärms avatar
Just nu flög det in ett passagerarplan över Iran. Ska landa i huvudstaden enligt Flight24.
Jag skulle inte vilja sitta i det planet nu. Lär finnas risk att nån blåser ner det då luftrummet är stängt.
Citera
2025-06-13, 23:27
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Hoppas inte för mycket, är mitt råd.
Förstår inte riktigt vad du menar. Att det Iran skickar är betydligt billigare än det Israel använder för att skjuta ner dom är ett faktum och ingen spekulation eller förhoppning från min sida.
Citera
2025-06-13, 23:27
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Tror Jordanien tillåter dem färdas längs syriska gränsen, sedan har sydöstra Syrien och norra Irak inget att sätta emot.
Saudi är en räv i det hela, skulle inte förvåna mig egentligen om de släpper igenom också.

Klart saudierna är inblandade. Iran är ärkefienden.
Citera
2025-06-13, 23:28
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar. Att det Iran skickar är betydligt billigare än det Israel använder för att skjuta ner dom är ett faktum och ingen spekulation eller förhoppning från min sida.

Jag förstår. Misstolkning, jag ber om ursäkt.
Citera
2025-06-13, 23:29
Medlem
Norrbagg79s avatar
I Yemen följer dom anfallet live på storskärm som en fotbollsmatch, riktig jubel når det blir "mål".

https://t.me/KvistP/6968
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in