Citat:
Ursprungligen postat av
Kedox
Iran, som jag antar du menar skiter nog fullständigt i om en ansenlig del av egna befolkningen ryker med. De vet nog att de flesta av Iranierna hatar dem ändå, det är ju via förtryck och piskor de styr.
Frågan är väl vilken kapacitet de sitter inne på. Iran är ju sjukt paranoida och ser sig själva som västs fiende nummer 1. Så vore ju nästan märkligt om de inte hade en ansenlig kärnvapenreserv liggande nånstans som vi inte har kännedom om.
Med tanke på att Israel verkar ha ett
minst sagt gott underrättelsenätverk i landet vore de nog säkerligen fullt medvetna om ifall Iran lyckats framställa ett fungerande kärnvapen och sannolikt skulle de ha berättat det för resten av världen då för att varför låta dem hålla det hemligt.
Däremot så är väl den gängse uppfattningen att de har jobbat aktivt mot att framställa ett i minst 70 år nu och gör långsamma men regelbundna framsteg. Från wikipedia:
"Iran's nuclear program is one of the most scrutinized nuclear programs in the world. While the Islamic Republic of Iran claims its program is for peaceful purposes, it has developed nuclear technologies that provide it the capability to develop a nuclear weapon within weeks if it decides to do so. According to experts, the military capabilities of the program are possible through its mass enrichment activities in facilities such as Natanz and Arak. In June 2025, the International Atomic Energy Agency (IAEA) found Iran non-compliant with its nuclear obligations for the first time in 20 years.[1] Iran retaliated by launching a new enrichment site and installing advanced centrifuges."
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_program_of_Iran
Så ja, ser ut som att de redan är i mål mer eller mindre. Jag förväntar mig att de genomför en provsprängning (antingen på eget territorium eller i Israel) inom fem år.