2025-06-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Och nu har judarna då anfallit Iran i sin tur. Så nu får de i sin tur skylla sig själva...

Antar att du skriver under den logiken, eller är "logik" nåt som är främmande för dina resonemang?

- - -

I själva verket är det här nu ett regelrätt krig, så inga historiska orsaker spelar nån som helst roll. Kriget kommer att pågå tills den ena sidan ger upp, eller tills båda parterna går med på fred.

Så vad som hänt eller inte hänt och vem som gjort vad under de senaste 2000 åren spelar i praktiken ingen fucking roll. Iran och Israel kommer nu att gå åt varandra tills den ena parten ger upp, eller tills de båda inte orgar mer (och hittar en gemensam lösning för "fred").

Och min förhoppning är de pucklar på varandra tills Israel är så försvagat att de kan presses in tillbaka innanför sina egna gränser (och hållas där) och tills Iran är så försvagat att det islamiska styret tappar kontrollen och förpassas till historien. Vilket i så fall är en win-win för resten av planeten.

Jag bara påpekade din historieförfalskning och givetvis så påverkar historien även nutiden.
Varför handle vi här och vad är parterna beredda att göra. Hur radikaliserat är Iran och är Israel beredda att göra precis vad som helst givetvis påverkar detta.
Dessutom så finns det ju andra aktörer som USA men även Ryssland inte bara din förenklade världsbild av Iran mot Israel.
Väldigt bra dock att både Iran och Ryssland är pressade nu.
Citera
2025-06-13, 20:33
Medlem
Nedslag som sägs vara intill IDF HQ.
https://x.com/sentdefender/status/1933590950472785937

Ska bli intressant och se hur pass Iran klarar att hålla trycket uppe nu.
Citera
2025-06-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hundra robotar i luften. Jag undrar hur de lyckades med det. Nu får vi se hur det går.

Jag tror att många överskattade hur hårt Israel lyckades slå mot iransk förmåga att leverera ett svar. Israeliska källor verkar ha räknat med att Iran fortsatt kan avfyra några hundra raketer.

Sen är det väl så att det är få som vet exakt hur många TEL och solid state fueled raketer Iran verkligen har?
Citera
Avstängd
Israels centrala bas för deras högsta kommando har blivit träffat.
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestroo20
Kom igen iran!! Slå till hårt nu
Det är det de håller på med just nu.
Frågan är om det kommer att stoppa Israel? Själv tror jag inte det...
Citera
2025-06-13, 20:35
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hundra robotar i luften. Jag undrar hur de lyckades med det. Nu får vi se hur det går.
Ja kommer USA och UK hjälpa till att plocka ner dessa?
Citera
2025-06-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Håll tyst bara ditt mänskliga skräp. Blindad av hat. Iranierna hade släckt dig på plats om du var man nog att ta risken. Mänskligheten hade mått bättre utan folk som dig.

Intala dig det själv, mullorna och deras småhundar kan bjäbba lite men backar med svansen mellan benen snart nog som alltid.
Citera
2025-06-13, 20:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bema56

De försöker men de misslyckas.
Det är det som verkar vara problemet med ballistiska missiler.
Inte ens USA med deras högteknologi kan stoppa de.
Citera
2025-06-13, 20:37
Medlem
Frågan är om inte Israel slår tillbaka med kärnvapen?
Citera
2025-06-13, 20:37
Avstängd
Iran bekräftar att de tillfångatagit piloten från F35:an de sköt ner.
Citera
2025-06-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56

Självklart, även Macron har sagt att Frankrike kommer hjälpa till att skydda Israel bara för ett litet tag sedan.
Men det blir svårt att stoppa allt såklart.
Citera
2025-06-13, 20:38
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Avser de kontrollerande ûberreligiösa muslimerna inte perser innan den påtvingade 'kulturrevolutionen' läs: den fundamentalt islamistiska...
Dagens iranier är en blandning av araber, perser och mongoler samt lite judar.
Perserna var till stor del araber som talade farsi och tillbad Zarathutra fram till islam började expandera på 600-talet.

Sedan var faktiskt även Shahen muslim, syns om inte annat på hans namn Mohammad Reza Pahlavi, namnet Mohammad är ju ganska ovanligt bland ickemuslimer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in