2025-06-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulle70
Netanyahu har skitit i det blå skåpet.
Att fegbomba Iran är som att mörda sin egen befolkning.
Han gör det för att flytta focus från sig själv återigen.

Fegbomba? Vad innebär det?

Israels attack verkar ha varit minst sagt välriktad och slagit hårt mot militära mål.
Mulla-regimen borde sluta skrävla om hur överlägsna dom är och faktiskt bygga upp ett fungerande försvar kan man tycka.
Citera
2025-06-13, 12:11
Medlem
Båda sidor är onda i dessa krig i mellanöstern, men man kan och ska givetvis fråga sig hur de hamnade i det läget.

Som de flesta upplever historien så har Israel varit den som försvarat sig, men det är också så att det är Israel som varit och är den starkaste krigsmakten.

Jag försöker att undvika välja sida i detta onda krig. Jag försöker även att hålla mig utanför diskussioner, i vanliga fall. Ibland lyckas jag inte som nu.

Men min analys just nu är att när det gäller attackerna mot Iran så är de flesta inne på rätt spår. Det är Iran som står bakom och stödjer både Hamas och Hizbollah. Det är tydligen så att Iran är nära att kunna utveckla kärnvapen. Iran har även sagt öppet att de planerar att utplåna Israel med hjälp av kärnvapen.

Då är attacken mot Iran ganska lätt att motivera, det är helt enkelt ren självbevarelsedrift att attackera före Iran lyckas bygga och anfalla med kärnvapen.

Eftersom jag ser Iran som en ond stat så springer jag inte direkt och ska försvara Iran och att attacken är orättfärdig.

Det enda som angår mig är ifall konflikten i mellanöstern kan påverka alla oss andra i övriga världen. Dessvärre så gör den det, kanske framförallt genom oljan då det verkar vara den enda handelsvara vi behöver från mellanöstern.

Politiskt sett? Nej, moskvastaten är redan i fullt krig mot Ukraina och Europa, här ser vi bara att nu blir Iran lite mer upptagna med sitt eget istället för att stödja moskvastaten med material. Kina? Nej, jag tror inte att Kina har någon som helst lust att bli indraget i konflikter som varat i tusentals år och som kommer att vara tusentals år till.

Europa är upptagna med moskvastaten.

Så det enda som kan hända här är huruvida USA väljer att agera. Hur Israel agerar vet vi redan.

Jag är kanske lite nyfiken på hur övriga mellanösternländer reagerar. Men eftersom det är så stor fokus på Israel/USA så tror jag iallafall att vi slipper höja vår beredskapsnivå och ta höjd för ökad terrorism i Europa.
Citera
2025-06-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kanske det!

EXTRA:

Ett av skälen till att Iran bara fick iväg drönare och INTE några ballistiska robotar beror på att Mossad hade ett antal förberedda baser inne i Iran som skickade iväg israeliska drönare mot avskjutningsramperna samtidigt som det israeliska flyg- och robotvapnen slog till.

Verkar ju som man attackerade iranskt luftförsvar från inom Iran med. En väldigt välplanerad attack.
Israeliskt stridsflyg flög ju runt lite löst och ledigt och kunde slå mot precis allt man ville slå mot.

Kom tidigt uppgift om att Israel även skjutit ner 8 iranska stridsflyg i luften under någon av vågorna, ska bli intressant att se om det stämmer.
Citera
2025-06-13, 12:15
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
2 av de ondaste länderna bombar varandra. En vinst för väst. Vi bör sälka vapen till båda sidorna.
"Vinsten" för väst är ett dubblat bensinpris och en halverad börs. De enda som omoraliskt säljer vapen till alla i mellanöstern är USA.

Israel är en demokrati och jag räknar dem som goda. man måste förstå dem när de är utplacerade bland världens ondaste grannländer som tävlar med nazismen i ondska. Iran var nästan demokrati fram till 1980-talet och dessa två länder hade varit bästa vänner om inte ayatollorna tagit över Iran mot en stor del av sin befolknings vilja när USA var svaga under Jimmie Carter kring 1980.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-13 kl. 12:19.
Citera
2025-06-13, 12:18
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Verkar ju som man attackerade iranskt luftförsvar från inom Iran med. En väldigt välplanerad attack.
Israeliskt stridsflyg flög ju runt lite löst och ledigt och kunde slå mot precis allt man ville slå mot.

Kom tidigt uppgift om att Israel även skjutit ner 8 iranska stridsflyg i luften under någon av vågorna, ska bli intressant att se om det stämmer.

Som läget är nu kan Iran varken försvara sig eller göra någon vedergällningsräd.

Läget måste vara väldigt deppigt hemma hos mullorna just nu.
Citera
2025-06-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Båda sidor är onda i dessa krig i mellanöstern, men man kan och ska givetvis fråga sig hur de hamnade i det läget.

Som de flesta upplever historien så har Israel varit den som försvarat sig, men det är också så att det är Israel som varit och är den starkaste krigsmakten.

Jag försöker att undvika välja sida i detta onda krig. Jag försöker även att hålla mig utanför diskussioner, i vanliga fall. Ibland lyckas jag inte som nu.

Men min analys just nu är att när det gäller attackerna mot Iran så är de flesta inne på rätt spår. Det är Iran som står bakom och stödjer både Hamas och Hizbollah. Det är tydligen så att Iran är nära att kunna utveckla kärnvapen. Iran har även sagt öppet att de planerar att utplåna Israel med hjälp av kärnvapen.

Då är attacken mot Iran ganska lätt att motivera, det är helt enkelt ren självbevarelsedrift att attackera före Iran lyckas bygga och anfalla med kärnvapen.

Eftersom jag ser Iran som en ond stat så springer jag inte direkt och ska försvara Iran och att attacken är orättfärdig.

Det enda som angår mig är ifall konflikten i mellanöstern kan påverka alla oss andra i övriga världen. Dessvärre så gör den det, kanske framförallt genom oljan då det verkar vara den enda handelsvara vi behöver från mellanöstern.

Politiskt sett? Nej, moskvastaten är redan i fullt krig mot Ukraina och Europa, här ser vi bara att nu blir Iran lite mer upptagna med sitt eget istället för att stödja moskvastaten med material. Kina? Nej, jag tror inte att Kina har någon som helst lust att bli indraget i konflikter som varat i tusentals år och som kommer att vara tusentals år till.

Europa är upptagna med moskvastaten.

Så det enda som kan hända här är huruvida USA väljer att agera. Hur Israel agerar vet vi redan.

Jag är kanske lite nyfiken på hur övriga mellanösternländer reagerar. Men eftersom det är så stor fokus på Israel/USA så tror jag iallafall att vi slipper höja vår beredskapusnivå och ta höjd för ökad terrorism i Europa.

Tror inget grannland vill att Iran ska få tillgång till kärnvapen. De enda som kan tänkas göra något är Yemen men det kommer bara resultera i minskat stöd på alla sätt o vis. Synd om deras civila.
Citera
2025-06-13, 12:19
Medlem
Som en förberedelse för de israeliska luftangreppen lät Mossad ett större antal agenter infiltrera Iran. Mossad-agenterna placerade ut sprängladdningar, drönare och markrobotar i anslutning till det iranska luftvärnet. Strax innan israeliska flygvapnet slog till mot Iran aktiverade Mossad sina resurser på marken och utplånade det iranska luftvärnet. Sen var det bara för de israeliska planen att flyga in och bomba det som skulle bombas.

Den här Mossad-operationen kommer naturligtvis gå till historieböckerna precis som operationen med personsökarna i Libanon. Israelerna befinner sig på en helt annan nivå än sina motståndare. Det är ren utklassning. Och tur är väl det.
Citera
2025-06-13, 12:21
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Som läget är nu kan Iran varken försvara sig eller göra någon vedergällningsräd.

Man kan tänka sig läget i Sverige om Holland gått in med bombflyg och dödat vår ÖB och Kristersson. Lägg sedan till en religion där man kommer till himlen om man dör, och ett samhälle med klaner där hämnd upptar varje sekund av deras tänkande. Så har du dagsläget i Iran.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-13 kl. 12:28.
Citera
2025-06-13, 12:21
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Som en förberedelse för de israeliska luftangreppen lät Mossad ett större antal agenter infiltrera Iran. Mossad-agenterna placerade ut sprängladdningar, drönare och markrobotar i anslutning till det iranska luftvärnet. Strax innan israeliska flygvapnet slog till mot Iran aktiverade Mossad sina resurser på marken och utplånade det iranska luftvärnet. Sen var det bara för de israeliska planen att flyga in och bomba det som skulle bombas.

Den här Mossad-operationen kommer naturligtvis gå till historieböckerna precis som operationen med personsökarna i Libanon. Israelerna befinner sig på en helt annan nivå än sina motståndare. Det är ren utklassning. Och tur är väl det.

Oerhört pinsamt för mullorna.
Citera
2025-06-13, 12:23
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:

Alla i väst ska vara glada för den enorma skillnaden i intelligens och kompetens mellan båda dessa länder. Om det varit en jämn kamp så skulle ett atomkrig pågå där nere just nu. Israel skulle vara fyra bombkratrar.

Det är ofattbart viktigt att bara vettiga fungerande länder och människor har tillgång till kärnvapen. Egentligen borde FN gå in. Ett arabland får helt enkelt inte ha atomvapen.
Citera
2025-06-13, 12:23
Medlem
Citat:

Ja den skrävlande mulla-regimen sitter i en tråkig men välförtjänt sits nu. Hizbollah har gått ut och sagt att man inte kommer attackera Israel t.o.m.

Fattas bara att mullorna väljer att attackera amerikanska mål i regionen sen är det slarvsylta av regimen på riktigt.
Citera
2025-06-13, 12:26
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:

Inte omöjligt att de svenskar som gripits tidigare verkligen varit mossad
agenter, eller inte varit det men funnits skäl att misstänka dem. Helt klart kryllar Iran av agenter med olika slags uppdrag och ofta är det att bara memorera vad de ser och rapportera senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in