2025-06-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Alla bollar är lika mycket värda så länge de är klimatvänliga. :-)

Det hävdas från israeliskt håll att det var de som betalade för att Greta ska kunna flyga hem. De hittade väl ingen segelbåt som kunde ta hela sträckan på för Greta acceptabel tid.
Tack för svar. För min del hade terroristen kunnat få simma hem
Citera
2025-06-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hon säger faktiskt något mer. Hon säger att vissa människor (däribland hon själv) är viktiga människor. Andra människor (du och jag) är oviktiga. Reglerna gäller bara för oviktiga människor. Det är hennes egentliga budskap.

Ja du Greta -- How daaaaare you?
Citera
2025-06-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur ofta brukar du själv ta tåget Paris-Sverige? Har du kollat upp hur lång tid det tar och hur mycket byten som krävs? Efter allt som hänt i Israel så har jag full förstående för att hon inte ville lägg 2-3 dygn för att ta sig hem till Sverige.
Om hon åkte katamaran över Atlanten 2019 så klarar hon väl att åka tåg från Paris. Paris-Stockholm tar bara 20 timmar. Du kan kolla på bahn.de. Det är väldigt konstigt att inte det här uppmärksammas mer.
Citera
2025-06-12, 21:50
Medlem
Hur många dagar åkte de egentligen med den där segelbåten? Jag kommer inte ihåg. Någon som vet?
Citera
2025-06-12, 21:58
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Hur många dagar åkte de egentligen med den där segelbåten? Jag kommer inte ihåg. Någon som vet?
Om du menar Malizia över Atlanten: 14-15 dagar, beroende på hur man räknar dygnen på en resa västerut. (14-28:e augusti)
Om du menar den här senaste båten så vet jag inte heller.
Citera
2025-06-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Har hon någonsin jobbat.....hon älskar uppmärksamheten...hon måste komma ner på jorden och låta andra ta över

Tycker att hon såg väldigt obekväm ut när hon klev av planet i Sverige och intervjuades. Går inte att jämföra med exempelvis Carolina Gynning som skiner upp när hon får uppmärksamhet. Lilla Greta däremot ville ju bara skynda hem och duscha.
Citera
2025-06-12, 22:17
Medlem
Kan någon stänga in Greta i ett rum och inte släppa ut henne tills hon svarat som en människa på de helt legitima frågorna som alla försöker ställa?
Citera
2025-06-12, 22:44
Medlem
Greta hade kunnat åka dieselfärja Haifa-Cypern/Rhodos istället.

Citat:
Ursprungligen postat av 3acts
Om hon åkte katamaran över Atlanten 2019 så klarar hon väl att åka tåg från Paris. Paris-Stockholm tar bara 20 timmar. Du kan kolla på bahn.de. Det är väldigt konstigt att inte det här uppmärksammas mer.

Jo, fast det är dåligt med långdistanståg, det kan bli 7-11 byten på en sådan resa. Längesedan de körde nattågen i stor skala.
Dvs 30 år sedan som det fanns många nattåg i hela Europa.
De flesta är korta sk regionaltåg, 3-4 timmar i stöten.

Citat:

9-10 dygn blev den sista resan.
Fast de körde bara på motorn, därför att ingen verkade ha koll på hur man skulle manövrera seglen.
4000 liter dieselolja brände de upp, och släppte ut 10 600 kg CO2
Nu hade de mycket svag vind så hade försökt med enbart med seglen så hade det tagit 14-18 dygn istället.
Tvivlar på att hennes segel fångar svag vind tillräckligt bra.
En högre mast hade förstås hjälpt, men då blir hon antagligen ostabil och rank.

Citat:
Om du menar Malizia över Atlanten: 14-15 dagar, beroende på hur man räknar dygnen på en resa västerut. (14-28:e augusti)

9-10 dygn. Men mathållningen brukar bli usel på alla långseglingar. Det är därför de flesta sådana här båtar mest ligger i hamnen hela tiden. Och att de lever på hämtmat, take-away istället.
Men en kajplats i tex Spanien kan bli ett billigare alternativ än att bo på hotell.
Senast redigerad av DrSvenne 2025-06-12 kl. 22:54.
Citera
2025-06-12, 22:45
Medlem
Citat:
Okej, jag menar båten från Malta till Israel.
Citera
2025-06-12, 22:53
Medlem
Citat:
Okej, jag menar båten från Malta till Israel.

Catania, Sicilien som de avseglade från.
Segelbåten gick ganska spikrakt, men vädret var stilla och lugnt hela resan.

Nu väller ökenhettan in över Medelhavet, tex så hade Kairo hela +37 C häromdagen,
och det väntas över + 40 C inom kort.

Antagligen fina soluppgångar och solnedgångar ute på havet.
Senast redigerad av DrSvenne 2025-06-12 kl. 23:00.
Citera
2025-06-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tycker att hon såg väldigt obekväm ut när hon klev av planet i Sverige och intervjuades. Går inte att jämföra med exempelvis Carolina Gynning som skiner upp när hon får uppmärksamhet. Lilla Greta däremot ville ju bara skynda hem och duscha.
Det sjuka var att hon blev bemött på Arlanda som om hon hade vunnit ett OS guld. Såg mest mustasch prydda män i folksamlingen och undrar vad fan dom gör här?

Åk ner och kriga som riktiga män istället för att hylla en liten snorunge som har suttit på en båt i några veckor.

Patetiskt hur dom kan hylla detta PR-jippo.
Citera
2025-06-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det handlar inte om hennes åsikter. Utan om att hon redan som liten flicka med autism fick igenom sin vilja via matvägran, blev omhuldad och upplyft till någon slags klimatprofet av media och makten och lever sitt liv i en bubbla med ja-sägare. Det är inte sunt för någon människa, och när verkligheten kommer ikapp henne blir fallet hårt.
Att inte folk fattar denna media cirkus kring henne. Att hennes föräldrar från första början planerade allt,filmade henne när hon skolkade för klimatet.
Tror människor att hon uppfann klimatfrågan? Att hon var den första som förstod krisen med jordens klimat?
Media har gjort henne till nån gudinna. Pk.
Folk glömmer klimatet och ser henne som nån slags idol,större än Elvis,Michael jackson,eller Jesus himself.

En journalist frågar henne vad hon tycker om Trumps uttalande att hon behöver gå "anger management" och man kan se leendet på henne när han nämner presidentens namn. Säger ganska mycket om henne.

Att åka till Israel idag avråder man för,det förstår alla med sunt förnuft. Inte hon. Hon riskerar sitt liv,slänger mobil och annat klimatvänligt i havet och tror att lite proviant kan rädda hela Israel. Bravo Greta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in