2025-06-12, 12:19
Medlem
trickydicks avatar
Boein DreamLiner är Boenigs senaste modell så planet har inte kunnat varit gammalt.

Förr hette det "if ain't boeing, I'm not going" nu heter det "If it's Boeing, I'm not going"

Ni som har aktier i Boeing, sälj dom fort som fan innan den amerikanska börsen vaknar.
Citera
Avslutad
Jag tror inte dom hann dra in start/landningsstället.

Det är direkt efter lyft och man verkar ha touchat startbanans ände.
Senast redigerad av Krimkoll 2025-06-12 kl. 12:22.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
En vinst för England idag
Citera
2025-06-12, 12:22
Medlem
När man ser att det är något som inte funkar, varför kör planet 200+ km i timmen, hade man inte kunnat "sakta ner" alltså sänka hastigheten och lugnt kraschat i en byggnad/väg så inte planet exploderar?
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Lyftkraft påverkas av främst 3 faktorer som är fart, anfallsvinkel och tyngd.

Stall betyder inte att den faller som en sten. Stall betyder att du inte har tillräckligt med lyftkraft för att ta dig framåt/uppåt.

Om något fångade mitt öga så är det att flapsen inte ser ut att vara neddragna.

Hittar ingen streetview men på Maps så ser det ut att vara ”tätbebyggt” närmsta milen oavsett vilket håll planet lyfte åt.
Förhoppningsvis startade den åt nordöst då sydväst ser ut att vara närmare stadskärnan.
Det där med flapsen, det ringer en klocka, har inte det hänt förut? Att piloten glömmer aktivera flapsen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Flightradar24 har en track som inkluderar atr man taxar ut på en länk mitt på banan.
Om ingen data sannas startade man från den länken. Man behöver egentligen taxa tillbaka på sjålva banan för att få full långd, eller mer än halva banan.

Ser ut som ett ödestigert misstag, stress eller något.

Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Den här?
https://www.flightradar24.com/data/flights/ai171#3ac3097f
Är det normalt att data slutar på tarmac?
Enligt videon har den fortsatt en bra bit till
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Hörde på nyheterna nyss om olyckan. Där sades att flygplanet hade 242 ombord och det kraschat strax efter start i ett bostadsområde för läkare. Hoppas att det gick så det gick så som det kan gå i ett sådant här fall.

?
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greffa
om det är klaffarna som IGEN orsakat en krasch så är det många inom flygindustrin som kan dra långt åt helvete jävla idioter!!!!!!

Inför system som gör att plan-helvetet inte kan lyfta innan klaffarna är ute, måste finnas varningssystem så skriker sönder piloternas öron att flapparna inte är ute!!!!!!

Jag kan inte garantera men är övertygad om att Boeing har varningssystem för detta.
Övertygad om att dom startat med korrekt flaps men inget hindrar dom att dra in dom för tidigt.
Teori bara.

Det är 40 C i dag i Ahmedabad. Vet inte om det påverkar termik och sånt.
Citera
2025-06-12, 12:23
Medlem
Zaedrewss avatar
En politiker som ska varit passagerare.
Vijay Rupani
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vijay_Rupani

Video från räddningsarbetet. Syns tre höghus som träffats.
https://x.com/TimesNow/status/1933102622891823610?t=0trYKWMPLwy--oemPp8fLg&s=19
Citera
2025-06-12, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag kan inte garantera men är övertygad om att Boeing har varningssystem för detta.
Övertygad om att dom startat med korrekt flaps men inget hindrar dom att dra in dom för tidigt.
Teori bara.

Det är 40 C i dag i Ahmedabad. Vet inte om det påverkar termik och sånt.

jo men det finns varningssystem som jag hört också, men fan, om det inte är flappsen, då är det motorerna kvar.... känns inte sannolikt att om en motor havererar så skulle det sluta som i videon ..
Citera
2025-06-12, 12:26
Medlem
Nu är inte jag så insatt i det här med flygnummer osv.

Men googlar man på flight ai171 så är det inte första planet med det nummret som kraschat. Också indiskt, men då indian airlines. Måste väl vara en sjuk slump eller?

Nytt skrock nummer på G i Indien?
Citera
2025-06-12, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Har sett bilderna från det kraschade flyget
(Som visas i tidningar)
Det var många resenärer ombord - men man ser inte en enda kropp (hur kommer det sig)

Någon som kan förklara detta?

Agenda Free tv visar live sändning.. dom bar iväg flera brända kroppar … han måste stänga ner videon varje gång.. men man hinner se ibland innan han slutar visa.😢
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in