2025-06-12, 00:17
Medlem
Tjuren-Ferdinands avatar
Min tolkning är följande. Iran utvecklar kärnvapen. Israel och company vill sätta stopp för det. Trump vill förhandla fram en deal, Israel säger nej. De måste agera innan det är för sent. Om Iran får kärnvapen rubbas maktbalansen i mellanöstern.

Frågan är när de slår till, och svaret verkar vara snart. Också ifall eskalering sker.
Citera
2025-06-12, 00:20
Medlem
Trump har väl fegat ut som vanligt vilket tvingar Israel att agera på egen hand i enlighet med sin doktrin om hur existentiella hot skall bemötas.
Citera
2025-06-12, 00:21
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuren-Ferdinand
Min tolkning är följande. Iran utvecklar kärnvapen. Israel och company vill sätta stopp för det. Trump vill förhandla fram en deal, Israel säger nej. De måste agera innan det är för sent. Om Iran får kärnvapen rubbas maktbalansen i mellanöstern.

Frågan är när de slår till, och svaret verkar vara snart. Också ifall eskalering sker.

Nja frågan är ju hur länge USA orkar med att vara dockor till gamla världen.

Speciellt med ett kommande inbördeskrig/Latin Amerikanskt krig
Citera
2025-06-12, 00:24
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag lägger in ett iranskt flöde på ett läsbart språk, då de följer detta såklart i detalj, så får vi ett verktyg till att spekulera med.

https://www.iranintl.com/en/liveblog/202506057865
Bra bidrag till tråden. Tack för det! Denna uppdatering tyckte jag var intressant:
Citat:
4 hours ago
Iran stalling US talks to shield sites from Israeli strike – Jerusalem Post

The Islamic Republic is "exploiting the time (provided by nuclear talks) to modify nuclear facilities in ways that could diminish the impact of a potential (Israeli) military strike on those sites and their outcomes,” The Jerusalem Post reported on Wednesday citing Western intelligence sources.
Citera
2025-06-12, 00:27
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuren-Ferdinand

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Trump har väl fegat ut som vanligt vilket tvingar Israel att agera på egen hand i enlighet med sin doktrin om hur existentiella hot skall bemötas.

Det är lite roligt att ni ens tror att Israel skulle våga göra något sådant ensamt eller att de ens kommer vara mycket inblandade. Detta görs av USA inte av Israel.
Citera
2025-06-12, 00:30
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag lägger in ett iranskt flöde på ett läsbart språk, då de följer detta såklart i detalj, så får vi ett verktyg till att spekulera med.

https://www.iranintl.com/en/liveblog/202506057865

Missade detta.

Jag vill påstå att detta visar min poäng. Att den isolationistiske jänkar falanger jobbar för sig själv.

Och vi som svenskar borde slå oss själva i huvudet och börja fatta
Citera
2025-06-12, 00:31
Medlem
Tjuren-Ferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det är lite roligt att ni ens tror att Israel skulle våga göra något sådant ensamt eller att de ens kommer vara mycket inblandade. Detta görs av USA inte av Israel.
De måste agera innan det är för sent” = Israel + USA + hela tjocka släkten
Citera
2025-06-12, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
USA och Israel är mycket väl kapabla att bomba Irans anläggningar för atombombs tillverkning och dessutom förstöra Irans militära anläggningar.

Att kunna är inte samma sak som att göra. Och inget kommer hända ifall de nu bestämmer sig för att göra det i alla fall, vad kommer hända? Ska Hezbolla börja skjuta raketer igen eller vadå? Knappast något man behöver dra tillbaka sin personal för.
Citera
2025-06-12, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Frågan är ju... Gör USA något nu, har dom verkligen mage att fråga Europa om hjälp? Och om dom har magen, kommer Europa ställa upp?

Varför skulle Europa ställa upp på något som USA startar? UK kanske gör det, dom är ju USA's knähundar men resten lär inte göra det.
Citera
2025-06-12, 00:42
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför skulle Europa ställa upp på något som USA startar? UK kanske gör det, dom är ju USA's knähundar men resten lär inte göra det.

Tagga ner. Därför jag ställde det som en fråga
Citera
2025-06-12, 00:52
Medlem
Mellanöstern kan vara på väg mot ett nytt storkrig.

På onsdagen kom flera oroväckande tecken på ökande spänningar.

Trump säger i en ny intervju att förhandlingarna med Iran är på väg att krascha.

Samtidigt förbereder försvarsminister Pete Hegseth den amerikanska militären på en allvarlig konflikt i regionen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4B41AV/trumps-ord-pekar-mot-storkrig-mellan-iran-och-israel-samt-usa
Citera
2025-06-12, 00:56
Medlem
wwrs avatar
Energiblockaden mot Europa byter fokus från Ryssland till Mellanöstern

Jag har länge skrivit om hur Trump och Saudi kommer att anfalla Iran. Men jag kan medge att förutsägelsen inte infriats (ännu). Iran och Saudi närmades under kinesisk medling.

Men nu kan snart inte EU hålla gasblockad mot Ryssland längre. Även sporadiska tidningsläsare börjar inse att EU bara vill skada oss i de europeiska länderna genom den ryska gasblockaden. Ryssland säljer naturligtvis bara gasen till andra. USA har ju även blivit kompis med Ryssland. EU står helt ensamt i sin idiotiska blockad av Ryssland.

Folk börjar inse att vindkraft är en bluff och vi borde bygga kärnkraft snarast.

Koldioxiden, viruset, Putin ... EU kommer snart att bomba oss med en ny kris.

om USA och globala krafter skall kunna fortsätta svälta oss i Europa på energi så smäller det kanske snart mot Iran.

Trumps första period som president var ok. Men Trump gjorde en helt omotiverad, idiotisk grej genom att gå ur JCPOA avtalet. Han skickade helt omotiverat trupper till Persiska Viken. Fick en drönare nedskjuten under stort ståhej. Iranierna sköt ned ett plan med många svenskar/svensk anknytning. Planet ägdes av Zelenskys sugar daddy Kolomoisky

Allt hänger samman.
Senast redigerad av wwr 2025-06-12 kl. 01:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in