2025-06-08, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Jag tycker att det är bra att det blir dyrare att äga en bil, det finns så mycket drägg i trafiken så det är bara bra om fattiglapparna åker buss istället.

Då kommer ju dräggen in och stör dig på bussen?

Jag kommer då aldrig igen att åka kollektivt, fyyyyyyfaaaaaan.. äckligt, dyrt och alltid något som försenar eller så kommer dom tidigare än planerat så att man missar..

Fullt med skrikiga babbar som plingar hela tiden på stopp.. babbar som använder sin telefon som en Kom-radio.. eller kollar på Halal-slakt.nu på högsta volymen..
Citera
2025-06-08, 17:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du jämför äpplen med päron, jämför bilar som motsvarar varandra. Det är klart att man kan peka ut saker som är enklare på enskilda modeller, eller svårare för den delen.

Vad är typmässigt enklare att byta/reparera på en 5 år gammal bil jämfört med en 35 år gammal bil?

Tycker Volvo 940 är ett bra exempel på en bil som är gammal konstruktionsmässigt. En bil som många har erfarenhet av att ha ägt.
Citera
2025-06-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är typmässigt enklare att byta/reparera på en 5 år gammal bil jämfört med en 35 år gammal bil?

Tycker Volvo 940 är ett bra exempel på en bil som är gammal konstruktionsmässigt. En bil som många har erfarenhet av att ha ägt.
Den jämförelsen haltar betänkligt. Det finns åtskilligt som kanske är mer lättåtkomligt på en äldre bil, men mycket sällan behöver bytas om vi håller oss till nästan nya bilar, tändstift är ett eklatant exempel på det. Sedan tillkommer vissa servicepunkter på en äldre bil som inte existerar numera, Brytarkontakter och tillhörande kondensator byttes vid service förut, har inte funnits på bilar sedan slutet av 80-talet.
Rundsmörjning, som på vissa bilar skulle ske var 500:e mil förekommer inte heller.

Det går säkert att hitta sådant som tillkommit också, men det lär inte vara så mycket som regelbundet måste vara åtkomligt.
Citera
2025-06-08, 18:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den jämförelsen haltar betänkligt. Det finns åtskilligt som kanske är mer lättåtkomligt på en äldre bil, men mycket sällan behöver bytas om vi håller oss till nästan nya bilar, tändstift är ett eklatant exempel på det. Sedan tillkommer vissa servicepunkter på en äldre bil som inte existerar numera, Brytarkontakter och tillhörande kondensator byttes vid service förut, har inte funnits på bilar sedan slutet av 80-talet.
Rundsmörjning, som på vissa bilar skulle ske var 500:e mil förekommer inte heller.

Det går säkert att hitta sådant som tillkommit också, men det lär inte vara så mycket som regelbundet måste vara åtkomligt.

Tycker snarare din jämförelse haltar. Har fortfarande 3000 mil intervall på en av våra bilar från år 2020. Plastkåpa och varenda tändspole måste lossas för att byta. De allra flesta bilar fick elektronisk tändning redan på 80-talet även om fördelarna levde kvar några år efter det. Rundsmörjning frångick man väl redan på 60-talet så inte helt relevant för en Volvo 940.

Angående long-life tändstift har jag faktiskt haft det på en bil. Nackdelen var att de brände fast så pass att även topparna behövde lyftas var 15.000 e mil i samband med bytet. Flera verkstäder vill inte ens byta dem. Knappast någon fördel för konsumenten.
Citera
2025-06-08, 19:09
Moderator
Citat:

En hel del, byta kamrem är en sån sak, ofta betydligt mer genomtänkta konstruktioner för att det ska vara enklare och säkrare att byta rem.
Insatsoljefilter som tas från ovansidan istället för bakom nåt grenrör. Multiribrem, med automatisk spännare eller elastisk rem. Slippa släppa på generatorn för att få på en eller ett par kilremmar.
Tändstiften håller 10000 mil istället för 2000, den totala arbetsinsatsen att lyfta en COP istället för att rycka bort en tändkabel är marginell och bilarna behöver inte lika mycket service så den totala insatsen blir mindre.

940 är inte ett jättebra exempel, det är en uppdaterad 60-talskonstruktion och inte representativ för hur bilparken var generellt på den tiden de tillverkades, men för all del, ska du jämföra så kan du ju jämföra med en modernare Volvo, också relativt lättmekade. Att BMW är kass betyder inte att alla bilar är kass att meka med.

Det har alltid funnits bilar som är olika lätta/svåra att skruva med men generellt upplever jag att nivån på komponenter och konstruktioner blivit bättre.
Citera
2025-06-08, 19:16
Medlem
Citat:
Tycker snarare din jämförelse haltar. Har fortfarande 3000 mil intervall på en av våra bilar från år 2020. Plastkåpa och varenda tändspole måste lossas för att byta. De allra flesta bilar fick elektronisk tändning redan på 80-talet även om fördelarna levde kvar några år efter det. Rundsmörjning frångick man väl redan på 60-talet så inte helt relevant för en Volvo 940.

Angående long-life tändstift har jag faktiskt haft det på en bil. Nackdelen var att de brände fast så pass att även topparna behövde lyftas var 15.000 e mil i samband med bytet. Flera verkstäder vill inte ens byta dem. Knappast någon fördel för konsumenten.
De instruktioner som följer med Saaben som står här säger att tändstift skall bytas var 2000:e mil, men vid 1000 mil skall de rengöras och elektrodavståndet justeras. På turbon skall iställer stiften bytas var 1000:e mil.

Övriga tänddelar skall också bytas, tändkablar, rotor fördelarlock håller inte så länge. Finns inte på bilar numera.
Har ägt en bil av årgång 1995 som skulle regelbundet rundsmörjas, vid mycket stadskörning var 500:e mil.
Citera
2025-06-08, 19:29
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Har funderat över en sak.

Bilar är idag bara slit och släng.
Plast över allt i motorrum.
Ska man byta kostar det multum.
Plast överallt. Vattenpump, ventilkåpor, oljetråg. Insugsrör m.m. trångt som fan och massor av elektonik
Så välpackat under huven att man måste skruva isär halva bilen för att exempelvis byta en vattenpump. Men så kommer paradoxen.

Begagnade bilar har aldrig varit dyrare. Är inte det märkligt?
Kostar ju multum att hålla liv i 10-15 år gamla bilar.
Dagens bilar är ju sämre än dem äldre. I en ny bil har du massa stödsystem som du måste stänga av varje gång du sätter dig i bilen, typ lane asisst. Finns ju noll incitament att betala över halvmiljonen för att köpa en bil som är sämre än den du har. Låter som ett jävla flipperspel när du kör för nära en linje, eller så rycker den ratten ur händerna på dig. Rent livsfarligt. Typiskt exempel på något EU reglerar om men som inte funkar i praktiken.

Bilarna peakade för 10-15 år sedan, sen dess har de bara blivit sämre.
Citera
2025-06-08, 21:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
En hel del, byta kamrem är en sån sak, ofta betydligt mer genomtänkta konstruktioner för att det ska vara enklare och säkrare att byta rem.
Insatsoljefilter som tas från ovansidan istället för bakom nåt grenrör. Multiribrem, med automatisk spännare eller elastisk rem. Slippa släppa på generatorn för att få på en eller ett par kilremmar.
Tändstiften håller 10000 mil istället för 2000, den totala arbetsinsatsen att lyfta en COP istället för att rycka bort en tändkabel är marginell och bilarna behöver inte lika mycket service så den totala insatsen blir mindre.

940 är inte ett jättebra exempel, det är en uppdaterad 60-talskonstruktion och inte representativ för hur bilparken var generellt på den tiden de tillverkades, men för all del, ska du jämföra så kan du ju jämföra med en modernare Volvo, också relativt lättmekade. Att BMW är kass betyder inte att alla bilar är kass att meka med.

Det har alltid funnits bilar som är olika lätta/svåra att skruva med men generellt upplever jag att nivån på komponenter och konstruktioner blivit bättre.

Är väl inte direkt svårt att byta kamrem på en gammal Volvo med längsmonterad motor.

Insatsoljefilter tycker jag personligen är ett jävla klydd jämfört med ett plåtfilter. Det tar längre tid att byta ett insatsoljefilter.

Många bilar har inte dessa long-life stift ens idag.

Multirem / flerspårig rem har ju funnits i evigheter. Kom på SAAB för 40 år sedan och tror inte de var först. Den automatiska spännaren lanserades år 1990 om jag minns rätt. 35 år sedan nu.

Jag ställer mig nog till dem som säger att nivån på bilarnas kvalitet peakade runt millenieskiftet. Nu jagas varena krona på produktionssidan vilket leder till genvägar. Känns som det är väldigt mycket plast och engångsinstallationer som gäller nu. Plast i motordelar som ventilkåpor, oljetråg, termostathus. Slanganslutningar av hårdplast med engångsklicklösningar. Tryckrör i plast istället för aluminium.
Strängare miljökrav har lett till sk eco-boost maskiner. Små underdimensionerade motorer med överladdning i stora tunga bilar. Det håller inte! Speciellt inte med långa bytesintervall på oljan.
Citera
2025-06-08, 23:04
Medlem
Citat:
Är väl inte direkt svårt att byta kamrem på en gammal Volvo med längsmonterad motor.

Insatsoljefilter tycker jag personligen är ett jävla klydd jämfört med ett plåtfilter. Det tar längre tid att byta ett insatsoljefilter.

Många bilar har inte dessa long-life stift ens idag.

Multirem / flerspårig rem har ju funnits i evigheter. Kom på SAAB för 40 år sedan och tror inte de var först. Den automatiska spännaren lanserades år 1990 om jag minns rätt. 35 år sedan nu.

Jag ställer mig nog till dem som säger att nivån på bilarnas kvalitet peakade runt millenieskiftet. Nu jagas varena krona på produktionssidan vilket leder till genvägar. Känns som det är väldigt mycket plast och engångsinstallationer som gäller nu. Plast i motordelar som ventilkåpor, oljetråg, termostathus. Slanganslutningar av hårdplast med engångsklicklösningar. Tryckrör i plast istället för aluminium.
Strängare miljökrav har lett till sk eco-boost maskiner. Små underdimensionerade motorer med överladdning i stora tunga bilar. Det håller inte! Speciellt inte med långa bytesintervall på oljan.
Har en lite äldre bilar som jag meckar med, ibland för att det behövs men mest för att det är kul och lärorikt. Byta kamrem på en gammal 8 ventilers volvo är ju en barnlek även om du gör fel kan du inte förstöra något då ventilerna inte slår i kolvarna. Bytte en för 5 år sedan när jag var mycket mer novis än jag är nu och det var ungefär som att byta en fläktrem. För nya bilar är det en hel vetenskap.
Trodde också länge att moderna bilar var mer driftsäkra. Jag känner ett par mekaniker. Har nyligen börjat hjälpa den ena eftersom han tyckte jag hade det så otroligt bra med mina äldre bilar när han kom och hjälpte/visade mig saker jag inte själv kunde göra. Jag tyckte han överdrev om moderna bilars krånglighet och ogenomtänkta design vad gäller reparation och underhåll så då sa han att det var dags att jag fick se lite nytt istället för mina gamla häckar.

Tyvärr kan jag bara hålla med honom, det är så mycket "skit" så man vet knappt vad man ska börja på nya bilar. Får man ingen vettig felkod ja då är man helt rökt. Har varit med och bytt allt från egr ventiler till växellådor och kopplingar på de flesta moderna bilar nu.
Jag förstår priserna, bytte växellåda på min gamla volvo med hans hjälp på ungefär en timme. Hjälpte han med samma sak på en modern kia, man fick ju plocka ned halva bil jäkeln, tog ca 8 timmar att bara få bort skiten och det var nog den värsta men många andra jag hjälpt till med är inte långt ifrån.

Både intressant och rätt skrämmande att mecka med nya bilar när man ser den otroliga mängden elektronik det är i dom. Det är otroligt mycket saker nedpressat under huven, ofta är det mesta även i plast av någon form.
bmw, mercedes och audi är tydligen kungarna av plast som går sönder bara man petar på den. Ja plast har gått sönder på en del av de bilar vi meckat med där det inte borde gå sönder, eller ja det borde varit metall där istället.

Vi får se vad framtiden med bilar är men de verkar gå baklänges vad gäller kvalité, allt för att jaga kronor och ören men det är inte hela historien då man inte får glömma att de ibland MÅSTE göra det för att möta allt hårdare myndighetskrav.
Citera
2025-06-08, 23:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man undrar. Sedan blir man allt mer förbannad på detta att det finns fortsatt dåliga bilar i trafiken. Men fan bilbesiktningen är numera ett skämt. Min farsa tex har en bra bil men får fan alltid saker att fixa i bilbesiktningen. Medan man ser invandrare köra runt med noll anmärkning i rena dretbilar.

Dessa jävlar i bilbesiktningen. De vågar lämna anmärkan på äldre svenskar. Men fan gör skit om Ali kommer de och vill ha godkänt. Det är ok till dessa. Men äldre svenskar trackasserar dom! Det är sjukt.

Det är Alis kusin som besiktar bilen så givetvis går vilket skräp som helst igenom. Enda fördelen med att de sålde ut bilbesiktningen är att man ofta kan hitta en tid samma dag eller i värsta fall senare i veckan.
Förr kunde man få vänta en månad på tid.
Citera
2025-06-09, 09:46
Medlem
Om vi ser på fakta kan man ju se att;

- Verkstäder och GDS hallar försvinner, pga bilar idag är allt mer driftsäkra.

- Det finns mycket fler bilar i trafik idag än någonsin tidigare, pga bilar är billigare att äga och håller allt längre.

- Om man har någon som helst kunskap om mekande ksn man hålla liv i ett gammalt lik väldigt billigt som man köper nästan gratis.

- Men folk har bättre ekonomi idag; de vill ha statusbilar, noll mekande och helst helt ny bil var 3e år.

Men eftersom detta är flashback lyckas vi vända detta till något negativt om elektronik, plast och MP??
Citera
2025-06-09, 09:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Om vi ser på fakta kan man ju se att;

- Verkstäder och GDS hallar försvinner, pga bilar idag är allt mer driftsäkra.

- Det finns mycket fler bilar i trafik idag än någonsin tidigare, pga bilar är billigare att äga och håller allt längre.

- Om man har någon som helst kunskap om mekande ksn man hålla liv i ett gammalt lik väldigt billigt som man köper nästan gratis.

- Men folk har bättre ekonomi idag; de vill ha statusbilar, noll mekande och helst helt ny bil var 3e år.

Men eftersom detta är flashback lyckas vi vända detta till något negativt om elektronik, plast och MP??

Att GDS försvinner beror snarare på att det inte går att reparera dagens bilar lika enkelt som gårdagens. Enkla serviceåtgärder som att byta olja, tändstift och luftfilter vilket var ett enkelt servicejobb förr i tiden är numera inte lika enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in