Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Är väl inte direkt svårt att byta kamrem på en gammal Volvo med längsmonterad motor.
Insatsoljefilter tycker jag personligen är ett jävla klydd jämfört med ett plåtfilter. Det tar längre tid att byta ett insatsoljefilter.
Många bilar har inte dessa long-life stift ens idag.
Multirem / flerspårig rem har ju funnits i evigheter. Kom på SAAB för 40 år sedan och tror inte de var först. Den automatiska spännaren lanserades år 1990 om jag minns rätt. 35 år sedan nu.
Jag ställer mig nog till dem som säger att nivån på bilarnas kvalitet peakade runt millenieskiftet. Nu jagas varena krona på produktionssidan vilket leder till genvägar. Känns som det är väldigt mycket plast och engångsinstallationer som gäller nu. Plast i motordelar som ventilkåpor, oljetråg, termostathus. Slanganslutningar av hårdplast med engångsklicklösningar. Tryckrör i plast istället för aluminium.
Strängare miljökrav har lett till sk eco-boost maskiner. Små underdimensionerade motorer med överladdning i stora tunga bilar. Det håller inte! Speciellt inte med långa bytesintervall på oljan.
Har en lite äldre bilar som jag meckar med, ibland för att det behövs men mest för att det är kul och lärorikt. Byta kamrem på en gammal 8 ventilers volvo är ju en barnlek även om du gör fel kan du inte förstöra något då ventilerna inte slår i kolvarna. Bytte en för 5 år sedan när jag var mycket mer novis än jag är nu och det var ungefär som att byta en fläktrem. För nya bilar är det en hel vetenskap.
Trodde också länge att moderna bilar var mer driftsäkra. Jag känner ett par mekaniker. Har nyligen börjat hjälpa den ena eftersom han tyckte jag hade det så otroligt bra med mina äldre bilar när han kom och hjälpte/visade mig saker jag inte själv kunde göra. Jag tyckte han överdrev om moderna bilars krånglighet och ogenomtänkta design vad gäller reparation och underhåll så då sa han att det var dags att jag fick se lite nytt istället för mina gamla häckar.
Tyvärr kan jag bara hålla med honom, det är så mycket "skit" så man vet knappt vad man ska börja på nya bilar. Får man ingen vettig felkod ja då är man helt rökt. Har varit med och bytt allt från egr ventiler till växellådor och kopplingar på de flesta moderna bilar nu.
Jag förstår priserna, bytte växellåda på min gamla volvo med hans hjälp på ungefär en timme. Hjälpte han med samma sak på en modern kia, man fick ju plocka ned halva bil jäkeln, tog ca 8 timmar att bara få bort skiten och det var nog den värsta men många andra jag hjälpt till med är inte långt ifrån.
Både intressant och rätt skrämmande att mecka med nya bilar när man ser den otroliga mängden elektronik det är i dom. Det är otroligt mycket saker nedpressat under huven, ofta är det mesta även i plast av någon form.
bmw, mercedes och audi är tydligen kungarna av plast som går sönder bara man petar på den. Ja plast har gått sönder på en del av de bilar vi meckat med där det inte borde gå sönder, eller ja det borde varit metall där istället.
Vi får se vad framtiden med bilar är men de verkar gå baklänges vad gäller kvalité, allt för att jaga kronor och ören men det är inte hela historien då man inte får glömma att de ibland MÅSTE göra det för att möta allt hårdare myndighetskrav.