2025-06-07, 19:09
Medlem
Jag minns denna pizza som väldigt god på 2000 talet. Små goda smörstekta tärningar med fläsk och detta med osten och pizzan var faktiskt väldigt god.

Idag när jag testade en så smakar de typ någon form av konstigt tomatsås. All köttsmak är borta, och ja de smakar inte så mycket.

Har ni som varit med ett tag liknande uppfattning?
Senast redigerad av Nytt-liv2024 2025-06-07 kl. 19:12.
Citera
2025-06-07, 19:25
Medlem
S3ONs avatar
Jag har käkat dem titt som tätt sedan millennieskiftet och har inte märkt någon förändring faktiskt.
Citera
2025-06-07, 19:32
Medlem
Busgriss avatar
De har varit likadana alltid, annars hade det blivit folkstorm. TS minns fel i ett nostalgiskt skimmer. En del av er var fan inte födda ens när jag käkade sådana.
Citera
2025-06-07, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
De har varit likadana alltid, annars hade det blivit folkstorm. TS minns fel i ett nostalgiskt skimmer. En del av er var fan inte födda ens när jag käkade sådana.

Jag minns när uppstickaren Billys kom på tidigt 90-tal och utmanade marknadssegmentets dominant Gorbys. Ah, enklare tider.
Citera
2025-06-07, 19:39
Medlem
Kuriosa, för den som inte visste:

Både Billys och Gorbys tillverkas av Dafgård.
Billys fick sitt namn efter Bill Clinton och Gorbys efter Michail Gorbjatov.
Citera
2025-06-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Nej jag tror inte det. Finns det någon med en gammal innehållsförteckningen?

Jag har typ ätit ägg i sex månader som basföda men idag blev de en pizza .
Citera
2025-06-07, 20:04
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Jag minns denna pizza som väldigt god på 2000 talet. Små goda smörstekta tärningar med fläsk och detta med osten och pizzan var faktiskt väldigt god.

Idag när jag testade en så smakar de typ någon form av konstigt tomatsås. All köttsmak är borta, och ja de smakar inte så mycket.

Smörstekta fläsktärningar? På en Billys original? Det där låter mer som en scen ur en dröm än något som faktiskt legat i en frysdisk.

Jag har också käkat Billys sen 2000-talet och smaken har alltid legat stabilt i häradet “billig mikropizza med ketchupsyndrom”. Lite söt tomatsås, lite ost, lite deg, lite kött – i bästa fall.

Möjligen har recepten justerats lite längs vägen, kanske bytts ut till billigare råvaror, men några smörstekta tärningar av fläsk har nog aldrig haft ärende där. Det vore som att påstå att McDonald’s cheeseburgare en gång innehöll tryffel och rödvinsreduktion.

Men jag fattar grejen: vissa smaker från förr etsar sig fast. Det är inte pizzan som förändrats – det är vi.
Citera
2025-06-07, 20:15
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Nej jag tror inte det.
Naturligtvis inte. Förr var de dessutom handgjorda och det stod italienska kockar och strödde över ost också.
Citat:
Finns det någon med en gammal innehållsförteckningen?
Om innehållet har redovisats Livsmedelsverket finns deras data på Riksarkivet.
Citat:
Jag har typ ätit ägg i sex månader som basföda men idag blev de en pizza .
Sorry, men det är ingen pizza, trots namnet. Varm macka, kanske.
Citera
2025-06-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Jag minns när uppstickaren Billys kom på tidigt 90-tal och utmanade marknadssegmentets dominant Gorbys. Ah, enklare tider.
Nu har jag redan nämnt detta i ett inlägg, men såg inte ditt vid första anblick.
Det är Dafgård som ligger bakom både Gorbys och Billys.
De skapade isåfall bara ytterligare en storspelare på marknaden, under samma flagg.
Alltså, ingen blev utmanad ö.h.t
Citera
2025-06-07, 21:03
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden

Billys och Gorbys är båda tillverkade av Dafgård. Så att det var en utmanare vet jag inte.
Citera
2025-06-07, 21:08
Avslutad
Möjligt att krympflationen nått även till billys men sist jag tog några var de identiska med vad jag köpte 2002.
Citera
2025-06-07, 21:10
Medlem
Citat:

Inget smakar lika gott som för tjugo år sedan. Smaklökarna dör med åldern
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in