2025-06-05, 11:23
Medlem
Lever utomlands med min familj sedan ett par år. Kan hända att det blir att flytta tillbaka nästa år eller så. Om det finns närvaro av frihetlig rörelse på en plats är det ett stort plus för mig. Tar gärna tips på var jag kan hitta sådana rörelser.
Citera
2025-06-06, 12:14
Medlem
Endevils avatar
SÄPO har ju nyligen stämplat libertarianer som ett samhällshot(läs hot mot den liberalmarxistiska diktaturen). Så klimatet för libertarianska frihetsrörelser är allt annat än hälsosamt i Sverige. Överhuvudtaget tilltar etablissemangets repression, strukturella korruption och övergrepp i landet. Håll dig borta från Sverigetunionen är mitt råd till TS. Alla som har möjlighet bör emigrera från Sverige.
Citera
2025-06-06, 19:05
Medlem
Det låter ju mindre bra, problemet är att vi har familjemedlemmar i Sverige som börjar bli till åren. Därför kan det tänkas att vi flyttar till Sverige och täcker upp trots många tecken att landet går åt fel håll.
Citera
2025-06-06, 19:26
Moderator
HelgeBuks avatar
Det är sisådär med liberariansk organisation i Sverige, men åtminstone sett till antal finns det egentligen bara två städer att välja mellan, nämligen Stockholm och Göteborg. Min personliga erfarenhet säger att Göteborg huserar flest "hardcore"-libertarianer per capita.

I Göteborg finns även nåt som heter "Debatthuset" som drivs av en libertarian, men jag vet inget mer om det. Det är en lokal som han hyr och arrangerar ett antal evenemang varje vecka, mest samtal om olika aktuella eller stora frågor. Hur stor uppslutning det är på de kvällarna vet jag inte eftersom jag inte bor i närheten och aldrig varit där. Man får googla om man är intresserad. Men det är det närmaste jag kan komma på en "community" som är någorlunda levande idag.

Frihetsfronten finns fortfarande men så vitt jag vet är det bara en gång per år de har nån slags organiserad träff, och jag vet inget om hur aktiva folk är där.

von Mises-institutet tror jag mer eller mindre har dött ut, jag har iaf inte sett mycket från dem på senare år.

De två sistnämnda tror jag var mer Stockholmscentrerade.

Nu lever vi lyckligtvis i en tid då man kan hålla rätt bra kontakt med likasinnade utan att vara fysiskt nära.
Citera
2025-06-06, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
SÄPO har ju nyligen stämplat libertarianer som ett samhällshot(läs hot mot den liberalmarxistiska diktaturen). Så klimatet för libertarianska frihetsrörelser är allt annat än hälsosamt i Sverige. Överhuvudtaget tilltar etablissemangets repression, strukturella korruption och övergrepp i landet. Håll dig borta från Sverigetunionen är mitt råd till TS. Alla som har möjlighet bör emigrera från Sverige.

Är det sant. Det måste vara tredje eller fjärde gången benim är ett samhällshot.

Jag visste inte ens att det fanns organiserade libertarianer eller minarkister i Sverige.

Tack för upplysningen. Kanske dags att börja använda VPN eller något.
Citera
2025-06-07, 10:35
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachaAndChill
Är det sant. Det måste vara tredje eller fjärde gången benim är ett samhällshot.

Jag visste inte ens att det fanns organiserade libertarianer eller minarkister i Sverige.

Tack för upplysningen. Kanske dags att börja använda VPN eller något.

https://www.friatider.se/sapo-ska-overvaka-antistatliga-attityder
Citera
2025-06-07, 10:45
Avslutad
Citat:
https://www.friatider.se/sapo-ska-overvaka-antistatliga-attityder

OK men minarkister vill väl mer minska staten, det är typ Elon och killarna.

Staten behöver inte vara svag för att den är liten. Har man en bra sheriff och bra skolor så flyter det.

Det är Tacitus som sa att ju mer lagar dest mer korrupt stat och han var knappast en samhällsomstörtare.

Avskummet i horhuset ute på Helgeandsholmen tävlar i repressiva lagar och ingen kan behärska dem alla.

Vill polisen försvara de besuttna och korrupta mot folkvilja är det deras val, de kan alltid välja systemförändring och folket i stället.

Sverige behöver ta de debatterna så det är bra att den här tråden finns.
Citera
2025-06-07, 11:12
Medlem
Endevils avatar
Citat:
OK men minarkister vill väl mer minska staten, det är typ Elon och killarna.

Staten behöver inte vara svag för att den är liten. Har man en bra sheriff och bra skolor så flyter det.

Det är Tacitus som sa att ju mer lagar dest mer korrupt stat och han var knappast en samhällsomstörtare.

Avskummet i horhuset ute på Helgeandsholmen tävlar i repressiva lagar och ingen kan behärska dem alla.

Vill polisen försvara de besuttna och korrupta mot folkvilja är det deras val, de kan alltid välja systemförändring och folket i stället.

Sverige behöver ta de debatterna så det är bra att den här tråden finns.

Ja, fast Elon är allt annat än omtyckt av det svenska etablissemanget. Vill man minska statens omfattning så ingår man definitivt i den grupp som SÄPO vill övervaka. Så mycket kan jag lova. Den svenska poliskåren av idag är 100% lojal mot det kriminella slöddret som styr. I stort sett alla poliser som tyckt annat har slutat de senaste 10-15 åren och jag tror det rör sig om typ 10000 poliser som slutat. Alla svenska myndigheter inklusive skämtet som kallas rättssystem är kapat av liberalmarxister genom bl.a nätverk som Hilda och Ruben. Alltihop påminner om en slags fjollversion av DDR där allt bara är kulisser. Ett totalt förljuget samhälle med andra ord. För i DDR kunde man rösta på 6 olika partier och yttrande-och pressfrihet garanterades av grundlagen. Ungefär så ser det ut även i Sverige även om den materiella standarden här är högre fast då främst genom att medelklassen hålls på gott humör genom en dopad fastighetsmarknad.
Citera
2025-06-07, 11:26
Avslutad
Citat:
Ja, fast Elon är allt annat än omtyckt av det svenska etablissemanget. Vill man minska statens omfattning så ingår man definitivt i den grupp som SÄPO vill övervaka. Så mycket kan jag lova. Den svenska poliskåren av idag är 100% lojal mot det kriminella slöddret som styr. I stort sett alla poliser som tyckt annat har slutat de senaste 10-15 åren och jag tror det rör sig om typ 10000 poliser som slutat. Alla svenska myndigheter inklusive skämtet som kallas rättssystem är kapat av liberalmarxister genom bl.a nätverk som Hilda och Ruben. Alltihop påminner om en slags fjollversion av DDR där allt bara är kulisser. Ett totalt förljuget samhälle med andra ord. För i DDR kunde man rösta på 6 olika partier och yttrande-och pressfrihet garanterades av grundlagen. Ungefär så ser det ut även i Sverige även om den materiella standarden här är högre fast då främst genom att medelklassen hålls på gott humör genom en dopad fastighetsmarknad.

Jo jag har haft min beskärda del av Gucci-kärringar efter mig. Att de nätverkar friskt blev pinsamt tydligt när en av dem som var tilldelad mig satte sig ner och berättade menande att hon kunde försvara allt utom nazister helt out of the blue.

Jag är inte en person man direkt skulle misstänka för att vara nazist vid ett första anblick.

Det är en liten värld de lever i där alla känner alla och de är selektiva med vem de går efter.

På det sättet är libertarianismen givetvis hotfull för dem, men det är inte mitt problem att de inte kan hantera fredlig systemkritik och vinna debatterna renhårigt.

Det är inte uttalade ideologiska mål ändå utöver att minska på the nannystate.

S senaste utspel om att tvångsblanda folk och onlyfans osv handlar om ett förmyndarskap för vuxna, vill polisen bidra till sånt får de f-n också acceptera att de får ta hand om vuxna som beter sig som barn dagarna i ända.

Det kanske inte ligger i deras intressen heller?
Senast redigerad av MachaAndChill 2025-06-07 kl. 11:28.
Citera
2025-06-07, 11:42
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Jo jag har haft min beskärda del av Gucci-kärringar efter mig. Att de nätverkar friskt blev pinsamt tydligt när en av dem som var tilldelad mig satte sig ner och berättade menande att hon kunde försvara allt utom nazister helt out of the blue.

Jag är inte en person man direkt skulle misstänka för att vara nazist vid ett första anblick.

Det är en liten värld de lever i där alla känner alla och de är selektiva med vem de går efter.

På det sättet är libertarianismen givetvis hotfull för dem, men det är inte mitt problem att de inte kan hantera fredlig systemkritik och vinna debatterna renhårigt.

Det är inte uttalade ideologiska mål ändå utöver att minska på the nannystate.

Men jag kan lova att du och andra kommer att få problem om ni öppet ger uttryck för kritik mot systemet och staten. Helt plötsligt får ni ett koppel myndigheter i arslet, era bankkonton stängs ned och det dyker upp anonyma anmälningar mot er titt som tätt. Rätt som det är drar Transportstyrelsen in ert körkort för att en anonym anmälare påstått att ni dricker för mycket alkohol. Har ni barn kan ni räkna med ständiga orosanmälningar och åtföljande vänsterkärringar som rotar i ert privatliv. Blir ni för högljudda och/eller obekväma i er kritik så vips hittar de på något att åtala er för. Och så vidare. Att det skulle bli några förändringar i den riktning du önskar inom ramen för det s.k demokratiska systemet kan du helt glömma. Dels för att alla partier tjänar samma herrar men också för att en så stor andel av den svenska befolkningen direkt eller indirekt är beroende av den omhändertagande gargantuastaten.

Det låter säkert pessimistiskt det jag skriver men i själva verket är det tvärtom. Ska det ske några positiva förändringar så måste fler sluta upp med att sätta sin tilltro till institutioner och även sluta tro på att gemene man ska ”vakna upp”. De allra flesta i Sverige är endera demoraliserade och hjärntvättade eller så är de förljugna och fega.
Citera
2025-06-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det är sisådär med liberariansk organisation i Sverige, men åtminstone sett till antal finns det egentligen bara två städer att välja mellan, nämligen Stockholm och Göteborg. Min personliga erfarenhet säger att Göteborg huserar flest "hardcore"-libertarianer per capita.

I Göteborg finns även nåt som heter "Debatthuset" som drivs av en libertarian, men jag vet inget mer om det. Det är en lokal som han hyr och arrangerar ett antal evenemang varje vecka, mest samtal om olika aktuella eller stora frågor. Hur stor uppslutning det är på de kvällarna vet jag inte eftersom jag inte bor i närheten och aldrig varit där. Man får googla om man är intresserad. Men det är det närmaste jag kan komma på en "community" som är någorlunda levande idag.

Frihetsfronten finns fortfarande men så vitt jag vet är det bara en gång per år de har nån slags organiserad träff, och jag vet inget om hur aktiva folk är där.

von Mises-institutet tror jag mer eller mindre har dött ut, jag har iaf inte sett mycket från dem på senare år.

De två sistnämnda tror jag var mer Stockholmscentrerade.

Nu lever vi lyckligtvis i en tid då man kan hålla rätt bra kontakt med likasinnade utan att vara fysiskt nära.

Tack för tipset, ska kolla upp Debatthuset. Jag är oldschool och gillar att träffas fysiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in