2025-06-05, 08:29
Medlem
acebaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hej, lång historia kort. Började få ångest för ca 10 år sedan och det har blivit värre med åren. Har testat massa mediciner ssri/snri tex. Psykolog, motion, äta bra, rätt rutiner etc
Har gad.

Inget hjälper dock fullt ut mot de muskelspänningarna jag ådragit mig och det gör väldigt ont i kroppen. Även väldigt stark huvudvärk 24/7

Senaste tiden har jag tänkt mycket på självmord för att slippa kämpa dag ut o dag in. Har försökt så himla mycket och gjort det man by the book ska. Därav rationaliserar jag faktiskt fram detta svar för det är ju jag som ska bära min kropp och lidande.

Hur resonerar ni med kroniska besvär som ej ger med sig? Jag ser ingen mening i att kämpa längre för man får inte något för det. Hade varit intressant att diskutera för är verkligen på bristningsgränsen att ge upp just nu…

Har också gad, det suger. Du skrev motion, vad för typ? Hur är det med träning som typ simning eller vattengympa och efterföljande bastu, det hjälper mig att hålla kroppen ok. Så jobbigt med huvudvärken! Skulle du kunna få hjälp av en fysioterapeut med t ex avspänningsövningar för nacke, ansikte, käkar? Jag tycker ofta det fungerar bättre än mediciner, som faktiskt kan spä på huvudvärken tyvärr.
Jag förstår att du har det skitjobbigt, hur har du det med andra delar i ditt liv? Ibland är det enda som håller min näsa över ytan att jag planerar in något roligt med familjemedlem eller kompis framöver, så siktar jag mot den grejen liksom. Försöker ta vara på de stunder som är roliga, och när det känns riktigt jäkla tungrott tänker jag antingen tillbaka på dem eller framåt på något som är planerat.
Citera
2025-06-05, 08:52
Medlem
Jag förstår dig, kämpar också med ångest.

Tar du några mediciner/droger just nu? Eller har du slutat med något under de sista åren?
Citera
2025-06-05, 12:59
Medlem
Har ångest då och då. Svettningar/skakningar/känner mig nere. Tar stesolid.
Citera
2025-06-05, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defendme
Har ångest då och då. Svettningar/skakningar/känner mig nere. Tar stesolid.
Har du på recept eller fixar på egen hand?
Citera
2025-06-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Lägg ner ditt eget. Ge dig till Gud. Jesus. Give it up for Jesus. He is for you.
Det gör framåt för mig. Jag har haft det tufft. Sanningen ska göra oss fria. Och vi ska veta sanningen. Peace with God. Gör motstånd mot djävulen. Närma dig Gud.

Såhär säger Jesus. Matteusevangeliet 11:29-30 SFB98
Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.

Det är svårt för vi bär på så mycket lögner från den här världen. Anpassa er inte efter den fallna världen.

Herren är trofast. Han skall styrka er och skydda er för den onde.
Johannesevangeliet 17:15 SFB15
Jag ber inte att du (Gud) ska ta dem ut ur världen, utan att du Gud, Fader,, ska bevara dem från det onda.
Be till/med Gud genom Jesus. Samla med Jesus.

"Samla er skatter i himlen"
Det kommer bli bättre men hur snart. Vänta inte på döden. Gör nåt åt den med Jesus. Ta kontroll. Ta makten. Let it go.

Jag har också en mycket stark tro, men det håller jag för mig själv. Man ska inte tvinga på andra en massa religiösa texter. Matt 6:6: "När du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda". Då borde det väl vara samma sak med utdrag ur Bibeln.

Ts: Det skulle vara bra att få veta om du tar några mediciner/droger. Efter en tid kan de ha paradoxal effekt, och skapar ännu mera ångest.
Citera
2025-06-05, 14:09
Medlem
Vet du om det finns några betablockerare man kan köpa receptfritt? Om inte, känner du till något namn på bra betablockerare som man kan fråga efter hos läkaren? Jag har inte hjärt-kärlproblem, men jag vet inte om läkare brukar skriva ut betablockerare specifikt för enbart ångest? De har de iallafall aldrig gjort åt mig, eller ens föreslagit, trots mina extrema symptom. Men återigen - om du kan ge mig namnet på en bra betablockerare du testat kan jag fråga mina doktorer.

Metoprolol äter jag. Det är väl den vanligaste. Den borde inte vara några problem att få utskrivet för den innehåller ju inget beroendeframkallande. Men dom vill nog kolla blodtrycket eftersom det är en blodtryckssänkande medicin. Den hjälper även mot migrän.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metoprolol

https://www.apohem.se/lakemedel/metoprolol

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20041011000010
Citera
2025-06-05, 14:28
Medlem
Andas tungt.
Tryck över bröstet.
Skakig i kroppen.
Spända muskler.
Sover dåligt, svårt att somna, vaknar ofta.

Otroligt jobbigt.
Men som man är det bara att bita ihop. Tyvärr.
Vill man bli friendzonad som man så ska man berätta om sin ångest.
Citera
2025-06-05, 14:37
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag har också en mycket stark tro, men det håller jag för mig själv. Man ska inte tvinga på andra en massa religiösa texter. Matt 6:6: "När du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda". Då borde det väl vara samma sak med utdrag ur Bibeln.

Ts: Det skulle vara bra att få veta om du tar några mediciner/droger. Efter en tid kan de ha paradoxal effekt, och skapar ännu mera ångest.
Man tvingar på oss och andra mycket annat.
Vi bär på orenheter som behöver tas om hand. Jesus bär bort det. Kan vara svårt att komma över.

Det stycket du tog upp handlar om gudsgemenskap. Jag får väl komma med mitt. Jag kan inte tillägga nåt.

Jag gjorde mitt bästa. Folk postar mycket annan smörja här.
Citera
2025-06-05, 17:07
Medlem
Timoteuss avatar
Hej ts,
Är du fysiskt utredd någorlunda nyligen?
Hypotyreos kan medföra trötthetsrelaterad ångest

Ångest kan också uppstå eller bli värre av järnbrist. Järnbrist kan man få pga brister i kost, hård träning och, om du är kvinna, givetvis av menstruationer.

Kolla upp detta för säkerhets skull. Vanligen kolla vårdcentralen bara HB, men det ger inte en total bild. Be att de kollar järnreserver och transferrin också. Järnbrist är mycket vanligare än man tror. Tyvärr är undre gränsvärdet för järnreserv, ferritin, väldigt lågt satt. Man kan må dåligt även med "normala" värden, många gör det, även om VC ofta inte vill kännas vid det.
Är det under 50 finns det anledning att bråka om saken.
Citera
2025-06-05, 17:21
Medlem
Betablockerare hjälper mig. Håller mig stabil.

Botox i pannan så slappnar musklerna av i ansiktet, kan inte gå runt och knipa och få ont. Finns migränbotox att få, men vanlig rynkbotox kan hjälpa med, om du går runt och spänner ansiktet.
Citera
2025-06-05, 17:44
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det som triggar är att jag vet att jag kommer att befinna mig på en plats där det inte finns toalett och då blir magen kaos. Det sjuka är att jag kan bajsa precis innan men magen lyckas hitta mer skit och omvandlar detta till diarré defekt.

Men ibland får jag bara total ångest också om magen verkligen är tom. Jag vet inte riktigt varför. Det har inte med sociala situationer att göra.

Har bara problem på morgonen. Sällan senare på dagen.

Förstår dig och relaterar. Avsaknaden av toalett dit man kan fly in om det skulle behövas gör ångesten och de fysiska symptomen värre. Och precis som du säger är det som värst på morgonen, det är som att det sker någon reset under natten när man sover.
Citera
2025-06-05, 17:49
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Metoprolol äter jag. Det är väl den vanligaste. Den borde inte vara några problem att få utskrivet för den innehåller ju inget beroendeframkallande. Men dom vill nog kolla blodtrycket eftersom det är en blodtryckssänkande medicin. Den hjälper även mot migrän.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metoprolol

https://www.apohem.se/lakemedel/metoprolol

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20041011000010
Tack för svar. Jag ska höra med min läkare om de kan skriva ut den betablockeraren åt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyanit
Betablockerare hjälper mig. Håller mig stabil.
Vad heter den betablockerare du kör med? Namn på medicinen och vilken dos (mängd i mg) kör du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in