2025-06-03, 17:02
Avslutad
Citat:
Stödet för Israel har rasat i Västeuropa och nått de lägsta nivåerna sedan mätningarna började. En ny undersökning från YouGov visar att en majoritet i sex undersökta länder har en negativ bild av Israel, samtidigt som allt fler uttrycker sympati för Palestina.
https://www.gp.se/nyheter/varlden/rekordlagt-stod-for-israel-i-vasteuropa.9fa647b2-d692-4813-b261-0269784664e2

Varför är inte Sverige med i undersökningen? Vad säger svenskarna?
Citera
2025-06-03, 17:10
Medlem
One2Manys avatar
Mycket babbar som tillfrågas. Ett resultat av massinvandring av antisemiter från MENA.

Fantastiskt hur grafen redan var på väg skarpt neråt innan 7e oktober terrordådet i majoriteten av länder infekterade av MENA.
Senast redigerad av One2Many 2025-06-03 kl. 17:13.
Citera
2025-06-03, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Mycket babbar som tillfrågas. Ett resultat av massinvandring av antisemiter från MENA.

Fantastiskt hur grafen redan var på väg skarpt neråt innan 7e oktober terrordådet i majoriteten av länder infekterade av MENA.
YouGov är inte direkt känt för att bara hänga på fik i Rinkeby och fråga "MENA babbar" vad de tycker. De gör mätningar i hela befolkningen. alltså mestadels etniska västeuropéer.

Israel slaktar barn, bombar sjukhus och svälter civila. Folk inte gillar krigsbrott.
Citera
2025-06-03, 17:57
Medlem
Onanikrems avatar
Inte för det är något att lita på, men i melodifestivalen röstade ju tydligen "folket" på israel men juryn röstade på något annat.
Kanske hade Israel en extremt bra låt? Kanske var skiten hackad av typ HBTQ? Jag vet inte, har varken hört Sveriges bidrag eller Israels.

De flesta jag känner ser hamas, islamister, muslimer och araber som terrorister i alla fall, inklusive mig.
Citera
2025-06-03, 18:03
Medlem
Svt, Aftonbladet och SR kör ju propaganda direkt ifrån Hamas med hjälp av sin oberoende reporter som är ifrån Gaza. 🤷
Citera
2025-06-03, 18:04
Medlem
7hhhs avatar
Haha bokstavligen hela väst står och faller med Israel vad snackar du om !!!
Citera
2025-06-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk
https://www.gp.se/nyheter/varlden/rekordlagt-stod-for-israel-i-vasteuropa.9fa647b2-d692-4813-b261-0269784664e2

Varför är inte Sverige med i undersökningen? Vad säger svenskarna?

Stödet för Hamas är dock fortsatt väldigt lågt i denna undersökning som ändå rättfärdigar Istaels agerande.

Citat:
Stödet för Hamas är däremot fortsatt lågt. Mellan 5 och 9 procent anser att Hamas attacker var rättfärdigade.
Senast redigerad av Balderis 2025-06-03 kl. 18:20.
Citera
2025-06-03, 18:27
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxxadlaneslav
YouGov är inte direkt känt för att bara hänga på fik i Rinkeby och fråga "MENA babbar" vad de tycker. De gör mätningar i hela befolkningen. alltså mestadels etniska västeuropéer.

Israel slaktar barn, bombar sjukhus och svälter civila. Folk inte gillar krigsbrott.
Israel använder inte barn och sjukhus som sköldar!

Araberna i Gaza är extremt trötta på hamas
Citera
2025-06-03, 18:54
Medlem
Det är bara blattar som håller på Palestina
Citera
2025-06-03, 19:15
Medlem
.nattramn.s avatar
Apropå reklam och sådan. Jag såg inte en enda av Israels eurovisen reklamer. Men jag tror att 80% av all reklam jag får upp på Youtube är om att skänka pengar till svältande barn i Gaza eller Jemen. Ibland är det riktigt hjärtskärande bilder. Är så trött på dem. Har det att göra vad jag väljer att se på eller är det lika för er andra?

När det gäller mig har reklam en negativ inverkan på min köplust.
Citera
2025-06-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many

Ja hur är det möjligt 😬 De som var informerade om attacken innan lär väl inte har varit förtjust i Israel innan heller. Och hade vi inte starkt stöd och mycket sympati för Israel en tid efter attacken iaf, men det syns inte här?
Citera
2025-06-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
Israel använder inte barn och sjukhus som sköldar!

"Since 2000, DCIP has recorded at least 31 cases in which Palestinian children were utilized by Israeli forces as human shields. Both international law and the Israeli High Court of Justice prohibit the use of civilians as human shields."

https://www.dci-palestine.org/_they_were_trying_to_exterminate_us_palestinian_ch ildren_in_gaza_tortured_by_the_israeli_military

Wikipedia har en sektion om IDFs användande av mänskliga sköldar här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Human_shields_in_the_Israeli%E2%80%93Palestinian_c onflict

Undersökningen i ts visar ungefär det jag hade förväntat mig. Väldigt få människor stödjer Hamas och de allra flesta tycker att Israels frenetiska slaktande av palestinsk civilbefolkning är vedervärdigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in