2025-06-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Minst 13 plan helt utslagna och fler skadade verkar vara senaste nytt från Ukraina 😃

Var det inte 40 igår?
Citera
2025-06-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tja terrorattack mot civila tåg/bilväg är värre…
Ja det är nog lika illa bägge.
Det är bara ryska barbarer som håller på med sådant där civila stryker med.
Den ena bron som fals flag och den andra samma. Den tredje närmast Krim tog Ukraina på sig men.det var mot ett godståg.
Jämför med den ryska katastrofen igår där minst 41 ryska strategiska bombflyg
"togs ur tjänst".
Som Ukraina tog på sig ansvaret för att genomfört. Inte en endaste rysk civil person skadades fysiskt. En gubbe blev lomhörd ett tag och en sket i brallan.
Kunde åtgärdas på plats.
Skillnaden på ryska attacker och Ukrainas attacker.
Citera
2025-06-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Var det inte 40 igår?
"Tagits ur tjänst" 41.
Citera
2025-06-02, 12:07
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Chris Biggers har droppat de första:
https://x.com/CSBiggers

Vad menar du?
Finns inget på länken.
Senaste inlägget är daterat i januari???
Citera
2025-06-02, 12:09
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nää..och då kan man ju tänka på att Trump speciellt är en "pratglad" filur. Cynikern i mig säger om det vore Ryssland som hade gjort något liknande (slå ut massa flyg), så skulle Trump ha basunerat ut : "-Zelensky måste skriva under en fred annars har han inget land kvar !"

Nu är han tyst istället, och bara pratar lite nu då om sanktioner. Ngn egentlig lust har han inte.

Skulle tro att Trump är rätt handlingsförlamad för tillfället och väntar in satellitbilder och humint för sluträkningen . En sak är säker och det är att det påverkat Rysslands strategiska resurser och förmåga/räckvidd/rörlighet ( det är lite svårt att avfyra flygburna vapen utan adekvata plattformar )

Samtidigt påstås det ju att USA medvetet lämnats utanför informationsloopen både gällande planläggningen och utförandet .
Citera
2025-06-02, 12:10
Medlem
Citat:
Var det inte 40 igår?

13 och ökar. Historiskt. Helt sjukt vad Ryssland kan bli av med på en eftermiddag. Man får gå många decennier bakåt i tiden för någonting liknande.
Citera
2025-06-02, 12:13
Medlem
Nu börjar mötet I Turkiet.
Spänd stämning

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=29a593debeebed2f8fd47f9c62677 c92

Ukrainas punkter kända av alla efter de regler som bestämdes sist.
Ryssarna, som skiter i sådant, skall visa dom punkter de har först på plats som de "fredsduvor" de är.

Blir spännande att få se dom.
Sedan är det väl bara att packa ihop och åka hem.
Citera
2025-06-02, 12:14
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Var det inte 40 igår?

Igår var det 4+1 som visuellt kunde bekräftats förstörda på Olenya air base.

Idag så är det nu uppe på 13 efter att dels en film till från marknivå samt satellitbilder på Belaya dykt upp.

Att det smällt på 4 platser vet vi, men det finns än så länge bara kvalitativt content från Belaya och Olenya där man kan räkna totalförstörda flygplanskroppar.

Jag förväntar mig att siffran kommer gå upp under dagen men jag tror inte att totalförstörda kommer landa in på 40. Mitt estimat av totalförstörda är nu mellan 15-25 efter att ha uppat det lite i morse.
Lägg till ett antal mer eller minder skadade på det så kanske siffran 40 ändå var relativt on point.

Men jag väntar in dagens fångst av satellitbilder innan jag räknar klart.
Man kan dock nu i stort redan konstatera att det var en bra operation. Riktigt bra.

Vad vi nu även med relativt god säkerhet kan säga är att en femte flygbas skulle bekämpats men där felade någonting och trailern fattade eld innan den han anlända.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-06-02 kl. 12:17.
Citera
2025-06-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Skulle tro att Trump är rätt handlingsförlamad för tillfället och väntar in satellitbilder och humint för sluträkningen . En sak är säker och det är att det påverkat Rysslands strategiska resurser och förmåga/räckvidd/rörlighet ( det är lite svårt att avfyra flygburna vapen utan adekvata plattformar )

Samtidigt påstås det ju att USA medvetet lämnats utanför informationsloopen både gällande planläggningen och utförandet .
Givetvis informerades inte amerikanerna, misstaget från 2023 där planerna fanns i medierna timmar efter de beslutats om gör ukrainarna inte om.

Och vad gäller trumpeten så antar jag att golfen var viktigare.
Citera
2025-06-02, 12:31
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Vad menar du?
Finns inget på länken.
Senaste inlägget är daterat i januari???

Skumt. Jag ser inlägg av honom för 10 timmar sedan. Han finns på BSKY också. Kolla där om det strular.
X/Twitter funkar inte alltid som det ska nuförtiden.
Citera
2025-06-02, 12:39
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rybar
Stridande parter ska bära uniform, detta är solklart terrorbrott utförda av Nato ukraina.

Eller tror du dessa terrorgrupper sprungit omkring med ukrainska nasse uniformer i Ryssland 😂
Har ryska missiler som skjuts från strategiska flygplan emot civila mål uniform?
Det här är argument som verkar vara riktade emot dagisbarn.
Förstår du hur dumt det du skriver är?
Citera
2025-06-02, 12:45
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Skumt. Jag ser inlägg av honom för 10 timmar sedan. Han finns på BSKY också. Kolla där om det strular.
X/Twitter funkar inte alltid som det ska nuförtiden.

Såg nog fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in