2025-06-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Man hade gärna lyssnat hur det låter i rysk media nu, men det får vi ju inte för pappa EU.

Tror detta är en proxy av rt.com

https://rurtnews.com/russia/618462-last-drone-parade-ukraine/
Citera
2025-06-02, 10:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Man hade gärna lyssnat hur det låter i rysk media nu, men det får vi ju inte för pappa EU.

Va? Kan ni inte läsa RT.
De återger hela historien. Skriver att Ukraina påstår att 40 plan förstörts men att ryska myndigheter inte bekräftar den siffran.

Sedan lite krönikor och analyser om att Ukraina har förlorat kriget och mest ägnar sig och mediaspektakel. Att detta ger stort genomslag i internationella media, men inte påverkar kriget.
Citera
2025-06-02, 10:08
Avslutad
Citat:
Köp valfri IPTV-tjänst om det är viktigt för dig. Kanske behöver abonnemang på nån app för att översätta också, men det löser du.
Citera
2025-06-02, 10:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Jag funderade just på den där saken.
Först tänkte jag att det måste vara krångligt att ha massor av drönarpiloter som styr varje drönare mot ett mål, sedan slog det mig...
Autonom drönar-svärm.

En (1) drönare som pekar ut mål och filmar (De filmer vi sett när man flyger över planen).
En (1) Pilot.
Ansvarig för att målpeka med laser mot aktuellt flygplan.

Övriga drönare (fler än 10, färre än 100) lyfter från lastbilen som en svärm och kommunicerar inbördes.
När piloten målpekar, avgör svärmen autonomt vilken drönare som ska svara på "attackbegäran" och störtar mot målet.
Det behövs bara 1 säker kommunikationskanal till piloten, istället för 100-tals. Mycket enklare att åstadkomma..

Jag har ingen aning om min tanke stämmer, men tror att det är genomförbart med dagens teknik.

Varje drönare hade egen pilot om man ska tro Zelensky.
Citera
2025-06-02, 10:11
Medlem
löls avatar
13 plan är det nere på nu.
Fortfarande en sjyst attack
Citera
2025-06-02, 10:23
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det intressanta med denna typ av attacker är att föreställa sig ett antal lastbilar från främmande makt som parkerar nära de tre flygbaser där vi har Gripen plan och vid lämpligt tillfälle attackera antingen hangarer som råkar vara öppna eller förläggning för piloter.

Båda är svårersättliga, planen är dyra och tar tid att bygga och piloterna tar tid att träna. Men, en dylik attack skulle kunna göra en överraskningsattack möjlig och göra massiv skada utan att radar eller satellitspaning märker att lede fi planerar en attack.

Enda återstående "problem" blir att smuggla in sagda lastbilar i mängd, med drönarpiloter och drönare med explosiva medel utan att bli upptäckta. Väl inne i EU blir det lättare dock.

Insmuggling och attack måste ske innan krigsförklaring. För i krigstid kommer vi använda Bas 90.
Citera
2025-06-02, 10:24
Medlem
DeValeras avatar
Då många ukrainare talar vanlig ryska, ser ryska ut, förstår kulturen så smälter de lätt in i omgivningen och förmodligen också har ryska papper eller mycket skickliga förfalskningar så underlättar det mycket för att lyckas genomföra operationer som den mot flygbaserna. Jag skulle heller inte bli förvånad om vi får se fler liknande attacker igen.

Även om de ryska säkerhetsstyrkorna kraftigt skärper säkerhetsåtgärder inom landets gränser så är det svårt ändå att ha full kontroll, då drönarna kan släppas iväg en bra bit från själva målet.

Ukraina skulle kunna göra om operationen mot flygbasen utanför Irkutsk, fast slå mot de ryska flottbaserna genom att använda vanliga fartyg.

Ukraina skulle kunna utrusta vanligt handelsfartyg eller större fiskebåt med drönare, eventuellt ha fartygen under bekvämlighetsflagg fram tills operationen slår till, genom att båten tar sig nära de ryska flottbaserna men ändå på så långt avstånd som det är möjligt som det är möjligt för drönarna att nå målen.

Nu utgör självklart inte ryska jagare och kryssare i Ishavet eller i Stilla Havet ett hot mot Ukraina, men det skulle vara smärtsamt för varje försvarsmakt att förlora flera av sina större och modernare fartyg med tanke på vad dessa kostar och att det för tillfället kanske är omöjliga att snabbt ersätta för Ryssland.

Detta kriget har visat, liksom det mindre kriget mellan Armenien och Azerbajdzjan att drönare fyller en viktig funktion i dagens krigsföring och kommer så att göra till ett effektivt motvapen tas fram.

Man undrar hur Taiwans försvarsmakt tar till sig av detta. Landet är utsatt för ett reellt hot från sin stora granne och drönare är något som landet skulle kunna bli mycket bra på att producera - både kvalitetsmässigt och i mängd och förmodligen också inom en kort tidsram.
Citera
2025-06-02, 10:34
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Va? Kan ni inte läsa RT.
De återger hela historien. Skriver att Ukraina påstår att 40 plan förstörts men att ryska myndigheter inte bekräftar den siffran.

Sedan lite krönikor och analyser om att Ukraina har förlorat kriget och mest ägnar sig och mediaspektakel. Att detta ger stort genomslag i internationella media, men inte påverkar kriget.
Ha ha din mupp! Visst kan vi läsa RT! Men du hävade att du inte kunde det för nån vecka sen. Hur ska du ha det?
Artikeln på RT var ju ren propaganda som bara ryssar och nyttiga idioter går på.
Citera
2025-06-02, 10:37
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Jag har inga problem att läsa RT, nu med som Allente som bredbandsoperatör tidigare med Tela.
Nåt förbud finns verkligen inte. Det är ett påhitt från proryssar.
Citera
2025-06-02, 10:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ha ha din mupp! Visst kan vi läsa RT! Men du hävade att du inte kunde det för nån vecka sen. Hur ska du ha det?
Artikeln på RT var ju ren propaganda som bara ryssar och nyttiga idioter går på.

Jag har aldrig hävdat att jag inte kan läsa RT.
Citera
2025-06-02, 10:39
Medlem
Cameltotems avatar
hahah så jävla pinsamt för Ryssland.

Sitter nog putin och skriker och skäms
Citera
2025-06-02, 10:45
Medlem
löls avatar
Fick de tag på något a-50 plan.
Någon bild på det?