2025-06-01, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
varför är det mer sannolikt än att Ukraina spränger en bro som motsvarar våra vad som finns på våra riksvägar och en annan bro över en motorväg?

Just de broarna är förhållandevis oviktiga rent strategiskt. Hade Ukraina gjort det hade man nog satsat på viktigare infrastruktur. Jag tror att det antingen är en s.k. false flag av ryssarna själva (då väljer man ganska självklart ett objekt som man inte lider så stor skada av att bli av med) eller så är det egna inhemska motståndsmän (med begränsade resurser) som gjort det.

Och det går inte heller att utesluta att det faktiskt är olyckor; ryska civila konstruktioner är inte direkt kända för sin höga kvalitet.
Citera
2025-06-01, 08:47
Medlem
Citat:
varför är det mer sannolikt än att Ukraina spränger en bro som motsvarar våra vad som finns på våra riksvägar och en annan bro över en motorväg?

Ukraina brukar inte bomba infrastruktur som är militärstrategiskt oviktig. Det gör däremot ryssråttorna.
Citera
2025-06-01, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det är "ukrainarna" menar du? Som gör en fals flag?
Jag förstår inte vad du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Just de broarna är förhållandevis oviktiga rent strategiskt. Hade Ukraina gjort det hade man nog satsat på viktigare infrastruktur. Jag tror att det antingen är en s.k. false flag av ryssarna själva (då väljer man ganska självklart ett objekt som man inte lider så stor skada av att bli av med) eller så är det egna inhemska motståndsmän (med begränsade resurser) som gjort det.

Och det går inte heller att utesluta att det faktiskt är olyckor; ryska civila konstruktioner är inte direkt kända för sin höga kvalitet.
Vilken infrastruktur hade det varit? Det kan vara så att broarna som är mer viktiga har mer bevakning än vad dessa två hade.
Citera
2025-06-01, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ukraina brukar inte bomba infrastruktur som är militärstrategiskt oviktig. Det gör däremot ryssråttorna.
Vad får dig att tro att dessa två broar och den skadade järnvägen och motorvägen är oviktiga?
Citera
2025-06-01, 08:55
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro att dessa två broar och den skadade järnvägen och motorvägen är oviktiga?

Var får dig att tro att de är viktiga?
Citera
2025-06-01, 08:58
Medlem
Morgonens nyheter om två broar i Kursk som rasat samman varav två tåg och ett antal bilar skadats med uppemot 10 döda och ett okänt antal skadade är en stor nyhet.

Mest för att orsaken är oklar hur detta händer. Eftersom det är två broar inom loppet av några timmar så tror jag vi kan avskriva att det är fråga om rena olyckor.

Det som är intressant är då hur man genomförde sabotagen och om detta sätt kan appliceras på alla broar som finns i Ryssland? Alltså kan man skala upp det så att sabotage inom närmaste veckorna, månaderna och åren resulterar i att det inte längre finns några broar för tågen?

Isåfall har moskoviterna fått problem.

Det finns dock en liten chans att det bara är fråga om eftersatt underhåll och att fler broar kommer att rasa av den anledningen, men den chansen är ganska liten bedömer jag även om effekten i slutändan blir samma.
Citera
2025-06-01, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Var får dig att tro att de är viktiga?
För de används för att transportera gods till och från fronten eller på anant sätt hålla igång den ryska ekonomin och industrin. Det rör sig om infrastruktur som är en integrerad del i det ryska logistiska nätverket hoppas jag du förstår? Att godståg faller ner på motorvägar och lastbilar faller ner på en järnväg borde vara nog med bevis för att förstå att det handlar om rimliga mål.
Citera
2025-06-01, 09:05
Medlem
Citat:
För de används för att transportera gods till och från fronten eller på anant sätt hålla igång den ryska ekonomin och industrin. Det rör sig om infrastruktur som är en integrerad del i det ryska logistiska nätverket hoppas jag du förstår? Att godståg faller ner på motorvägar och lastbilar faller ner på en järnväg borde vara nog med bevis för att förstå att det handlar om rimliga mål.

Du verkar inte kunna precisera i ditt svar utan gissar bara. Vi får se hur det utvecklas. Förhoppningsvis bombas fler broar i pisslandet Ryssland 😊
Citera
2025-06-01, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Morgonens nyheter om två broar i Kursk som rasat samman varav två tåg och ett antal bilar skadats med uppemot 10 döda och ett okänt antal skadade är en stor nyhet.

Mest för att orsaken är oklar hur detta händer. Eftersom det är två broar inom loppet av några timmar så tror jag vi kan avskriva att det är fråga om rena olyckor.

Det som är intressant är då hur man genomförde sabotagen och om detta sätt kan appliceras på alla broar som finns i Ryssland? Alltså kan man skala upp det så att sabotage inom närmaste veckorna, månaderna och åren resulterar i att det inte längre finns några broar för tågen?

Det finns dock en liten chans att det bara är fråga om eftersatt underhåll och att fler broar kommer att rasa av den anledningen, men den chansen är ganska liten bedömer jag även om effekten i slutändan blir samma.
Jag ställer mig också frågande till om detta inte är sabotage eftersom, som jag uppfattar det, skett hyfsat nära gränsen till Ukraina. Ett annat alternativ är om de testat Taurusmissilen nu och den pulvriserat broarna.
Citera
2025-06-01, 09:07
Medlem
Varför håller man inte på med mer sabotageverksamhet från Ukrainas sida? En skog i bränd behöver inte kosta mer än femman för en tändare men ta så jävla mycket mer resurser och manskap att släcka. Det är lättare att bara smasha glasfaskor på bilvägar än att sanera allt splitter.

Borde gå att skapa bränder översvämmningar och allt möjligt jävulskap som dränerar resurser som Ryssland måste åtgärda även fast dessa inte råkar vara militära.
Citera
2025-06-01, 09:21
Medlem
News Feed, Ukraine, War, Russian armed forces, General Staff, Defense, Russian losses

General Staff: Russia has lost 987,330 troops in Ukraine since Feb. 24, 2022

"Russia has lost 988,560 troops in Ukraine since the beginning of its full-scale invasion on Feb. 24, 2022, the General Staff of Ukraine's Armed Forces reported on June 1.

The number includes 1,230 casualties Russian forces suffered over the past day.

According to the report, Russia has also lost 10,872 tanks, 22,656 armored fighting vehicles, 50,198 vehicles and fuel tanks, 28,527 artillery systems, 1,401 multiple launch rocket systems, 1,173 air defense systems, 372 airplanes, 336 helicopters, 38,366 drones, 3,268 cruise missiles, 28 ships and boats, and one submarine."

https://kyivindependent.com/general-staff-russia-has-lost-987-330-troops-in-ukraine-since-feb-24-2022-2/

ETT av Rysslandd ett många mål med sin fullskaliga invasion av Ukraina var att "avväpna" "aggressiva" Ukraina. Verkar gå så där.
Verkligheten är snarare tvärtom.

Det är nog hög tid att lämna Ukraina I fred nu och återvända hem till moder Ryssland nu. Och njuta av välståndet.
Senast redigerad av Antistalk 2025-06-01 kl. 09:29.
Citera
2025-06-01, 09:27
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Man ska inte bortse från bristande eller t.o.m inget underhåll alls nu i drygt tre år. Likaså att järnvägen är ryssens transportväg för allt krigsmateriel och trupp. Följaktligen är det mer överbelastat kring Ukraina med fler och överlastade tågsätt. Det samma gäller för vägnätet i området.
Fast jag gillar tanken med sabotage...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in