Citat:
Ursprungligen postat av
Socci99
Men är du på riktigt eller? Matematiken är vårat sätt att förstå hela våran verklighet och hur saker förhåller sig till varandra. Det används för att beskriva relationer mellan fysiska fenomen som exempelvis rörelse. I princip allt du bevittnar i verkligheten kan beskrivas med matematiska uttryck och de kan användas för att förutspå saker och ting t.ex. som om du använder relationen tid, sträcka och hastighet för att ta reda på när du är framme någonstans.
Att algebraisk matematik skulle vara onödig är helt enkelt ett idiotiskt uttalande då vi som människor är helt beroende av matematiken för att förstå våran värld och för att skapa verktyg som förgyller våra liv.
Jag har aldrig sagt att matematik är onödigt, men jag har sagt att matematik utan någon som helst förståelse för dess tillämpning är totalt onödigt ja!
Exempel:
(x² - 4) / (x - 2) = 6
Detta är något man lär sig i högstadiet att räkna ut, utan någon förklaring alls kring hur det kan användas i praktiken. Det enda man ska göra är att räkna ut att svaret är X=4.
Men ingen har lärt ut när eller varför man behöver det i vardagslivet och därför försvinner de här kunskaperna totalt efter 20 år utan användning.
Det är anledningen till att de flesta får godkänt i grundskolan men sedan glömmer bort allt, eftersom man bara gjorde uträkningar som tonåring utan att förstå någon tillämpning.
Poängen jag vill få fram är att även om du kan räkna ut att x = 4, så är den kunskapen helt värdelös om du inte vet när det faktiskt är användbart i praktiken.
Det kommer aldrig hända att du i vuxenlivet får en uppgift presenterad som en skoluppgift.
(x² - 4) / (x - 2) = 6
Saknar man abstrakt intelligens kan man vara bäst i skolan men sämst i praktiken.
Jag ställde en jävligt relevant fråga som handlade om tillämpning.
Du hånar folk som har glömt bort prioriteringsregler men sanningen är att de flesta glömmer bort sånt eftersom de aldrig fått någon praktisk användning för det då saknas förklaringar på tillämpning.
Alla exempel du dragit upp om "relationen tid, sträcka och hastighet" har ingenting att göra med 11 - 11 × 11 + 11 i praktiken om du inte kan förklara hur detta hänger ihop med tid, hastighet och sträcka här och nu.
Du framstår som en idiot som vet hur man räknar matte i skolan men aldrig har förstått hur det används utanför skolan.
Dessutom förstår jag inte hur i helvete du kan få det till att jag påstått att matematik är helt onödig. Dock ger skolan ofta exempel på tillämpningar inom algebraisk matematik som är fullständigt ologiska och inga vettiga.
Exempel "om man tappat kvittot och vet priset på alla varor utom en (t.ex. mango), och man vet totalsumman, ja då kan man räkna ut priset på en mango."
Det är så verklighetsfrånvänt att ingen kommer att bry sig.
Matematik utan tillämpning är som att lära sig alfabetet utan att kunna skriva eller läsa!