2025-05-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socci99
Parantes först så uttrycket blir 6 / 2*3
Division och multiplikation har samma prio så man utför operationer från vänster till höger.

Alltså 6/2=3

3*3=9

Svar =9

Eller kanske 1 hade platsat bättre?
Citera
2025-05-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stassen

Eller kanske 1 hade platsat bättre?

Nope lär dig prioriteringsregler
Citera
2025-05-30, 16:24
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jepp 4 är 0100 så rätt svar är -3

Nej.
Det är -11.
Citera
2025-05-30, 16:43
Medlem
Citat:
Nope lär dig prioriteringsregler

Jösses, är du seriös?
Citera
2025-05-30, 16:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Binärt?
-11 Binärt?
Citera
2025-05-30, 16:54
Medlem
Korv-Bajss avatar
Basen 2: 11-11x11+11 = -11
Basen 3: 11-11x11+11 = -22
Basen 4: 11-11x11+11 = -33
Basen 5: 11-11x11+11 = -44
Basen 6: 11-11x11+11 = -55
Basen 7: 11-11x11+11 = -66
Basen 8: 11-11x11+11 = -77
Basen 9: 11-11x11+11 = -88
Basen A: 11-11x11+11 = -99
Basen B: 11-11x11+11 = -AA
Basen C: 11-11x11+11 = -BB
Basen D: 11-11x11+11 = -CC
Basen E: 11-11x11+11 = -DD
Basen F: 11-11x11+11 = -EE

osv
Citera
2025-05-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Finns en lite rolig meme som Jason Derule spred och där är ett matte tal.

Har sett denna meme för många år sen men jag kommer inte ihåg rätt svar. Hade jag varit kvar i skolan så hade det varit busenkelt då matte var min starka sida men minne är som bortblåst hur man räknar sådana formler nu förtiden.

11-11x11+11

Jag får det till 11 men jag har inte räknat på sådan här matte på över 25år så jag kanske tänker fel. Dessutom så räknas väl detta som ett av det enklaste räkne formlerna så man skäms ju lite just nu.

"Prioriteringsreglerna (räkneordningen) för parenteser och de fyra räknesätten lyder så här: Operation inom Parenteser; Potenser och rötter; Multiplikation och division; Addition och Subtraktion"

11-121+11 = -99
Citera
2025-05-30, 17:35
Medlem
Sqrbankens avatar
Prioriteringsreglerna. I åtminstone den engelskspråkiga världen så kör de någon PEMDAS (som även funkar på svenska) - parenteser, exponenter, multiplikation, division, addition, subtraktion. Obs - se det som ett riktmärke. Står division före multiplikation gäller division. Står subtraktion före addition som gäller subtraktion. Vänster till höger.

11 - 11 x 11 + 11 ... 11 - (11 x 11) + 11 ... 11 - 121 + 11 ... -110 + 11 = -99
Senast redigerad av Sqrbanken 2025-05-30 kl. 17:41.
Citera
2025-05-30, 18:14
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Men är du på riktigt eller? Matematiken är vårat sätt att förstå hela våran verklighet och hur saker förhåller sig till varandra. Det används för att beskriva relationer mellan fysiska fenomen som exempelvis rörelse. I princip allt du bevittnar i verkligheten kan beskrivas med matematiska uttryck och de kan användas för att förutspå saker och ting t.ex. som om du använder relationen tid, sträcka och hastighet för att ta reda på när du är framme någonstans.

Att algebraisk matematik skulle vara onödig är helt enkelt ett idiotiskt uttalande då vi som människor är helt beroende av matematiken för att förstå våran värld och för att skapa verktyg som förgyller våra liv.

Jag har aldrig sagt att matematik är onödigt, men jag har sagt att matematik utan någon som helst förståelse för dess tillämpning är totalt onödigt ja!

Exempel:
(x² - 4) / (x - 2) = 6

Detta är något man lär sig i högstadiet att räkna ut, utan någon förklaring alls kring hur det kan användas i praktiken. Det enda man ska göra är att räkna ut att svaret är X=4.
Men ingen har lärt ut när eller varför man behöver det i vardagslivet och därför försvinner de här kunskaperna totalt efter 20 år utan användning.
Det är anledningen till att de flesta får godkänt i grundskolan men sedan glömmer bort allt, eftersom man bara gjorde uträkningar som tonåring utan att förstå någon tillämpning.

Poängen jag vill få fram är att även om du kan räkna ut att x = 4, så är den kunskapen helt värdelös om du inte vet när det faktiskt är användbart i praktiken.
Det kommer aldrig hända att du i vuxenlivet får en uppgift presenterad som en skoluppgift.
(x² - 4) / (x - 2) = 6

Saknar man abstrakt intelligens kan man vara bäst i skolan men sämst i praktiken.

Jag ställde en jävligt relevant fråga som handlade om tillämpning.
Du hånar folk som har glömt bort prioriteringsregler men sanningen är att de flesta glömmer bort sånt eftersom de aldrig fått någon praktisk användning för det då saknas förklaringar på tillämpning.
Alla exempel du dragit upp om "relationen tid, sträcka och hastighet" har ingenting att göra med 11 - 11 × 11 + 11 i praktiken om du inte kan förklara hur detta hänger ihop med tid, hastighet och sträcka här och nu.

Du framstår som en idiot som vet hur man räknar matte i skolan men aldrig har förstått hur det används utanför skolan.

Dessutom förstår jag inte hur i helvete du kan få det till att jag påstått att matematik är helt onödig. Dock ger skolan ofta exempel på tillämpningar inom algebraisk matematik som är fullständigt ologiska och inga vettiga.
Exempel "om man tappat kvittot och vet priset på alla varor utom en (t.ex. mango), och man vet totalsumman, ja då kan man räkna ut priset på en mango."

Det är så verklighetsfrånvänt att ingen kommer att bry sig.
Matematik utan tillämpning är som att lära sig alfabetet utan att kunna skriva eller läsa!
Senast redigerad av Eromar 2025-05-30 kl. 18:16.
Citera
2025-05-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stassen
Jösses, är du seriös?

Tänk en gång till innan du fortsätter göra bort dig nu.

Uttrycket var ursprungligen 6÷2(1 + 2)

Här är det alltså det som står inom parantes som har högsta prioritet, därmed gör vi den beräkningen först. Då får vi summan 3.

Vi skriver om uttrycket till 6 / 2 * 3

Nu har vi en division och en multiplikation och ingen parantes längre. Division och multiplikation har samma prioritet varför man börjar från vänster och går till höger. D.v.s.
Att först på tur står 6/2 =3, kvar blir då 3*3=9.

Du tänker helt enkelt fel, du tänker att uttrycket skulle vara 6 / (2*3)

Då skulle svaret bli 1 ja men du har helt enkelt fel här.
Citera
2025-05-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Jag har aldrig sagt att matematik är onödigt, men jag har sagt att matematik utan någon som helst förståelse för dess tillämpning är totalt onödigt ja!

Exempel:
(x² - 4) / (x - 2) = 6

Detta är något man lär sig i högstadiet att räkna ut, utan någon förklaring alls kring hur det kan användas i praktiken. Det enda man ska göra är att räkna ut att svaret är X=4.
Men ingen har lärt ut när eller varför man behöver det i vardagslivet och därför försvinner de här kunskaperna totalt efter 20 år utan användning.
Det är anledningen till att de flesta får godkänt i grundskolan men sedan glömmer bort allt, eftersom man bara gjorde uträkningar som tonåring utan att förstå någon tillämpning.

Poängen jag vill få fram är att även om du kan räkna ut att x = 4, så är den kunskapen helt värdelös om du inte vet när det faktiskt är användbart i praktiken.
Det kommer aldrig hända att du i vuxenlivet får en uppgift presenterad som en skoluppgift.
(x² - 4) / (x - 2) = 6

Saknar man abstrakt intelligens kan man vara bäst i skolan men sämst i praktiken.

Jag ställde en jävligt relevant fråga som handlade om tillämpning.
Du hånar folk som har glömt bort prioriteringsregler men sanningen är att de flesta glömmer bort sånt eftersom de aldrig fått någon praktisk användning för det då saknas förklaringar på tillämpning.
Alla exempel du dragit upp om "relationen tid, sträcka och hastighet" har ingenting att göra med 11 - 11 × 11 + 11 i praktiken om du inte kan förklara hur detta hänger ihop med tid, hastighet och sträcka här och nu.

Du framstår som en idiot som vet hur man räknar matte i skolan men aldrig har förstått hur det används utanför skolan.

Dessutom förstår jag inte hur i helvete du kan få det till att jag påstått att matematik är helt onödig. Dock ger skolan ofta exempel på tillämpningar inom algebraisk matematik som är fullständigt ologiska och inga vettiga.
Exempel "om man tappat kvittot och vet priset på alla varor utom en (t.ex. mango), och man vet totalsumman, ja då kan man räkna ut priset på en mango."

Det är så verklighetsfrånvänt att ingen kommer att bry sig.
Matematik utan tillämpning är som att lära sig alfabetet utan att kunna skriva eller läsa!

Men alltså visst de allra flesta kanske aldrig rent praktiskt i sin vardag behöver tillämpa denna typ av matematik även om jag till viss del kan tycka att viss mattekunskap hör till allmänbildningen och faktiskt undermedvetet höjer förståelsen på en generell nivå hos befolkningen och enbart därför är en relevant kunskap att tillskansa sig under skolgången.

Men oavsett så måste man ju läsa enklare matematik för att sedan kunna avancera och läsa mer avancerad matte lixom så det är ju inte helt poänglöst, det är en förberedelse för svårare matematik.
Citera
2025-05-30, 18:56
Medlem
Pappa
Mamma
Dricker
Alltid
Saft

Parentes
Multiplikation
Division
Addition