2025-05-28, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
ett enormt komiskt fiasko

Plattjordarnas slogan. Hur går det med bordsbeviset?
Citera
2025-05-28, 15:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så det är allt de mäktade med? En fejkad timelapse och en fejkat tredelad sekvens som liknar ett datorspel?

Nej deras resa blev helt enkelt ett enormt komiskt fiasko helt enkelt.
Var har du bevisen för att det är fejkat?
Citera
2025-05-28, 17:10
Medlem
Citat:
Så det är allt de mäktade med? En fejkad timelapse och en fejkat tredelad sekvens som liknar ett datorspel?

Tragiskt att du tycker så. Men det är sanningen, vare sig du vill det eller ej. Fejkat är det inte, det ör din retorik för att du vill tjafsa.
Nu har jag och flera andra visat bevis som inte går att motsäga. Varför inte bara lägga ner tramset?
Citera
2025-05-29, 14:12
Medlem
Citat:

Hur var det? Hittade du något när du analyserade simulatorn du bad om?
Citera
2025-05-30, 01:52
Medlem
Ytterligare en fråga till "Billig ost" och Fleuch:
Om jorden INTE är rund, hur kommer det då sej att vi har olika klimat? Länder runt ekvatorn är det ju varmare i pga av att jorden är rund och befinner sej närmare solen.... Medan länderna vid syd/nordpolen är kallare.
Citera
2025-05-30, 08:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Om jorden INTE är rund, hur kommer det då sej att vi har olika klimat? Länder runt ekvatorn är det ju varmare i pga av att jorden är rund och befinner sej närmare solen.... Medan länderna vid syd/nordpolen är kallare.
Det är inte avståndsskillnaden som avgör klimatet på olika breddgrader, utan vinkeln mellan solstrålarna och marken. Ju högre upp solen står på himlen, desto tätare energi från strålarna, och desto varmare. Denna skillnad i vinkel beror i sin tur på jordens krökning, samt på jordaxelns lutning relativt solen

Faktum är att jordens avstånd från solen är som allra störst omkring den 4e juli. Jordens bana är elliptisk, och är som närmast mitt i vår vinter. Sverige är närmare solen i januari än vad den är i juli!
Citera
2025-05-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA

Killen med koll!

Om man samlade världens absolut dummaste individer på en plats, och sa till dem:
Räck upp en hand om du vet att jorden är en snurrande boll.
Hur många procent av den skaran människor hade räckt upp handen, tror du?
Citera
2025-05-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Killen med koll!

Om man samlade världens absolut dummaste individer på en plats, och sa till dem:

Typ 5?

Vad är ditt argument? Tror du att om du samlar ihop ett gäng idioter så kommer de att lyckas skapa en FE-karta och förklara södra korset?
Citera
2025-05-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Tror du att om du samlar ihop ett gäng idioter så kommer de att lyckas skapa en FE-karta och förklara södra korset?

Idioter? Nej. Jag tror det krävs en viss intelligens för att besvara frågor som rör områden vi ej skulle ha full förståelse för under ett scenario där jorden inte är en boll.

Däremot gissar jag att ett gäng idioter med hjälp av en boll mitt i rummet, hade kunnat komma till samma slutsats som du anser vara den med mest vetenskaplig "oumph".

Men du tror 5 av 5 skulle räcka upp handen, alltså? Låter inte orimligt! 100% känns inte alls orimligt, faktiskt.
Citera
2025-05-30, 19:21
Medlem
Citat:
Idioter? Nej. Jag tror det krävs en viss intelligens för att besvara frågor som rör områden vi ej skulle ha full förståelse för under ett scenario där jorden inte är en boll.

Däremot gissar jag att ett gäng idioter med hjälp av en boll mitt i rummet, hade kunnat komma till samma slutsats som du anser vara den med mest vetenskaplig "oumph".

Men du tror 5 av 5 skulle räcka upp handen, alltså? Låter inte orimligt! 100% känns inte alls orimligt, faktiskt.

Nä, 5 av 1000.

Så vilken typ av "intelligens" har historiskt saknats tror du? Du avfärdar ju människor som Sokrates, Copericus, Newton och Einstein så det behövs ju uppenbarligen en väldigt unik intelligens för att skapa en karta.

Själv fattar jag inte riktigt svårigheten med att få till en karta - speciellt med tanke på att vi ständigt åker kors och tvärs. Men det kan säkert du förklara?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-05-30 kl. 19:28.
Citera
2025-05-30, 19:29
Medlem
Det är ganska lätt att göra livet svårt för en platt jord-teoretiker.

Ta fram en karta och be dem förklara hur en människa som befinner sig i Australien reser till Los Angeles. Be sedan den personen att förklara hur en person som befinner sig i Irland reser till Los Angeles.

De kan inte få ihop båda resorna samtidigt.
Citera
2025-05-30, 20:10
Medlem
Citat:
Killen med koll!

Ingen. För de är för dumma att förstå givetvis. Så är det ju i verkligheten, endast de korkade tror jorden ör platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in