Citat:
Ursprungligen postat av
flyzz
DEBATT: SD hatar att jag kallar mig svensk
Publicerad 22 maj 2025 kl 17.00
Vi måste våga prata om vår syn på svenskhet.
En svenskhet rotad i delaktighet, pliktkänsla, solidaritet och gemensamt ansvar.
En gemenskap där jag både kan och vill kalla mig svensk, skriver Moska Hassas från SSU.
https://www.expressen.se/debatt/debatt-sd-hatar-att-jag--kallar-mig-svensk/
Hatar verkligen SD art hon kallar sig svensk?
Nej SD-are hatar inte att hon kallar sig svensk. Det finns ju flera högt uppsatta SD-representanter med invandrarbakgrund till exempel.
I ett välfungerande Sverige med rimlig nivå på invandringen hade jag varit glad att hon kallat sig svensk, att hon valt att omfamna gemenskapen i det nya land hon flyttat till.
I dagens kaos-Sverige har jag svårare att känna glädje över det. Särskilt som jag misstänker att hon inte ens menar det utan säger det enbart för att provocera de där "SD-arna"...
Och lösningen hon och S lanserar är delvis skrämamnde:
Citat:
På bordet ligger flera välbehövliga förslag från partiets arbetsgrupp för ökad samhällsgemenskap, som att avskaffa EBO-lagen så att staten tar full kontroll över de asylsökandes bosättning och att genomföra en Sverigeförhandling för att avveckla utsatta områden genom nybyggnation, upprustning och rivning av nuvarande bestånd.
OK, riv gamla trista betonghus och bygg radhus i Orten. Jag tvivlar på att det kommer göra saker och ting bättre, men det skadar i varje fall ingen.
Men det lyser ju igenom att den egentliga planen är att invandrarna skall spridas ut överallt. Det handlar om att slå sönder de sista svenska områdena. Och att med BLM-USA som förebild bygga hyresrätter i villaområdena. Med målet att driva bort den nuvarande befolkningen där.
Så nej, detta är inte bra.