2025-05-27, 18:29
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Dom som är födda mellan 23.00 - 01.00 är oftare nattugglor. Ett av livets mysterier.

Jaså du. Jag är född kl 23.45 och jag stupar i säng kl 21.
Citera
2025-05-27, 19:52
Medlem
Någon skulle väl hålla elden vid liv i grottan. För oss nattar betare som bara lever på natten är obn goa pengar
Citera
2025-05-27, 20:17
Medlem
nofjuns avatar
Om man t ex är författare eller konstnär är nätterna guld värt. Inget brus och andra ljud och störningsmoment befinner sig där då. Och kreativiteten kan flöda obehindrat. I tystnaden.
Citera
2025-05-27, 20:37
Medlem
zombie-nations avatar
Jag är född 6:10 och är extrem nattmänniska. Tror inte födelsetiden har betydelse. Däremot får man stora problem att anpassa sig så märks det ofta redan tidigt. När jag var 1 och min syrra 3 så la hon syrran kl 7 men jag fick vara uppe med henne till kl 22 då hon somnade. Då funkade allt bra. Annars hade det blivit förtvivlan om jag nattades med syrran.

Har försökt alla knep att bli morgonmänniska och det som funkar bäst om jag måste upp tidigt är att lägga mig runt 19:30. Då kan jag oftast somna innan jag blir kvällspigg. Sedan vaknar jag kl 3 och kan gå upp.

Alla trick som att man ska motionera en viss tid, vara ute i solen, sova svalt mörkt tyst gör bara saken värre. Tror att tvånget att gå upp tidigt och gå till skolan var det som började förstöra min hälsa. Fick inte vara uppe efter 22:15 som barn, men somnade inte, så fick ligga och bara vara tyst. Det var stressande. Jag fick kanske 5 timmars sömn som barn i skolan. Var helt groggy när jag vaknade och kunde inte äta för då spydde jag. Ibland samlade jag så mycket dålig sömn att jag somnade vid 23, det var helt underbart.

Klart man mår bättre av att följa sitt inre dygn. Även om man är uppe på natten. Säg att jag går upp kl 14, det motsvarar kl 7 för normala. Det betyder att om de ska få samma känsla så måste de gå upp senast runt 00:30. Skulle ni klara det? Nä, för ni är veka av att fått en perfekt kropp. Tycker det är fel att patologisera de med annat sömnmönster, ett till sätt att göra sig av med dem som är avvikande.
Citera
2025-05-27, 21:18
Medlem
falconer8s avatar
Jag har ett sömnsyndrom som heter: " Försenad sömnfas." Det gör det svårt att sköta något överhuvudtaget här i livet.

Så allt här i livet har varit en svår kamp för mig. Skola, jobb, studier, värnplikt, förhållande och relationer. Det är svårt att bestämma något som ska ske nästa dag,

för med Försenad sömnfas vet man aldrig hur man har sovit, när man somnar OM man överhuvudtaget somnar. Allt blir svårt att sköta och ofta får de personer som lider av detta syndromet skulden och får en stämpel på sig som lata.

Därför var det skönt när jag fick det på svart och vitt att jag har detta syndromet, för då kunde jag bevisa att det inte berodde på mig personligen. Det är inget personligt val att inte kunna sova och att sömnen förskjuts.

Idag är det bättre p.g.a medicinen. Initialt tog jag Zopiklon och Mirtazipin, men fasade själv ut Zopiklon efter ett tag eftersom det antagligen inte är jättebra att alltid ta sömntabletter. Så nu tar jag bara Mirtazipin för sömnen och framförallt gäller det att vara väldigt noga med sömnhygienen om man har Försenad Sömnfas.

Det är extremt svårupptäckt och gissningsvis finns det tusentals människor som lider av det utan att ens veta om det. Hade jag vetat och kunnat det jag vet och kan nu om det syndromet och hur man ska gå till väga, hade mitt liv varit väldigt annorlunda idag. Men jag är ändå glad att det upptäcktes någon gång. Numera behöver jag inte längre dygna, som man fick göra förr.

För att vara säker på att inte missa saker som man " måste " göra. Vet inte hur många gånger man gjorde saker med exakt 0 sömntimmar i kroppen. Det saknar jag absolut inte.
Citera
2025-05-27, 22:01
Bannlyst
Tror det är gemensamt för många NPF:are. Anses har det med hormoner att göra
Citera
2025-05-28, 02:07
Medlem
Men hur f:n kommer det sig att denna tråd dog kl tio på kvällen!!
Citera
2025-05-28, 02:26
Medlem
Huruvida man är nattuggla eller morgonlärka, alltså vilken kronotyp man tillhör, bestäms till stor del av genetiken.

Tyvärr är vardagen med jobb, skola, etc anpassat för lärkor vilket bidrar till ohälsa bland nattugglor, iom sömnbrist.
Citera
2025-05-28, 02:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omoral
Det har historiskt sett varit fördelaktigt för gruppen om några går och lägger sig tidigt och några sent. De grupper som alltid haft någon vaken för att sitta vakt har klarat sig bättre än de grupper där alla sov samtidigt.
Så enkelt är det. Och de vakna har alltid hittat orsak till varför. För mig är det att jag som i min länk ovan, hatar att övningsköra döden.
Citera
2025-05-28, 02:56
Medlem
Landsbygdens avatar
Hela grejen med att gå upp 06 och gå och sova 22, är knappast naturligt inskriven i hur vi är som mänskor.
Finns många som (t.ex.) sover lite på eftermiddagen och sedan sover mindre än dom där 8 timmarna, under natten.

Orsaker till att en del är nattmänskor: Finns många miljöer dagtid som är otrivsamma, ostimulerande, rent motbjudande, och långt ifrån vad vi är skapta för. På natten kan man stressa ner så pass mycket att man tänker och känner bättre.

Skulle tro att om majoriteten bodde i miljöer där det kändes mysigt och skönt att vara ute, så skulle betydligt fler vara dagmänskor och inte nattmänskor.
Citera
2025-05-28, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullare
Så länge jag kan minnas så har jag varit nattaktiv. Redan på dagis började jag vara uppe allt senare och när skolan började så blev jag nattmänniska.
Att gå och lägga sig i tid har aldrig funnits i mitt liv. När solen har gått upp så har alltid gått och lagt mig. När solen har gått ner så har jag alltid gått upp.
Varför är det så?

En del var ju tvungen att vakta elden på natten Skydda mot inkräktare och rovdjur m.m. Som grupp överlevde vi säkert på detta.
Citera
2025-05-28, 11:15
Medlem
I miljontals år sov människor Biphasic sleep. Somnade in vid runt åtta, vaknade runt midnatt, gjorde saker som knulla, be/ritualer för att hålla ondskan i mörker borta. Gör det 1-2 timmar, sover tills gryningen eller längre.
Texter från antiken och medeltiden gör det klart att det här var normen. Primitiva stammar sover på det här viset än.
Djuriket, och primaterna sover på liknande vis. Endast med industri, klockor och konstgjord belysning förändrades det hela så bara ett par hundra år sen, ingen tid alls Evolutions mässigt.
Det som är konstigt är att folk sover så "bra" de gör nu.

At days close är en fantastisk bok om det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in