Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Vi vet Usa har haft handelsunderskott under lång tid, samtidigt som skulder vuxit.
Detta är vad Trump ändrar, Usa ska minska handelsunderskottet, börja producera mer grejer, fler jobbar och landet säljer mer än man köper in, Usa blir som Sverige, ett land med handelsöverskott, vi producera mer än vi konsumerar.
Skulle vi i väst länder inte kunna konkurrera med östländer som har lägre priser skulle vi inte heller kunna göra vinster, som Kina producera bilar, man gör chip som Nvidia, Trump gör helt rätt som kan och vågar plocka hem produktionen utifrån.
Via detta stiger börsvärdet som jag visat med Tesla, det ger i sin tur företagen mer pengar att fortsätta sin utveckling o bli både snabbare o bättre på det man håller på med.
Bara ta Musk, han satt med en leksaks bil i handen, fundera om det inte gick o gjuta paneler istället för att pressa, och Musk satsa pengar på gigapressar som dom flesta bil märken nu börja kopiera av Musk.
Tack vare Musk enorma aktiekapital i Tesla kan han ligga i framkant, detta vill Trump för företag i amerika.
Yup, och det är pga de har undermåliga produkter och alla vita invandrare vill ha mat och annat från sina hemländer/rötter och som ökar handel från Europa
Men det vet du redan, men du tog bort den fakan för den stör ditt narrativ
Inget visar på att de tar hem produktion mer än normala fluktuationer och stora tillverkar av fordon flyttar delar av industri och för de kan inte möta de billiga fordonen från andra länder.
Och de gjort kalkylerna som betyder flytta en del annars får de inte sålt något från USA.
Men IGEN så utelämnar du fakta som du vet berättar något och att tullarna inte funkar som generella tullar.
Punkt tullar är helt okey, men försöker man på stål och aluminium, ja, den funkar inte sådär jätte bra, men andra gör.
Och plocka hem elektronik allt från processorer av olika slag och annan mer avancerad elektronik.
SÅ har inte ens USA råvarorna eller delarna.
Och det betyder en svår fördyring av produkter, och det är därför en iphon och andra smarttelefoner har problem, då de kommer få betydande tullar på sig ändå.
Och därför en iphone kommer nå en kostnad av $3000-3500 som Made In USA.
Men igen utelämnar du fakta och för det berättar att generella tullar inte funkar.
Tappar man 50% av försäljningen i Europa, så är det ett hårt slag mot Tesla.
Som idag är en undermåligt fordon mot den Kinesiska ditos EVE.
Och igen utelämnar du fakta för det berättar att generella tullar inte fungerar.
musk har bara 13,2% av tesla, det betyder att det är andra som har massiva innehav, inte musk.
Och igen utelämnar du fakta och pga du tycker det är jobbiga fakta.
Jag misstänker att Teslas aktie endast är en bubbla idag och pga inget företag kan tappar så mycket försäljning utan att aktien tappar värde svårt.
Och det berättar att det finns de som hålelr värdet uppe, liknande Gamestops stundande och hur de gav upp massor affärer för rädda företaget och är idag ett mineblott mot vad de var innan och just med den affärsidé.
Kanske de skapat andra inkomstkällor, men den idén var död dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Rätt attityd, men fel medicin imho. tRumps tullar slår ju hårdast mot USA själva med en massa dyrare varor för dem. USA slår sig själva i ansiktet med detta. Är bara rätt fånigt att "hämnas" genom att slå sig själv i ansiktet med egna tullar. Låt dem spöa upp sig själva så mycket de vill, så kör vi på som vanligt.
Men som sagt, TACO. tRump kommer nog iaf ändå bara vika ner sig igen, och naturligtvis ändå försöka spinna det till en seger, like no one has ever seen before. Fart of the deal. Jävla clown.
Och fansen här försöker inbilla sig detta inte existerar

Och ingen tror på dom, och de tror inte ens på sig själva och försöker låtsas om annat.
Kanske de ska övertyga sig själva först med saklighet och fakta?(jag vet, jag vet, det är alldeles för mycket begärt för de med agenda och narrativet att donalds alltid gör rätt.
TACO är det bästa jag hört, för det är huvudet på spiken.
Och när tullarna ska införas, så misstänker jag att de säger att det har vi aldrig sagt ska ske :lol.