2025-05-24, 12:53
Medlem
Får en personbil utan PRH Tillstånd stanna till på en plast reserverad för fordon med PRH Tillstånd (parkeringstillstånd för handikapp), och lasta eller lossa, eller på-eller avstigning, och gör det någon skillnad om det är Gatumark, eller Tomtmark?

Får personbilar lasta eller lossa, eller på-eller avstigning på plaster reserverad för MC, och gör det någon skillnad om det är Gatumark, eller Tomtmark, och vilka föreskrifter stödjer du ditt svar på?
Citera
2025-05-24, 13:12
Medlem
StoreSvartes avatar
Intressant fråga. Jag kan inte ge dig några svar, men jag undrar om det gör någon skillnad om man har på varningsblinkers.

För jag parkerar fan hur som helst och slår bara på varningsblinkers när jag är osäker. Om det är extra osäkert så öppnar jag upp motorhuven också. Överhettning är alltid min bortförklaring men jag har aldrig haft problem.
Citera
2025-05-24, 13:17
Avstängd
De generella reglerna är att man inte får stanna för last och avlossning eller för att släppa på/av passagerare på p-plats reserverad för rörelsehindrad, annat fordonsslag eller busshållplats. Dock
kan kommuner välja att göra undantag från denna regel, vilket då framgår av skyltningen.
Citera
2025-05-24, 13:20
Medlem
Magnums avatar
För personer som inte uppfyller kraven för ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade finns i trafikförordningen (11 kap. 9 § punkten 7) ett allmänt undantag som innebär att man vid transport av sjuka eller rörelsehindrade får stanna och parkera ett fordon trots förbud att parkera enligt lokala trafikföreskrifter. Detta gäller endast om omständigheterna kräver det och om särskild försiktighet iakttas. I många fall kommer man då mycket närmare målpunkten och kan stanna för att hjälpa sin passagerare ur bilen innan föraren sedan parkerar fordonet på en vanlig parkeringsplats.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/parkeringstillstand-for-rorelsehindrade/
Citera
2025-05-24, 13:38
Medlem
Om det vore tillåtet, så skulle en handikapparkering ständigt vara upptagen av dem som fuskar för att slippa gå lika långt som alla andra. Och kommer det någon som har rätt att parkera där så måste de vänta. Har vi två friska ben - som inte alla har - så ska man inte använda deras parkeringsplats. Hur skulle du själv reagera? Sitta snällt och vänta när de packar bilen full med grejer? Och sedan skriva ett ilsket inlägg på Flashback; "Varför lossar och lastar folk på parkeringar för handikappade?" Vi måste respektera dessa platser.
Senast redigerad av Newton555 2025-05-24 kl. 13:57.
Citera
2025-05-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
För personer som inte uppfyller kraven för ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade finns i trafikförordningen (11 kap. 9 § punkten 7) ett allmänt undantag som innebär att man vid transport av sjuka eller rörelsehindrade får stanna och parkera ett fordon trots förbud att parkera enligt lokala trafikföreskrifter. Detta gäller endast om omständigheterna kräver det och om särskild försiktighet iakttas. I många fall kommer man då mycket närmare målpunkten och kan stanna för att hjälpa sin passagerare ur bilen innan föraren sedan parkerar fordonet på en vanlig parkeringsplats.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/parkeringstillstand-for-rorelsehindrade/

Det är utanför frågeställningen!
Frågan löd om personbilar får lasta eller lossa eller på-eller avstigning utan PRH Tillstånd på handikapps parkering? eller lasta eller lossa eller på-eller avstigning på MC platser, och om det gäller olika på tomtmark eller gatumark?
Citera
2025-05-24, 14:14
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Intressant fråga. Jag kan inte ge dig några svar, men jag undrar om det gör någon skillnad om man har på varningsblinkers.

För jag parkerar fan hur som helst och slår bara på varningsblinkers när jag är osäker. Om det är extra osäkert så öppnar jag upp motorhuven också. Överhettning är alltid min bortförklaring men jag har aldrig haft problem.

Klart det inte gör någon skillnad med varningsblinkers
Citera
2025-05-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
De generella reglerna är att man inte får stanna för last och avlossning eller för att släppa på/av passagerare på p-plats reserverad för rörelsehindrad, annat fordonsslag eller busshållplats. Dock
kan kommuner välja att göra undantag från denna regel, vilket då framgår av skyltningen.

Nästan rätt!
Man får stanna till på dessa platser för en på-eller avstigning, men inget väntande på att frugan ska komma, för då är det en parkering, bestämmelsen står i Trafikförordningens 3kap 54§ tredje stycket;

Trafikförordningen 3kap
54§ På en parkeringsplats där endast ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp får parkera får andra fordon inte parkeras eller stannas annat än för på- eller avstigning.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Men det är på gatumark, allmänplatsmark, alltså där man skriver ut parkeringsanmärkningar!
Men på tomtmark, exempelvis bostadsrättsföreningar, där går det bara att skriva ut en kontrollavgift för en överträdelse av ett parkeringsvillkor, eller Parkeringsförbud, man kan bara skriva ut en kontrollavgift om personen lämnat fordonet och varit borta i minst 6 minuter så att lossat, eller lastat, kan uteslutas, då kan man skriva ut en kontrollavgift, men håller han på och lastar och lossar, då kommer man inte åt han för det är ett stannade, men som sagt sker det på gatumark då skrivs en parkeringsanmärkning ut på direkten, felparkeringsavgiften ligger på 1300 kronor i Stockholm Stad!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-05-24 kl. 14:30.
Citera
2025-05-24, 14:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum

Snacka om att svara på något HELT ANNAT än vad trådstarten handlar om!
Citera
2025-05-24, 14:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Klart det inte gör någon skillnad med varningsblinkers

Folk som tror de ligger nog runt 80 i IQ. Tänk att det är så enkelt även för förståndshandikappade att ta körkort samtidigt som massa seriösa normalbegåvade nojjar som fan över det. Något är konstigt...
Citera
2025-05-24, 20:30
Moderator
Tystnads avatar
Nej du får inte parkera på en handikapps parkeringsplats oavsett om den står tom och ledig hela tiden.
Jag har gjort detta (pga brist på lastmöjligheter ) blev ett jävla liv kan jag säga dock inga böter,
Citera
2025-05-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Nej du får inte parkera på en handikapps parkeringsplats oavsett om den står tom och ledig hela tiden.
Jag har gjort detta (pga brist på lastmöjligheter ) blev ett jävla liv kan jag säga dock inga böter,

Frågan i tråden rör inte parkering!
Det du kallade parkering var ett stannande för det ändamålet att lasta på gods. Frågan var om man fick stanna på dessa platser för på-eller avlastning av gods, eller på-eller avstigning av passagerare, inget av dessa aktiviteter utgör parkering. Det kanske är svårt att se skillnad på dess två olika typer av stillastående, men skillnaderna är föreskrivna i förordning om vägtrafikdefinitioner enligt nedan. Jag har skrivit ut många parkeringsanmärkningar under åren på fordon som saknat P-tillstånd, som stått uppställda på parkeringar för rörelsehindrade, dom får bara stiga på-eller av, inte vänta på att frugan ska komma, men finns det ingen där då spelar det ingen roll om föraren håller på med gods leveranser, då skrivs parkeringsanmärkningen ut på direkten, men parkeringsanmärkningar skrivs bara ut på platser dit allmänheten har tillträde.

På Tomtmark, som lite slarvigt kallas för privatmark, exempelvis fastighetsmark där styrelsen i bostadsrättföreningen avsatt parkeringsplatser för rörelsehindrade, jag jobbar även på sådan mark åt våra privata kunder, där skriver jag ut kontrollavgifter, men kontrollavgifter är endast en faktura för en olovlig parkering, det finns inget lagstöd för att rapportera fordonet för olovligt stannade,. Så jag får vänta 6 minuter så att jag kan utesluta att det rör sig om en transport av gods, då skrivs en kontrollavgift ut för olovlig parkering på P-plats för rörelsehindrad med särskilt tillstånd! Helt annan lagstiftning, kontrollavgifter regleras civilrättsligt, och parkeringsanmärkningar och dess felparkeringsavgifter är offentlig rättsligt reglerat;

Förordning om Vägtrafikdefinitioner
Parkering En uppställning av ett fordon med eller utan förare av någon annan anledning än som
1. föranleds av trafikförhållandena,
2. sker för att undvika fara, eller
3. sker för på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods

Stannande Annat stillastående med ett fordon än som
1. sker för att undvika fara,
2. föranleds av trafikförhållandena, eller
3. utgör parkering
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2001651-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-651/

Rapporterings punkt 08, "Handikapps parkering", MC parkering, Busshållplatser
Bilaga. Slag av överträdelse (TSFS 2016:116)
Överträdelse av bestämmelser i trafikförordningen (1998:1276)
Stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på- eller avstigning på plats avsedd för viss trafikantgrupp eller visst fordonsslag (3 kap. 54 §), på plats avsedd för rörelsehindrade med särskilt tillstånd
https://meetingspublic.stockholm.se/welcome-sv/namnder-styrelser/kommunfullmaktige/mote-2019-03-18/agenda/r5-utl-andring-av-felparkeringsavgifter-bilaga-2-rlpdf?downloadMode=open

Lag om Felparkeringsavgift
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1976206-om-felparkeringsavgift_sfs-1976-206/

Lag om Kontrollavgift vid olovlig Parkering
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1984318-om-kontrollavgift-vid-olovlig_sfs-1984-318/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-05-24 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in