Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-18, 10:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Oj, vad mycket som är ändrat från böckerna. Sett klart S3 nu och även om den inte var dålig så är det för mycket ändrat. Antar att de måste korta ner mycket men en del val känns lite fel. Fokuserat för mycket på tonårsdrama och tagit bort och snabbat upp annat som borde varit med. Men en klart steg framåt från S1 som var direkt usel. En hel del släppt på kraftens och edernas begränsning för att få visuell effekt.
Fortfarande helt fel med all blandning av folk. Aiel är allt från ljusa och rödlätta som de ska var till kolsvarta.
Uppseendeväckande dödade
Detta sker alldeles för ofta med konverteringar till TV/Film.
Men jag väljer sedan mycket länge att helt zona ut allt annat som inte man ser kommer ur rutan.
Funnit detta ger mig så mycket större glädje att titta då.

Men visst finns känslan när man senare tänker på det och att man kanske vill haft detta med och kanske ta bort något annat.
Men förstår man inte kan återge böcker till fullo eller kanske ens nära.
Undrar hur det låter på mötena innan de sätter igång med manus och annat, för de måste ju kämpa med detta med och känna att det är mer de vill ha med, men inte kan ha med.

Det är dock det bästa rådet man kan finna här, och att glöm böckerna.
För det är mest troligt att de har ändrat så mycket att du blir besviken, så bättre bara glömma böckerna.

Har par avsnitt kvar, men det jag sett för säsongen har varit bra och underhållande.
Så ska bli spännande och se de sista 3 avsnitten
Citera
2025-04-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Detta sker alldeles för ofta med konverteringar till TV/Film.
Men jag väljer sedan mycket länge att helt zona ut allt annat som inte man ser kommer ur rutan.
Funnit detta ger mig så mycket större glädje att titta då.

Men visst finns känslan när man senare tänker på det och att man kanske vill haft detta med och kanske ta bort något annat.
Men förstår man inte kan återge böcker till fullo eller kanske ens nära.
Undrar hur det låter på mötena innan de sätter igång med manus och annat, för de måste ju kämpa med detta med och känna att det är mer de vill ha med, men inte kan ha med.

Det är dock det bästa rådet man kan finna här, och att glöm böckerna.
För det är mest troligt att de har ändrat så mycket att du blir besviken, så bättre bara glömma böckerna.

Har par avsnitt kvar, men det jag sett för säsongen har varit bra och underhållande.
Så ska bli spännande och se de sista 3 avsnitten
Jag måste säga att om jag inte hade läst böckerna så skulle det vara totalt omöjligt att hänga med i vad som händer. Jag skulle nog inte kollat mer än ett avsnitt om jag inte läst böckerna innan. Det skulle vara intressant att veta från någon som bara sett serien och inte läst böckerna hur lätt det är att hänga med i handlingen
Citera
2025-04-19, 12:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
Jag måste säga att om jag inte hade läst böckerna så skulle det vara totalt omöjligt att hänga med i vad som händer. Jag skulle nog inte kollat mer än ett avsnitt om jag inte läst böckerna innan. Det skulle vara intressant att veta från någon som bara sett serien och inte läst böckerna hur lätt det är att hänga med i handlingen
Tycker det är en rätt enkel serie att följa.
Men som du tänker där och böcker, så är ju det helt klart så att det blir mycket mer bakgrundsinformation om man läst.
Dock brukar de flesta som läst böckerna inte hävda den, utan de är arga att något man vetat om sedan barndomen av TV/Film.
Och att när man gör film/TV, så tar man sig stora friheter allt som oftast, och ibland är det till och med svårt att känna igen sig.

Och där är böckerna ett stort problem för tittaren.
Men som du uttrycker det om böckerna, så är böckerna till en stor hjälp istället.
Synd at du är rätt ensam att se på det så.

Serien som så är rätt simpel och enkel att greppa i mitt tycke, men sure, jag saknar detaljerna som böckerna har.
Men slutet på dagen så gillar jag serien rätt mycket faktiskt och är nöjd med jag ser.(Även om man alltid vill ha bättre, så har den nått en höjd att man är underhållen rätt bra.)
Citera
2025-04-21, 20:50
Medlem
Blifullidags avatar
Kan hålla med om att man antagligen får en annan upplevelse av serien om man läst böckerna.
Det är så mycket som ligger i bakgrunden till varje scen.
Men det var väl samma med GoT.
Sade alla som läst böckerna.
Och jag tror dem.

Men jag tycker ändå att denna serien borde få mycket mer uppmärksamhet.
Den är bra.
Och man kommer inte avvika från böckerna som man gjorde i GoT.

Hoppas de gör hela bokserien bara...
Citera
2025-04-23, 05:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
De lyckades verkligen bra med season 3 och väntar med spänning på att det kommer flera. Ska de berätta hela historien behövs minst 10, så de borde vara i full gång redan nu.

Den har fått bra betyg och reviews,men som andra har sagt är den nog för rörig för icke bokläsare.
Citera
2025-04-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
De lyckades verkligen bra med season 3 och väntar med spänning på att det kommer flera. Ska de berätta hela historien behövs minst 10, så de borde vara i full gång redan nu.

Den har fått bra betyg och reviews,men som andra har sagt är den nog för rörig för icke bokläsare.

8 säsonger hade räckt om de gjort rätt från början med bra författare

Bok 1-3 två säsonger
Bok 4-5 en säsong
Bok 6-7 en säsong
Bok 8,9,10 en säsong
Bok 11 en säsong
Bok 12-13 en säsong
Bok 14 en säsong

😀
Citera
2025-04-27, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broks

Jag har läst böckerna och är såklart lite bitter och ibland förvirrad över stora förändringar. Man fattar ju att vissa saker behöver kapas men konstiga tillägg och stora ändringar är tråkigt.

Sambon som inte läst böckerna hänger med bra men såklart får han en lite annan upplevelse då det är så mycket bakgrundsinformation som är utelämnad.
Citera
2025-05-24, 07:54
Medlem
Taufatts avatar
Nu verkar det vara bekräftat att serien läggs ner.
Många märkliga val och ändringar av böckerna så det är inte så konstigt att intresset falnat. Men synd att de inte kunde fortsätta och sy ihop någon typ av slut. Som det nu blev hade det varit bättre att sluta efter S1.
Citera
2025-05-24, 09:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Nu verkar det vara bekräftat att serien läggs ner.
Många märkliga val och ändringar av böckerna så det är inte så konstigt att intresset falnat. Men synd att de inte kunde fortsätta och sy ihop någon typ av slut. Som det nu blev hade det varit bättre att sluta efter S1.
inte mycket till vits o se säsong 2 då :/
Citera
2025-05-24, 11:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag tyckt om dessa säsonger, men om jag hade sett första bara och fick detta besked.
Ja, då hade nog inte jag heller tittat vidare.
Citera
2025-05-24, 16:35
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nej, är man inte är bokläsare så är det ingen mening att kolla överhuvudtaget.
S1 störde man sig mest på castingen. S2 vilka märkliga ändringar från böckerna de gjorde. S3 var lite bättre men nu helt utan slut eller mening.
Citera
2025-05-24, 21:21
Medlem
Vandammess avatar
Wokeskräpet är över...
Skönt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem