2025-05-23, 14:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men vad menar han med "recommend"? Tidigare har han bara stipulerat att tullarna ska införas.

Det kan nog vara så att Trump utnyttjat sitt presidentprerogativ för att sätta tullar tillfäligt. Nu skall tullar sättas av kongressen, och även om presidenten kan ta vissa beslut är det kongressen som äger sista ordet. Se https://www.congress.gov/crs-product/R48435
Citera
2025-05-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men vad menar han med "recommend"? Tidigare har han bara stipulerat att tullarna ska införas.
Det är texten taget från förslaget, innan förslaget gått igenom. Recommend=föreslår. Jag rekommenderar en kurs i engelska.
Citera
2025-05-23, 14:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan nog vara så att Trump utnyttjat sitt presidentprerogativ för att sätta tullar tillfäligt. Nu skall tullar sättas av kongressen, och även om presidenten kan ta vissa beslut är det kongressen som äger sista ordet. Se https://www.congress.gov/crs-product/R48435
Ja så kan det vara.

Positivt i så fall om hans dekretmakt äntligen har begänsats.
Citera
2025-05-23, 14:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så ett nytt försök att krascha börsen kanske då kommer
donalds tar inkompetens till en ny nivå.
Helt underbart för oss på börsen, man han o sälja tidigare idag.

Hoppas Trump nu håller vad han lovat o kör hårt mot EU, skicka ner börsen 50% minst.
Skulle ge många på börsen ett gyllene tillfälle o tjäna lite pengar.
Citera
2025-05-23, 15:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Nej det menas om utländska tillverkare med fabriker i USA tex Mercedes Benz.
'En USA tillverkad MB får alltså inga påslag.

Detta har varit hans linje från början och är inget nytt och borde inte vara svårt att förstå.

Har han en linje?

Att man inte lägger tullar på gods framställt inom landets gränser är ju självklart. Det innebär i sådana fall skatt.

Därmed finns anledning att undra vad han avser.
Citera
2025-05-23, 15:01
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Vad hände med 90 dagars pausen?

Går det att lita på någonting den mannen säger?
Citera
2025-05-23, 15:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Vad hände med 90 dagars pausen?

Går det att lita på någonting den mannen säger?
Om börsen litar på Trump, haha, var o handla slog på o kolla om jag gjorde dumt som sålde vid lunch.

Kolla men vilket ras? vad beror det på, sedan såg jag denna snälle Trump varit i farten igen, han har verkligen makt, några ord o börsen rasar direkt.

Han gav det tydligen bara 60 dagar, 90 var bara en gräns, men det är för ingen ska kunna haka på vad han säger o hinna sälja, nu hade jag bra tur själv, men valt o vara försiktig spec nu när börsen är uppe på samma nivå som när han tog tullarna första vändan.
Senast redigerad av hjorten16 2025-05-23 kl. 15:13.
Citera
2025-05-23, 15:11
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Har han en linje?

Att man inte lägger tullar på gods framställt inom landets gränser är ju självklart. Det innebär i sådana fall skatt.

Därmed finns anledning att undra vad han avser.

Oj vad klartänkt du blev helt plötsligt. Svårt att tro efter detta citat från dig;

Citat:
Tullfritt att importera råvaror och delar till produkter som sätts samman i USA?

En gång till, han menar utländska tillverkare från EU med tillverkning i USA påverkas inte av dessa tariffer. Hör av dig om jag skall ta det en gång till på annat språk.
Citera
2025-05-23, 15:17
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Om börsen litar på Trump, haha, var o handla slog på o kolla om jag gjorde dumt som sålde vid lunch.

Kolla men vilket ras? vad beror det på, sedan såg jag denna snälle Trump varit i farten igen, han har verkligen makt, några ord o börsen rasar direkt.

Jag bryr mig inte så mycket om börsen. Den ordnar sig alltid i längden.

Däremot påverkar hans velande hur vi gör våra inköp på jobbet. Tack o lov så bytte vi många komponenter från amerikanska till tyska efter första vändan med tullar. Något som givetvis kostade både tid och pengar.

Jag tror att många företag kommer göra liknande justeringar om de inte redan gjort det.
Citera
2025-05-23, 15:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Oj vad klartänkt du blev helt plötsligt. Svårt att tro efter detta citat från dig;

En gång till, han menar utländska tillverkare från EU med tillverkning i USA påverkas inte av dessa tariffer. Hör av dig om jag skall ta det en gång till på annat språk.

Jamen så bra. Då vet vi att USA inte tullbelägger varor som tillverkas i USA.
Citera
2025-05-23, 15:20
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jamen så bra. Då vet vi att USA inte tullbelägger varor som tillverkas i USA.

Nej bara delarna dom sätts i hop av..
Citera
2025-05-23, 15:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Jag bryr mig inte så mycket om börsen. Den ordnar sig alltid i längden.

Däremot påverkar hans velande hur vi gör våra inköp på jobbet. Tack o lov så bytte vi många komponenter från amerikanska till tyska efter första vändan med tullar. Något som givetvis kostade både tid och pengar.

Jag tror att många företag kommer göra liknande justeringar om de inte redan gjort det.
Lite det som är bra med Trump, han ändrar lite spelregler, allt blir inte sämre, även för mig blir allt bättre med Trump, dels börsen, men det gynnar mitt företag, har kört i 15 år, tog paus i 2,5 år bestämde mig för att börja köra igen, nu skickar regeringen ut stöd, som rotbidrag 50% blev uppbokad direkt till okt.

Jag kan bara älska denna man, precis vad man behövde just nu, en som rör om lite, andra tappar och andra vinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in