2025-05-19, 23:27
Medlem
Som rubriken lyder.

Det forsar fram somalier på alla hörn och kanter i Sverige men det är sällan man hör nåt gott om just somalier, och andra invandrargrupper hatar somalier.

Varför tar Sverige emot såpass många? Vad är poängen?

Andra invandrare tex. Balkan, Iran osv bidrar till samhället på många sätt och vis genom arbete, skola osv så det förstår jag att man tar emot folk därifrån.

Vad tror ni?
Citera
2025-05-19, 23:32
Avslutad
Sverige behöver folk på golvet. Någon som kan vara längre ner. Golven behöver fyllas upp av människor för att samhället ska gå runt väloljat för andra.
Citera
2025-05-19, 23:35
Bannlyst
Massor med barn, cirka tio per familj...
Citera
2025-05-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Som rubriken lyder.

Det forsar fram somalier på alla hörn och kanter i Sverige men det är sällan man hör nåt gott om just somalier, och andra invandrargrupper hatar somalier.

Andra invandrare tex. Balkan, Iran osv bidrar till samhället på många sätt och vis genom arbete, skola osv så det förstår jag att man tar emot folk därifrån.

Vad tror ni?

Dålig hiphop, gängskjutningar, gruppvåldtäkter, kvinnlig omskärelse, khat och thé.

Däremot så måste jag säga att jag gillar odören många somaliska kvinnor bär. Jag tror dom smörjer in sig i något istället för att använda västerländsk parfym, så det luktar gott och kryddigt.
Citera
2025-05-19, 23:54
Medlem
knark-kungens avatar
Sett många somalier som kör buss.

Sen finns det dom som börjar rappa, yasin och 1.cuz bla.
Citera
2025-05-19, 23:56
Avslutad
Att hata varandra är hackordning. Att leva i Sverige är inte roligt eftersom livet är psykologiskt begränsat. Ju finare område och ju mer klass desto mindre frihet bla pga pretentiösa förväntningar, och i den ofriheten kan somalier luckra upp tajt stämning så att folk kan andas. Riktiga Abdullah hade gjort fint folk på Vaxholm gladare även om öborna nog inte vill, tror det eller förstår varför.

Tänk så insnöat det måste vara på Vaxholm. Alla behöver faktiskt varsin afrikan som granne. Tänk så lite öborna vet även om de är duktiga i just det de gör. Våra ministrar är duktiga på att vara ministrar och arkitekter är duktiga på att vara arkitekter osv. Men utöver vad respektive person sysslar med är det inte mycket mer.
Nyliberalism och adersssbögar bara för att skina på varandra. Bo inte i Bromma för där finns ingen frihet. Expressens f.d. chefredaktör. Bara flytta arslet... 19 av 20 på Lidingö kollade säkert Melodifestivalen, och till det vill man bara säga fuck off.
Senast redigerad av poppkornet 2025-05-20 kl. 00:41.
Citera
2025-05-19, 23:58
Medlem
Problemet är att man tagit innan all invandrare utan några som helst krav.

Minst 20% borde sänts hem igen så tror jag vi hade haft ett helt annat Sverige.
Citera
2025-05-20, 00:00
Moderator
Ancistruss avatar
Människor blir inte mer produktiva eller får helt nya meriter bara de flyttar till ett nytt land. Så m.a.o. tillför de ungefär lika mycket till det svenska samhället som de tillförde till det somaliska samhället när de bodde där. Och sett till hur det ser ut där så tillför de m.a.o. inte mycket alls, tyvärr.
Citera
2025-05-20, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppkornet
Sverige behöver folk på golvet. Någon som kan vara längre ner. Golven behöver fyllas upp av människor för att samhället ska gå runt väloljat för andra.

Jag har jobbat i alla möjliga branscher från golvet till chef och det är ytterst sällan jag träffat på somalier.

Kanske i något lager kommer det ibland några som får göra simplaste uppgifterna då de fattar inte svenska.

Någon högre position? ALDRIG.

Dock kom jag på nu att en jävla massa somalier kör buss och taxi, så det är alltid något.
Citera
2025-05-20, 00:11
Avslutad
Vad tillför somalier samhället egentligen?

Jadu.. pizzabagare, städare, terrorist? Vem vet.. men jag får säkert en 0.03 på mig nu igen för att jag hatar kvinnor eller nått i den stilen.. yttrandefrihet är ju olagligt på FB nu för tiden!

Jag antar att de kommer hit för att deras länder är sönderbombade och ledda av diktatorer och deras familjer riskerar att dö, skulle inte du fly till ett land där du blir behandlad som rojalitet och få en bättre levnadsstandard än urbefolkningen?
Citera
2025-05-20, 00:16
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder.

Vad tror ni?
Jag har jobbat med somalier och de är bra arbetare som inte klagar och vill göra rätt från dig. Så vad gäller arbete med dem har jag inget klagomål.
Citera
2025-05-20, 00:17
Avslutad
Citat:
Jag har jobbat i alla möjliga branscher från golvet till chef och det är ytterst sällan jag träffat på somalier. Någon högre position? ALDRIG.
Citat:
Enligt Statistiska centralbyrån fanns det 2024 i Sverige sammanlagt cirka 67000 personer födda i Somalia; 17 201 i Västra Götalands län, 12 945 i Stockholms län och 3 991 i Skåne län.
Skåne är relativt fattigt på somalier så din geografiska bostadsort kan vara förklaringen. Somalier är nog några av de mest timida, introverta och vänliga människor jag vet, till skillnad från svenskar som är otrevliga. Svenskar är stöddiga och med anspråk på att vara fina i kanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in