2025-05-19, 19:43
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Och så blev det inte. Samtal om 2 h, hur kört är Zelensky?
https://www.youtube.com/watch?v=fTY1bgdqPDc
Citera
2025-05-19, 19:49
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Exakt så.
Om vi utgår från att fred var på agendan och att Trump pratade fred, så är det troligen det Trump kommer att komma ihåg från samtalet. Då gäller det att vara positiv, till samtalet.
Då kommer Trump säga att man lyssnade på honom och att han nu har detta klart inom 24 h, 24 dagar eller ev inom 24 veckor.

Jag hade fel. Trump i vanlig ordning tror att ”business” är lösningen.

Trump lockar Putin med storskalig handel

Enligt USA:s president Donald Trump kommer Ryssland och Ukraina inleda samtal som kan leda till en vapenvila. Samtidigt lockar han med ekonomiska incitament för att få slut på kriget.

”Ryssland vill bedriva storskalig handel med USA när detta katastrofala ”blodbad” är över, och jag håller med. Det finns en enorm möjlighet för Ryssland att skapa enorma mängder jobb och välstånd”, skriver Trump i ett inlägg på Truth Social och fortsätter:

Från Expressen.
Citera
2025-05-19, 19:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Exakt så.
Om vi utgår från att fred var på agendan och att Trump pratade fred, så är det troligen det Trump kommer att komma ihåg från samtalet. Då gäller det att vara positiv, till samtalet.
Då kommer Trump säga att man lyssnade på honom och att han nu har detta klart inom 24 h, 24 dagar eller ev inom 24 veckor.

Nå jo..

Trump skriver på sin egen sociala medieplattform, Truth Social, att telefonsamtalet med Putin gick "väldigt bra", och att parterna nu har kommit överens om att inleda förhandlingar om en vapenvila i Ukraina.

Enligt Reuters, som citerar inlägget, presenterar Trump detta som ett viktigt steg mot att få slut på kriget.

https://www.nrk.no/nyheter/trump-hevdar-russland-og-ukraina-vil-starte-vapenkvileforhandlingar-umiddelbart-1.17424099

Inleda "vapenvila-förhandlingar" ?

Är det något jag missförstår här.., Ukr/Ryss möttes nyss i Turkiet, det gav inget. Efter det : Måttet är rågat.., nu jobbas det för sanktioner ifrån Eu, Usa`s kongress är trötta på Putin`s mjölkande också. In kommer Trump som "gubben i lådan" o säger han skall snacka med Putin...igen.

Resultatet : Inleda vapenvila-förhandlingar.
Citera
2025-05-19, 19:52
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nå jo..

Trump skriver på sin egen sociala medieplattform, Truth Social, att telefonsamtalet med Putin gick "väldigt bra", och att parterna nu har kommit överens om att inleda förhandlingar om en vapenvila i Ukraina.

Enligt Reuters, som citerar inlägget, presenterar Trump detta som ett viktigt steg mot att få slut på kriget.

https://www.nrk.no/nyheter/trump-hevdar-russland-og-ukraina-vil-starte-vapenkvileforhandlingar-umiddelbart-1.17424099

Inleda "vapenvila-förhandlingar" ?

Är det något jag missförstår här.., Ukr/Ryss möttes nyss i Turkiet, det gav inget. Efter det : Måttet är rågat.., nu jobbas det för sanktioner ifrån Eu, Usa`s kongress är trötta på Putin`s mjölkande också. In kommer Trump som "gubben i lådan" o säger han skall snacka med Putin...igen.

Resultatet : Inleda vapenvila-förhandlingar.

Ja, exakt så.
Men jag tror inte att Europa lyssnar på detta.
Trump får leka för sig själv snart.
Citera
2025-05-19, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag har lite dåliga "vibbar".

Trump`s initiativ till detta telefonsamtal kom när han insåg att Eu tänker gå hårdare fram (o inte vänta på honom) med sanktioner, och att den egna kongressen tänker göra samma sak. Han sätter medvetet käppar i hjulet..

..vad har han funnit på nu ?

According to Putin, there was no talk of sanctions and Trump even said Russia favoured a peaceful resolution of the crisis.
Samma här. Det känns som repris på samma gamla visa, allt bara går i cirklar hela tiden. Trump snackar med Putin och tappar hjärnan totalt.

Tankarna går till vissa EU-ledare som under senaste tiden hyst stora förhoppningar om att Trumpeten äntligen skulle sätta ner foten mot bunkerdvärgen. Men vad gör de nu, när han ännu en gång börjar jamsa med Putte?

Frågan är ju om Trumpen ens är vilseledd, eller om han faktiskt vet exakt vad han gör och spelar med i ryssarnas lek.
Citera
2025-05-19, 19:54
Medlem
bema56s avatar
Citat:
När källan är en talk-show och Anton G så vet man att desperationen har infunnit sig hos ukrofilerna.
Ha ha din jävla dåre! Det är Vlad Solo aka Putins röst som är desperat! Alla som följer den mannen paneldebatter känner till detta. Att Putin låter han hållar är en gåta för västerlänningar, men killen är ett perfekt exempel på hur ryssar fungerar.
Citera
2025-05-19, 19:55
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Tiden är förbi där man kunde lura väst att ta ner garden.
Nu rustar Europa.

Bara dumt att frysa ut en stor och viktig handelspartner som Ryssland. Skulle Europa och Ryssland komma överens med varandra, så skulle hela den europeiska ekonomin kunna blomstra och till och med övertrumfa den amerikanska ekonomin. Ännu mera dumt att verkligen tro att Ryssland skulle ha något intresse av att invadera något land i Europa. Propagandan från det europeiska krigsmaskineriet har lyckats otroligt väl.
Citera
2025-05-19, 19:55
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Från Aftonbladet.

Den amerikanske presidenten lyfter att Putin vill öka handeln med USA.

”Ryssland vill bedriva storskalig handel med USA när detta katastrofala ”blodbad” är över, och jag håller med. Det finns en enorm möjlighet för Ryssland att skapa enorma mängder jobb och välstånd”, skriver han.

Donald Trump skriver att Vatikanstaten, med påven i spetsen, har erbjudit sig att vara värd för fredsförhandlingarna.

Jag tror det sista är nog det mest väsentliga från samtalen.
Vem fan bryr sig om att påven ska vara värd nästa gång?
Citera
2025-05-19, 20:03
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Vad menar du? Ska jag hitta en länk till ett beslut som inte är taget?
USA har varken godkänt eller förbjudit export av Taurus. Därmed ingen länk.
Det står även i artikeln i Euronews.

https://www.euronews.com/my-europe/2025/04/29/fact-check-is-the-us-blocking-german-plans-to-send-taurus-missiles-to-ukraine

Zelensky önskar Taurus, Tyskland skickar inte, USA har inga offentliga beslut om förbud eller tillåtelse av export.

Min ursprungsfråga var: Om nu Ryssland ska invadera resten av europa, varför skickas inte det som Zelensky efterfrågar?

rysstrollommanifrågasättermerz.ukro

Men du påstår något först, om ett beslut.
Sedan säger du att inga beslut är tagna, så du kan inte hitta "något".
Förvirrande sa Bill.
Förvirrande sa Bull.

Men du visste i v f något, som du inte hittade...
Citera
2025-05-19, 20:06
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Bara dumt att frysa ut en stor och viktig handelspartner som Ryssland. Skulle Europa och Ryssland komma överens med varandra, så skulle hela den europeiska ekonomin kunna blomstra och till och med övertrumfa den amerikanska ekonomin. Ännu mera dumt att verkligen tro att Ryssland skulle ha något intresse av att invadera något land i Europa. Propagandan från det europeiska krigsmaskineriet har lyckats otroligt väl.

Din analysförmåga samt läsförmåga är begränsad.

De europeiska pengarna har gett Putin välfärdsfonder som han nyttjat till att fondera kriget.
Du tycker att vi ska fylla på han krigskassa igen?

Ukraina som är ett Europeiskt land har inte blivit invaderat. Det låter som Hasse och Tage om Harrisburg.
Visserligen sa Putin veckor innan invasionen, att han inte skulle invadera...
Vet du vad som hände sedan?
Citera
2025-05-19, 20:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ja, exakt så.
Men jag tror inte att Europa lyssnar på detta.
Trump får leka för sig själv snart.

Det tror jag också, han kommer att bli marginaliserad och splittringen över atlanten blir större. Putin glad.

Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Samma här. Det känns som repris på samma gamla visa, allt bara går i cirklar hela tiden. Trump snackar med Putin och tappar hjärnan totalt.

Tankarna går till vissa EU-ledare som under senaste tiden hyst stora förhoppningar om att Trumpeten äntligen skulle sätta ner foten mot bunkerdvärgen. Men vad gör de nu, när han ännu en gång börjar jamsa med Putte?

Frågan är ju om Trumpen ens är vilseledd, eller om han faktiskt vet exakt vad han gör och spelar med i ryssarnas lek.

Jag tror på det senare, och hoppas att Usa skall dra ngn vinstlott med detta. Men blåst kommer han att bli, undrar också hur respektabla republikaner kommer att reagera på detta ?

"Vodkasomsnus" tror ju att Eu kör vidare med sina sanktions-paket (jag håller med). Blir inte förvånad om den amerikanska kongressen kör också vidare.., med sitt. Trump kommer då ju att ställas inför : Skriva under, eller veto !

Blir ngr intressanta veckor nu, och Trump sträcker faktiskt ut hakan långt nu.., för Putin.

(ngt liknande tror jag inte har skett under Amerikas historia faktiskt !)
Citera
2025-05-19, 20:13
Medlem
Citat:
Som man misstänkte, Putte och Trumpen tog god tid på sig i 2 h. Valpen i Kiev blev meddelad vad han ska göra och gå med på. Kan man bli mer förnedrad?

Putin är den som är förnedrad, trump är bokstavligt talat hans enda chans ur det hål han grävt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in