2025-05-19, 14:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Någon som hört något om att Ryssland skulle skjuta en interkontinental robot häromdagen men att den misslyckades?
Citera
2025-05-19, 14:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Taurus innehåller amerikanska komponenter och får inte exporteras utan USAs godkännande.
Taurus har en amerikansk gps mottagare som använder NAVSTAR satellitsystemet.
Så Tyskland måste ha USAs godkännande för export samt tillgång till NAVSTAR över Ryssland och Ukraina. Utan USA inget krig.
Vad har du för belägg för detta?

Jag bevisade ju för dig att Storm Shadow bara användes för ett par veckor sedan.

NAVSTAR har redan godkänts av USA så jag förstår inte vad du fiskar efter. För du ljuger väl inte?

AfricaGonzoärlurad.com
Citera
2025-05-19, 14:31
Medlem
Snapcounts avatar
Ja Trump`s schema för idag då :

-Klockan 16.00 dansk tid kommer han att tala med Vladimir Putin. Enligt Trump kommer de att prata om hur "blodbadet" kan stoppas.

-Efteråt kommer Trump att prata med Volodymyr Zelenskyj och flera Nato-medlemmar om resultatet av samtalet med Putin.

-Enligt Tysklands förbundskansler Friedrich Merz kommer Trump att tala med de franska, brittiska, polska och tyska ledarna redan före samtalet med Putin.

https://www.berlingske.dk/internationalt/seneste-nyt-om-krigen-i-ukraine-og-situationen-i-rusland-foelg-608

Den sista punkten skall Mertz & co ha insisterat på. Att man får ta ett snack med Trump innan han har sitt samtal med Putin. Antagligen för att man vill förhindra att han säljer ut Ukraina för en påse glaspärlor..
Citera
2025-05-19, 14:32
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Alltså..jag säger inte direkt emot dig, men det enda problemet med Taurus som har rapporterats har varit Scholtz ovilja. Sedan och om du skulle ha rätt, så är det mera en parentes i det hela..., för..

..skulle inte bli förvånad om Stormshadow/SCALP innehåller lite amerikansk elektronik också.., och de flyger som bekant över Ukraina/Ryssland.

StormShadow uppges ha använts enbart vid ett fåtal tillfällen efter att Trump kom till makten. Finns heller inga rapporter om nya leveranser till Ukraina. Givetvis är inte allt offentliga uppgifter.
Senast kända leverans av Storm Shadow till Ukraina är november 2024.
Citera
2025-05-19, 14:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
StormShadow uppges ha använts enbart vid ett fåtal tillfällen efter att Trump kom till makten. Finns heller inga rapporter om nya leveranser till Ukraina. Givetvis är inte allt offentliga uppgifter.
Senast kända leverans av Storm Shadow till Ukraina är november 2024.

Säger emot dig här, det skulle ha läckt ut om Trump gjorde ett sådant trick. Kom också ihåg att han hade inte några problem heller att sluta skicka över ammo/underrättelser under några veckor.
Citera
2025-05-19, 14:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Samma sak med Storm Shadow? När användes dessa senast?
Jag skrev ju för fan detta till dig för 3 dagar sen. Är du faktaresistent????

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/ukraine-unleashes-british-storm-shadow-35165104

De användes för ett par veckor sedan.
Citera
2025-05-19, 14:48
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag skrev ju för fan detta till dig för 3 dagar sen. Är du faktaresistent????

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/ukraine-unleashes-british-storm-shadow-35165104

De användes för ett par veckor sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Säger emot dig här, det skulle ha läckt ut om Trump gjorde ett sådant trick. Kom också ihåg att han hade inte några problem heller att sluta skicka över ammo/underrättelser under några veckor.

Enligt Mirror så behövs alltså Trumps godkännande.

Storm Shadow uppges ha använts men efter Trumps tillträde har dom endast använts ett fåtal gånger.
Inga nya leveranser av dessa vapen har heller rapporterats.

Min poäng är, om nu Ryssland ska invadera resten av europa, om nu USA godkänner användandet och export av Taurus och StormShadow, varför ser vi dom inte användas fler gånger än vad vi idag gör?

Det är ju ett ypperligt vapen att slå ut vapen och infrastruktur bakom fiendens linjer.

Nog om det, nu blir det spännande att se vad Putin och Trump pratar om idag.
Har inga stora förhoppningar om samtalet, min gissning är att Trump gärna ser ett slut på kriget med nya gränser där fronten går idag, något som varken Ryssland eller Ukraina kan acceptera i dagsläget.
Citera
2025-05-19, 15:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Storm Shadow uppges ha använts men efter Trumps tillträde har dom endast använts ett fåtal gånger.

Min poäng är, om nu Ryssland ska invadera resten av europa, om nu USA godkänner användandet och export av Taurus och StormShadow, varför ser vi dom inte användas fler gånger än vad vi idag gör?

Det är ju ett ypperligt vapen att slå ut vapen och infrastruktur bakom fiendens linjer.

Har inga stora förhoppningar om samtalet, min gissning är att Trump gärna ser ett slut på kriget med nya gränser där fronten går idag, något som varken Ryssland eller Ukraina kan acceptera i dagsläget.
Du resonerar ju som att Ukraina fått hur många Storm Shadows som helst.

Hur många har Ukraina fått totalt och hur många har de använt?
Citera
2025-05-19, 15:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Mer troligt att roboten inte fungerade. Vi har sett det tidigare. Hoppas skiten exploderade vid avfyrningen och tog massa ryssar med sig till helvetet
Och så blev det inte. Samtal om 2 h, hur kört är Zelensky?
Citera
2025-05-19, 15:14
Medlem
Citat:

Jag tror inte att Ukraina eller Nato eller USA har någon riktig koll på tenikerna i Ukraina. De skjuter på det de vill. Ofta kan man inte se någon som helst orsak till vilka måltavlorna är, eller borde ha varit. Det tog över ett år innan de kunde skapa ett mål av militärt intresse. Det första var väl att de prickade en grej som skulle förvarna Ryssland om inkommande attacker från USA. Så småningom prickar de olje grejor... men mest är måltavlorna absurda... om man tänker på att enligt krigs etik så skjuter man inte civila - på måfå, bara för att man har robotar och då skall de användas.
De villiga vågade inte fara till Kiev - eftersom de inte visste om någon av teknikerna skulle försöka skjuta på Röda Torget - för om de hade gjort det - så skulle 3 Oreshnik ha slagit ner i Kiev med förödande resultat.
Citera
2025-05-19, 15:14
Avstängd
Citat:

Vad snackar du om? Det är bara en part som krånglar, den sitter i Kiev. Ryssarna har redan erkänt och är nöjda med dom 4 oblasten. Knäckfrågan är inflödet av natovapen och de facto neutralitet likt den Österrike har. Vill inte Kiev acceptera det så fortsätter detta tills världskriget bryter ut.
Citera
2025-05-19, 15:17
Medlem
Citat:
Du länkar till en artikel som skriver att dom inte har några källor eller uppgifter i frågan?
But there are no confirmed reports to date

Alltså, det finns ingen bekräftelse på ett förbud från USA men inte heller en bekräftelse på ett godkännande.
Det krävs ett godkännande från USA, det kan vi vara överens om iaf.

Vad tror du då är anledningen till att Tyskland inte skickar Taurus?
Om nu Ryssland ska invadera resterande europa så är det väl inte så mycket att spara på?
Samma sak med Storm Shadow? När användes dessa senast?

Om USA godkänner export så är det väldigt besynnerligt att inte Merz skickar Taurus.
Kiev har efterfrågat Taurus upprepade gånger.
https://www.svd.se/a/8qk4Ow/merz-tyskland-kan-skicka-taurus-till-ukraina

Kryssningsroboten Taurus, som är ett tysk-svenskt vapensystem, kan med stor precision slå ut mål i Moskva och har därför inte levererats till Ukraina, trots ständiga förfrågningar från Kiev.

Läser du ens vad som stod, det som du uppgav var ju var ju bekräftat som lögner samt att man inte
kunnat få bekräftelser för att Usa av andra skäl bett Tyskland att inte ge Ukraina tillgång Tarus.

Så nej du lyfte fram en lögn och nu försöker du flytta målstolparna .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in