2025-05-18, 00:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Nej. Dina slutsatser gällande mina åsikter och värderingar har alltid varit fel, likaså denna gång. Jag har tidigare sagt till dig att du borde sluta försöka producera någon sorts analys, det är inte din grej.
Nej det är alltid samma manipulativa debatteknik som du använder dig av. Det är något allvarligt fel på dig som inte inser att socialtjänstens utredningar ofta har ALLVARLIGA BRISTER I RÄTTSSÄKERHETEN. Priset för detta får barnen betala och de tar skada av socialtjänstens rättsvidriga och direkt OLAGLIGA ingripanden.

Citat:
Fel.
Jaha varför då?

Citat:
Fel. Igen.
Det mest avgörande i LVU-ärende är utredningen från socialtjänsten, de professionella bilagorna och vittnesmålen. Det är dessa som domstolen baserar sin bedömning på.
Ja det förstår jag att du tycker som tror att socialtjänstens utredning är att likställa med fakta och sanning. Men för en förälder som måste försvara sig mot socialtjänstens kavalkad av anklagelser är det av yttersta vikt att ha tillgång till samma information som socialtjänsten sitter på för att överhuvudtaget ha en chans att kunna försvara sig i domstol.

Citat:
Fel. Igen.
1. Det är tydligt att du och desinformatörerna avskyr sekretesslagstiftningen. Det är den som gör att föräldrarna inte kan ta del av journalföringen i sin helhet utan bara begära ut den delen av journalen som gäller dem själva. Detta för att skydda barnet och tredje man.
Jag avskyr inte sekretesslagstiftningen. Det jag avskyr är när socialtjänsten missbrukar OSL för att skydda sitt eget narrativ och hindra föräldrar från att få ut bevismaterial de behöver för att kunna försvara sig i domstol. Detta är ett mycket allvarligt rättssäkerhetsproblem som behöver åtgärdas och granskas betydligt hårdare än idag.

Citat:
2. När utredningen är färdigställd och det är dags att skicka in LVU-ansökan och utredning med bilagor till rätten så har alltså ombuden rätt att begära ut journalföringen i sin helhet, utan sekretessmarkeringar.
Informeras klienten om detta och kommer journalerna ut automatiskt? Vet du om att det kostar pengar att begära ut journaler i många kommuner? Det kan kosta åtskilliga tusenlappar.

Citat:
Fel. Igen. Jag har nämnt journalanteckningarna här: (FB) Min kompis blev av med sina barn till socialtjänsten.
jaha så nu har du ändrat dig igen?

Citat:
Rättssäkerheten har sina brister men din argumentation är inte i närheten av korrekt.
Jaha så vad skulle vara felaktigt i det jag påstår? Det är du som ljuger och sprider myndighetspropaganda. Det som ser ut att vara rättssäkert är det inte i praktiken som socialtjänsten agerar rent praktiskt och missbrukar OSL för att skydda sitt eget narrativ.
Citera
2025-05-18, 00:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
I mångt och mycket tycker jag du historiskt sett har skrivit vettinga inlägg på Flashback, men det här låter som du drar något ur röven. Det jag främst har invändningar mot är att det inte finns något konkret som du kan peka på annat än "trust me bro". Jag undrar hur många övertramp som begås i relation till de gånger där de lyckas?

Det är många föräldrar som vittnar om precis samma problem och jag tror inte alla ljuger. Det vore intressant om man tillsatte en stor extern granskning av alla pågående LVU och även äldre fall och gå igenom alla fall från grunden. Jag är ganska säker på att man skulle hitta mycket smuts i socialtjänstens arkiv. Om jag sen drar det ur röven ja då får jag bjuda på det. Vad tror du själv? Tror du socialtjänsten alltid har rätt?

Som systemet är upplagt och allt är bakom sekretess är det omöjligt att veta exakt hur illa det är, men eftersom jag känner flera av varandra oberoende familjer som drabbats så misstänker jag att detta är väldigt vanligt.
Citera
2025-05-18, 00:10
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är många föräldrar som vittnar om precis samma problem och jag tror inte alla ljuger. Det vore intressant om man tillsatte en stor extern granskning av alla pågående LVU och även äldre fall och gå igenom alla fall från grunden. Jag är ganska säker på att man skulle hitta mycket smuts i socialtjänstens arkiv. Om jag sen drar det ur röven ja då får jag bjuda på det. Vad tror du själv? Tror du socialtjänsten alltid har rätt?

Som systemet är upplagt och allt är bakom sekretess är det omöjligt att veta exakt hur illa det är, men eftersom jag känner flera av varandra oberoende familjer som drabbats så misstänker jag att detta är väldigt vanligt.

Jag öppnade upp i min förra kommentar för att det säkert är upp och ned i dessa ärenden, och som du säger, socionomer är tyckonomer och inte jurister. Efter att ha läst några av de tidigare länkarna får jag nog backa lite på denna. Systemet verkar trasigt.
Citera
2025-05-18, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Du gick inte heller till skolan i någon större utsträckning, eller hur?

Hmmm... undrar hur du kan tro det?! 😄

Alla truefighters inlägg avslöjar den klassiska gamla sanningen att det inte är lätt när man är så korkad att man inte förstår hur korkad man är.
Citera
2025-05-18, 00:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag öppnade upp i min förra kommentar för att det säkert är upp och ned i dessa ärenden, och som du säger, socionomer är tyckonomer och inte jurister. Efter att ha läst några av de tidigare länkarna får jag nog backa lite på denna. Systemet verkar trasigt.

Man kan inte låta tyckonomer ha hela makten över var svenska barn ska bo och rätt att splittra familjer med rent godtyckliga utredningar. Där har du det grova systemfelet.

Nu kommer septemberflickan invända och säga att det minsann är en domstol som fattar beslutet och att allt går rätt till och är "rättssäkert", men eftersom domstolen i 98 falla av 100 gör som socialtjänsten så kan man säga att det är i princip socialtjänstens tyckonomer som har i princip hela makten.
Citera
2025-05-18, 00:22
Avslutad
Citat:
Nej det är alltid samma manipulativa debatteknik som du använder dig av. Det är något allvarligt fel på dig som inte inser att socialtjänstens utredningar ofta har ALLVARLIGA BRISTER I RÄTTSSÄKERHETEN. Priset för detta får barnen betala och de tar skada av socialtjänstens rättsvidriga och direkt OLAGLIGA ingripanden.

Igen, sluta försöka analysera, du fixar det inte.

Citat:
Jaha varför då?

Det har du indirekt och sammanfattningsvis redan fått svar på.

Citat:
Ja det förstår jag att du tycker som tror att socialtjänstens utredning är att likställa med fakta och sanning. Men för en förälder som måste försvara sig mot socialtjänstens kavalkad av anklagelser är det av yttersta vikt att ha tillgång till samma information som socialtjänsten sitter på för att överhuvudtaget ha en chans att kunna försvara sig i domstol.

Jag avskyr inte sekretesslagstiftningen. Det jag avskyr är när socialtjänsten missbrukar OSL för att skydda sitt eget narrativ och hindra föräldrar från att få ut bevismaterial de behöver för att kunna försvara sig i domstol. Detta är ett mycket allvarligt rättssäkerhetsproblem som behöver åtgärdas och granskas betydligt hårdare än idag.

Informeras klienten om detta och kommer journalerna ut automatiskt? Vet du om att det kostar pengar att begära ut journaler i många kommuner? Det kan kosta åtskilliga tusenlappar.

Det handlar inte om vad jag, socialnämnden eller socialsekreterarna "tycker". Det du opponerar dig mot här ovan handlar rakt igenom om juridik - vilket du tydliggjort är överkurs för dig.

Citat:
jaha så nu har du ändrat dig igen?

Nej. Fel. Igen. Jag hade redan skrivit posten om journalanteckningar innan du började med din totalt förvirrade argumentation som visar att du antingen inte läser mina poster ordentligt eller, mer troligt, att du inte begriper vad du läser.

Citat:
Jaha så vad skulle vara felaktigt i det jag påstår? Det är du som ljuger och sprider myndighetspropaganda. Det som ser ut att vara rättssäkert är det inte i praktiken som socialtjänsten agerar rent praktiskt och missbrukar OSL för att skydda sitt eget narrativ.

Jag ljuger inte. Jag sprider inte propaganda. Jag förhåller mig strikt till de juridiska spelreglerna (de du inte behärskar) och hur den juridiska processen ser ut (som du saknar erfarenhet från). Din argumentation är felaktig eftersom du överdriver mer kraftfullt än Aftonbladets Anders Lindberg och du har ingen aning om hur det brukar gå till under LVU-förhandlingar. Om du hade haft det hade du KANSKE begripit hur det kommer sig att socialtjänsten brukar vinna dem.
Citera
2025-05-18, 00:25
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:

Det handlar inte om vad jag, socialnämnden eller socialsekreterarna "tycker". Det du opponerar dig mot här ovan handlar rakt igenom om juridik - vilket du tydliggjort är överkurs för dig.

Nej. Fel. Igen. Jag hade redan skrivit posten om journalanteckningar innan du började med din totalt förvirrade argumentation som visar att du antingen inte läser mina poster ordentligt eller, mer troligt, att du inte begriper vad du läser.

Jag ljuger inte. Jag sprider inte propaganda. Jag förhåller mig strikt till de juridiska spelreglerna (de du inte behärskar) och hur den juridiska processen ser ut (som du saknar erfarenhet från). Din argumentation är felaktig eftersom du överdriver mer kraftfullt än Aftonbladets Anders Lindberg och du har ingen aning om hur det brukar gå till under LVU-förhandlingar. Om du hade haft det hade du KANSKE begripit hur det kommer sig att socialtjänsten brukar vinna dem.
Har du insikt i hur dessa förhandlingar brukar föras?
Citera
2025-05-18, 00:30
Medlem
Ajogens avatar
Det är redan analyserat.

SiS särskilda ungdomshem – brister i statens tvångsvård av barn och unga
(RiR 2024:7)

Sammanfattning
Riksrevisionen har granskat tvångsvården av barn och unga som placeras med stöd av lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) på Statens institutionsstyrelses (SiS) särskilda ungdomshem. Granskningen visar att barn och unga som placeras på SiS långt ifrån alltid får en effektiv vård och behandling. För att åstadkomma förbättring krävs förändringar såväl inom som utanför SiS.

Att tvångsomhänderta barn och unga med en placering inom låst institutionsvård är en av de mest ingripande åtgärder som samhället kan vidta. Om barn och unga inte får den vård och behandling som är avsikten med placeringen ökar sannolikheten att de återfaller i kriminalitet, missbruk eller annat socialt nedbrytande beteende. Det riskerar i sin tur att medföra stora kostnader för såväl samhälle som individ – både monetära och mänskliga.

https://www.riksrevisionen.se/granskningar/granskningsrapporter/2024/sis-sarskilda-ungdomshem---brister-i-statens-tvangsvard-av-barn-och-unga.html

Du däremot har visat noll fakta över dina påståenden. Precis som en LVU utredning.
Citat:

Citera
2025-05-18, 00:30
Avslutad
Citat:

Citat:

Allt är inte bakom sekretess. När utredningen är färdigställd och ska prövas i rätten har ombuden möjlighet att begära att utredningen presenteras i sin helhet, dvs inklusive journalanteckningarna (som juridiskt väger lätt i domstolens prövning av ärendet, men som är avgörande enligt Kurreburre). Du Kurreburre brukar även hävda att domstolen inte har tid att sätta sig in i utredningen för en förhandling varar bara i max en timme. Det stämmer inte heller, domstolen går igenom ansökan och utredning för att se om den håller och är komplett, innan förhandlingen. Om det finns brister skickar domstolen tillbaka utredningen till socialtjänsten för komplettering.
Senast redigerad av Septemberflicka 2025-05-18 kl. 00:36.
Citera
2025-05-18, 00:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är redan analyserat.

Det jag besvarade var alltså detta, skrivet av Kurreburre:

Du fortsätter posta irrelevanta länkar sett till vad som diskuteras. Har jag påstått att SiS är bra så är du välkommen att citera mig. Happy hunting.
Citera
2025-05-18, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Kommunen går back av diverse saker och främst täcka de anställdas löner.

Det är ju en del av det. Jag ser ingen länk, så jag antar att du inser att du hade fel och kommunen inte gör några placeringar av barn för ekonomisk vinning?
Citera
2025-05-18, 00:35
Avslutad
Citat:
Har du insikt i hur dessa förhandlingar brukar föras?

Ja. Jag har postat processen i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in