2024-09-26, 19:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backa70
Han uppdaterar på FB men har väl kanske något sista datum han skall infinna sig till anstalten om han då inte har överklagat det hela.
Mannen i fråga verkar inte ha lärt sig någonting. Hoppas som sagt på svenska medfångar.
Har någon kontaktat länsstyrelsen förresten?
Citera
2024-09-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Metoderna att få dem att stå stilla är inte förenliga med svensk djurskyddslag. Hobbling är en variant.
I USA knäcker man hästar. Det heter tom. break in, de romantiserade cobojsarna och deras metoder kommer från Mexico och tidigare Spanien och Portugal. Man är inte rädd om sina djur då hästar finns i överflöd. Det är bara att fånga en ny och break, ofta genom utmattning.

Mad Mike har inte ens den kunskapen utan köper utrangerade travare.
Fråga en travtränare om den skulle komma på tanken att sätta fast någon av sina hästar i träning i en lyktstolpe eller träpinne med 4 st 3tums spik inne i Stockholm.
Den skulle titta på dig som du vore dum i huvudet.

MadMike kallas mad eftersom han saknar omdöme och våghalsig.
Det saknas respekt för sin egen och andras död.
Han skulle bli avstängd från vilken travbana som helst.

Tänk vad som kunde hänt de orutinerade barn han flängt runt med på dessa hästar.

Hästar är bytesdjur och därmed flyktdjur. Instinkter går inte att träna bort, därför har seriösa människor säkerhetsrutiner och väl tilltagna säkerhetsmarginaler.

MadMike ville vara cool och hade en affärsidé. Madmike har ett ego som vida överstiger hans kunskap, lite problem med pannloben också vad det verkar.

En normal människa hade varit förkrossad, både för de skadade människorna men också för de egna hästarna.
Lite empatistörd alltså.
Hoppas övriga fångar är svenska.

Jag har full sympati och är förkrossad för alla drabbade, både människor och djur....

Mademike hade jag inte hört talas om innan, men jag har erfarenheter av hästar från många delar av världen, där det finns de som har mycket bra hästhållning OCH kan binda hästarna i stabila konstruktioner.
Citera
2024-10-01, 23:26
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GullArthur
Jag har full sympati och är förkrossad för alla drabbade, både människor och djur....

Mademike hade jag inte hört talas om innan, men jag har erfarenheter av hästar från många delar av världen, där det finns de som har mycket bra hästhållning OCH kan binda hästarna i stabila konstruktioner.

Hästar verkar ha haft stabilare psyke förr. Kolla bara alla som bands utanför salooner i Vilda Västern och bara ryckte till lite när fulla cowbojsar började skjuta!
Citera
2024-10-01, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Hästar verkar ha haft stabilare psyke förr. Kolla bara alla som bands utanför salooner i Vilda Västern och bara ryckte till lite när fulla cowbojsar började skjuta!

Haha du har sett för många cowboy filmer
Citera
2025-05-17, 09:07
Medlem
Loikkaris avatar
Mannen överklagar domen till hovrätten och vill bli frikänd medan åklagaren vill ha skärpt straff. Åklagaren är inte heller nöjd med tingsrättens dom och vill ha straffskärpning.
Betalmur: www.pt.se / Profilen överklagar fängelsestraff
Citera
2025-05-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Mannen överklagar domen till hovrätten och vill bli frikänd medan åklagaren vill ha skärpt straff. Åklagaren är inte heller nöjd med tingsrättens dom och vill ha straffskärpning.
Betalmur: www.pt.se / Profilen överklagar fängelsestraff

Jo, men detta känns rimligt. Mad Mikes suveränt logiska tänkande och känsla för konsekvenser av eget agerande, kombinerat med hans finansiella stabilitet och möjlighet att städsla bara de allra bästa advokaterna att driva hans sak torde göra detta till ett öppna och stäng-fall.

Självklart har Mad Mike rätt i att han skall frikännas helt.

Å andra sidan: vad har han att förlora?
Men kan inte ligga en flintskallig.
Citera
2025-06-04, 11:58
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Svea hovrätt fastställer dom i mål om skenande hästar på Djurgården):
Citat:
Hovrätten har idag meddelat dom i ett mål där en man stått åtalad för vållande till annans död (grovt brott), vållande till kroppsskada (grovt brott) och framkallande av fara för annan. Hovrätten fastställer tingsrättens fällande dom i fråga om skuld och påföljd. Det innebär att mannen döms för de åtalade brotten till fängelse i ett år och tre månader. Hovrätten har också beslutat att ytterligare en målsägande har rätt till skadestånd för kränkning.

Den 17 juni 2023 skenade fem hästar på Djurgården. Flera personer skadades, varav en man i 70-årsåldern så pass allvarligt att han senare avled. Åklagaren har åtalat en man för att av oaktsamhet ha orsakat skadorna och 70-åringens död.

”Även hovrätten anser att mannens agerande – att binda fast hästarna vid en restaurang utan möjlighet för dem att ta sig loss och därefter sätta sig på uteserveringen – har varit oaktsamt och orsakat skadorna och dödsfallet”, säger Petrus Rosell, en av juristdomarna i hovrätten.”

Hovrätten har i likhet med tingsrätten ansett att brotten vållande till annans död och vållande till kroppsskada är grova och bestämt påföljden till fängelse i ett år och tre månader.

Hovrätten har, till skillnad från tingsrätten, bedömt att en målsägande som befann sig i en bil som en häst sprang in i har rätt till skadestånd för kränkning.
Svea hovrätt, mål: B 7487-24
Citera
2025-06-04, 12:10
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (Svea hovrätt fastställer dom i mål om skenande hästar på Djurgården):
Svea hovrätt, mål: B 7487-24
Tack! Listan under trådstarten är nu uppdaterad med länk till detta inlägg. /Moderator
Citera
2025-06-09, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GullArthur
Runt om i hela världen är det helt normalt att binda hästar, är hästarna vana vid det och miljötränade är det inget problem.
Bristerna i detta fall, enligt mig, är
1. Aldrig binda i repgrimma, de ska kunna komma lösa ifall paniksituation uppstår. Kommer endast hästen som panikade lös, skulle den inte ha sprungit långt om resten stod kvar.
2. Pålen höll inte för 5 hästar. Pga att pålen drogs med hästarna så skrämde det hästarna mer, vilket gjorde att de sprang okontrollerat.

Grejen är ju att hästars instinkter gör att övriga hästar dragits med även då. Om det inte var polishästar med extremt stabilt psyke som miljötränas för extrema händelser
Citera
2025-06-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Grejen är ju att hästars instinkter gör att övriga hästar dragits med även då. Om det inte var polishästar med extremt stabilt psyke som miljötränas för extrema händelser
Det är sant..
Citera
2025-06-14, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Nja, jag har lyckats få en polishäst att göra som jag ville, utan att ryttaren först kunde göra så mycket åt det. Jag kan hästar rätt bra, och övertygade på lite distans hästen om att det var mycket bättre hos mig än bland de stökiga raggarna. Hästar reagerar ofta bra på icke verbal kommunikation =D
Citera
2025-06-18, 14:26
Medlem
Jag orkar inte läsa in mig i allt här men det har kanske missats i tråden att MadMike för ett par sedan blev påkörd på ett övergångsställe i Sthlm. Detta resulterade i livshotande skador bla en ganska allvarlig när/minnesstörning.

Senast jag träffade honom kände han inte igen mig utan hade eg bara minnen från tiden länge sedan då vi bara sågs i i periferin av samma kretsar.

Det är ju många här som, utan att känna honom alls, har tvärsäkra åsikter om hans djurhållning. Jag delar inte den uppfattningen. Jag tror att Milkes skador har haft stor betydelse för olyckan på Djurgården. Hade han haft jaktlicens istället så hade polisen krävt in hans vapen men det finns kanske ingen sådan mekanism för hästar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in