Citat:
Ursprungligen postat av
will242
Beror på hur man ser på det, att Ukraina militärt skulle ta tillbaka all territorium tror jag inte ens den största Ukrainastöttaren tror på, däremot kommer man kunna hålla Ryssen på den plats de är på nu, mer eller mindre, jag tror ryssen under närmsta 6 månaderna kommer ta säkert någon kilometer mark till, kanske någon eller några mindre byar. Däremot kommer ryssens förluster att fortsatt vara skyhöga.
Det som kommer få ryssen att förlora är deras ekonomi som är totalt katastrofal samt deras förluster som nu är större än vad de kan rekrytera samt utrustning som de inte hinner tillverka lika snabbt som den slås ut. Ukraina har absolut förluster med men har väst som kan reparera och bygga nya saker så det kommer en strid ström med vapen till dem.
Putin börjar redan se väldigt nervös ut pga ekonomin, jag tror inte han bryr sig nämnvärt om det skulle dö/skadas ytterligare 500k - 1miljon ryssar vid fronten, de som dör har inget värde förutom som arbetskraft, och produktion i Ryssland utanför militärt syfte finns knappt länge om inte staten subventionerar eller beordrar.
Så ja det ser bra ut för Ukraina, men det ser även dåligt ut för dem beroende på hur man ser på situationen. Det som kan hjälpa Ryssen att klara sig ytterligare ett år är om Kina börjar pumpa in vapen och ammunition samt börjar låna ut enorma summor pengar till ryssen. Inte så troligt då väst skulle sanktionera hela Kina vilket hade totalt förstört landet som även de är i en svår ekonomisk situation, samt att de i dagsläget inte lånar ut några större pengar till ryssen då även de känner att ryssen kanske inte finns kvar i sin nuvarande form mycket längre, faller ryssen internt är Kinas pengar borta.
Ryssland ekonomi är helt bedrövligt var har du gått det ifrån? Ja, den strida strömmen med vapen från väst är besvärlig och Rysslands stora problem är hur de ska hålla sin egen produktion igång med gamla vapen och starta nu produktion för nya vapen. Pengar är inte problemet men arbetskraft med en mängd olika kompetenser är det
Kriget är så populärt ett krig kan bli i Ryssland, så att landet glider in i full krigsekonomi är inte något som påverkar folks vilja att stötta kriget