Direkta samtal mellan Donald Trump och Vladimir Putin behövs för att skapa ett genombrott i Ukrainasamtalen, enligt USA:s utrikesminister Marco Rubio.
Rubio säger vidare att USA inte har höga förväntningar på de samtal som planeras i Istanbul. Både Ukraina och Ryssland har skickat delegationer, men ”delegationen som skickats från rysk sida tyder inte på något genombrott”, säger Rubio.
– Min bedömning är att jag inte tror att vi kommer att få något genombrott här förrän president Trump och president Putin talar direkt om den här frågan, sa Rubio till pressen i Antalya på torsdagen.
Han tillade att han själv reser till Istanbul på fredag för att träffa Turkiets utrikesminister Hakan Fidan och en ukrainsk delegation.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2025/05/15/196091484/rubio-trump-og-putin-ma-motes-for-ukraina-gjennombrudd
Ca. de sista sex-åtta veckorna har Eu tagit mer och mer an aktiv roll i kriget, haft återkommande möten sinsemellan och också bjudit in Zelensky för att ge honom stöd och visa att man står fast vid Ukrainas sida. Man har likaså ringt och rest över Atlanten för att snacka med Trump. Enbart för att inte låta honom
ensam styra agendan eller en eventuell fredsprocess.
Förra söndagen snackade Putin om fredsförhandlingar, ingen Putin dyker upp. Nu förs det då tal på att Trump
återigen skall få en "monopols-ställning" i eventuella fredsförhandlingar med någon han kallar sin vän.
Kalla mig konspiratorisk.., men detta börjar låta uppgjort för att ställa Eu på sidolinjen.