Citat:
Ursprungligen postat av
fakbab
10 standardglas leder inte till 0,3 i PEth.
Det du, Transportstyrelsen och din vän ChatGPT inte fattar är att det finns väldigt stora individuella variationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rollokolan
Jag skulle nog av erfarenhet säga att runt 10 standardglas/vecka får dig att hamna nära gränsen iaf. För de flesta en bit under gränsen.
Med Peth måste man alltid tänka 4 veckor tillbaka i tiden. När jag drack som mest så hade jag tom utslag efter 5 veckor men då typ 0,08.
Nu vet jag inte hur storleken på person fungerar däremot. Jag har utgått från mig själv i mina inlägg. Väger drygt 115kg och förhoppningsvis är det mesta muskler. Vet inte hur Peth slår mot en liten kvinna på typ 50kg.
Det skiljer enormt från person till person men det fattar inte vissa i tråden. Källor och studier saknas också för att backa upp deras syn på saken.
- Skillnaden mellan könen är små när det gäller PEth (för CDT finns skillnader iom att mängden östrogen kan påverka värdet)
- BAC (promillehalten) varierar stort mellan olika personer efter samma intag alkohol
- Bildandet av PEth varierar stort mellan olika personer. Efter en engångsdos alkohol som genererat upp till 1,11 (0,61 - 1,11) promille låg snittet på ~0,12 PEth (individuell variation mellan ~0,05 - 0,30 PEth) i studien "Phosphatidylethanol (PEth) detected in blood for 3 to 12 days after single consumption of alcohol-a drinking study with 16 volunteers". Länk https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27596747/
- Halveringstiden för PEth varierar stort mellan olika personer. Snittet ligger på 7,8 dygn (individuell variation mellan 4,5 - 11,1 dygn) i studien "Differences in the Synthesis and Elimination of Phosphatidylethanol 16:0/18:1 and 16:0/18:2 after Acute Doses of Alcohol". Länk https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5915873/
Så, summa summarum, 10 standardglas i veckan kommer skicka vissa personer långt över 0,3 i PEth. Så lite som 5 standardglas i veckan kommer också skicka vissa personer över 0,3 i PEth. För andra kommer det knappt vara mätbart. Individuella variationer.