2025-05-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Min erfarenhet av Peth efter en period av alkoholmissbruk som kontrollerades med just Peth är att det är läskigt korrekt.

Har någon över 0,3 så har de absolut druckit en hel del. Att provet skulle visa fel är skitsnack.

Däremot - jag är helt emot idén att läkare ska rapportera resultat till transportstyrelsen och förstås ännu mer emot att transportstyrelsen ska dra in körkortet.

Jag hade vid 5 tillfällen under mitt missbruk mellan 0,5 och 0,9. En flaska vin/dag i två veckor ger ca 1.0 i Pethvärde. Tack och lov rapporterades inget till transportstyrelsen.

Halveringstiden är ca 4 dagar så har du 1.0 dag ett så har du 0,5 efter 4 dagar, 0,25 efter 8 dagar efter sista alkoholintag. Allt är individuellt men på ett ungefär. Har stämt för mig.

Nykter numer ska tilläggas.

Så därför att PEth-testet stämde på dig så måste det stämma på alla människor i hela världen? Därmed bortser du helt och hållet från omständigheterna i det här fallet där allt rationellt tänkande gör det omöjligt att placera henne i missbrukarfacket. Du bortser också från vetenskapliga studier som har gjorts där vanliga personer har flera gånger längre halveringstid än vad vetenskapen säger att man borde ha.
2025-05-10, 23:43
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Jag kompletterade mitt inlägg när du redan skrivit ditt. Mitt enda CDT är (kopierar från mitt tidigare inlägg):
Edit - Förutom en gång när jag hade 0, 12 i peth, då hade jag 1,2% CDT. Det var efter att ha varit nykter i ca 3 veckor.

Den stora frågan är om du är olämplig som bilförare. Det är socialstyrelsen som satt siffran >0,3 som gräns för riskbruk av alkohol. Det har av TS tolkats som missbruk! Och så tar dom körkortet.
Det är det som är problemet.
2025-05-11, 04:40
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Den stora frågan är om du är olämplig som bilförare. Det är socialstyrelsen som satt siffran >0,3 som gräns för riskbruk av alkohol. Det har av TS tolkats som missbruk! Och så tar dom körkortet.
Jag tycker att kopplingen mellan Peth-test och körkort är idiotisk. Även när jag drack som mest så skulle jag inte komma på tanken att köra bil, varken samma dag eller dagen efter.
2025-05-11, 04:45
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Så därför att PEth-testet stämde på dig så måste det stämma på alla människor i hela världen? Därmed bortser du helt och hållet från omständigheterna i det här fallet där allt rationellt tänkande gör det omöjligt att placera henne i missbrukarfacket. Du bortser också från vetenskapliga studier som har gjorts där vanliga personer har flera gånger längre halveringstid än vad vetenskapen säger att man borde ha.
Är fullt medveten om att halveringstiden kan variera, det skrev jag tom. Min erfarenhet och erfarenhet från folk jag känner är att testet är oerhört exakt. I det här fallet när hon har fått utslag på så många test så kan man konstatera att hon har svårt att hålla sig ifrån alkoholen. Sätter ingen stämpel som missbrukare alls på henne.

MEN jag tycker absolut inte att hon ska bli av med körkortet. Jag tycker det är skit att transportstyrelsen ska lägga sig i på det här sättet när det inte är kopplat till att man är ute i trafiken.
2025-05-11, 05:03
Medlem
Grattis till Transportstyrelsen!

Nu har vi då ungefär en miljon svenskar som kommer gå hemma nyktra en månad innan dom vågar gå till läkaren och söka hjälp.

Detta lär knappast innebära att trafikolyckorna kommer minska.
Snarare kommer olyckorna att öka när folk kommer köra med sjukdom i kroppen.
Senast redigerad av Eysedease 2025-05-11 kl. 05:08.
2025-05-11, 07:33
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Det är socialstyrelsen som satt siffran >0,3 som gräns för riskbruk av alkohol. Det har av TS tolkats som missbruk! Och så tar dom körkortet.

Sluta sprid denna felaktighet!

Socialstyrelsen har riktlinjer om 10 standardglas i veckan för att användas inom sjukvården för att bedöma om en person har ett riskbruk. Men gränsen är politiskt satt, alkohol är skadligt från första glaset.

10 standardglas leder inte till 0,3 i PEth.

Citat:
I den bild som spridits har det påståtts att Transportstyrelsen likställer sin definition av ”missbruk” med Socialstyrelsens definition av ”riskbruk”. Det motsvarar 10 standardglas i veckan (120 gram ren alkohol). För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar* starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan. Det är en stor skillnad.

*En burk i det här exemplet motsvaras av en 33 cl burk med alkoholhalten 6 procent eller en 50 cl burk med alkoholhalten 4,5 procent.

Transportstyrelsen ställer inga krav på att hälso- och sjukvårdens läkare att ta PEth-tester på sina patienter. Bedömningen om test ska tas eller inte ligger på läkaren att ansvara för.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
2025-05-11, 08:27
Medlem
Rollokolans avatar
Jag skulle nog av erfarenhet säga att runt 10 standardglas/vecka får dig att hamna nära gränsen iaf. För de flesta en bit under gränsen.

Med Peth måste man alltid tänka 4 veckor tillbaka i tiden. När jag drack som mest så hade jag tom utslag efter 5 veckor men då typ 0,08.

Nu vet jag inte hur storleken på person fungerar däremot. Jag har utgått från mig själv i mina inlägg. Väger drygt 115kg och förhoppningsvis är det mesta muskler. Vet inte hur Peth slår mot en liten kvinna på typ 50kg.
Senast redigerad av Rollokolan 2025-05-11 kl. 08:44.
2025-05-11, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
10 standardglas leder inte till 0,3 i PEth.

Det du, Transportstyrelsen och din vän ChatGPT inte fattar är att det finns väldigt stora individuella variationer.

Citat:
Jag skulle nog av erfarenhet säga att runt 10 standardglas/vecka får dig att hamna nära gränsen iaf. För de flesta en bit under gränsen.

Med Peth måste man alltid tänka 4 veckor tillbaka i tiden. När jag drack som mest så hade jag tom utslag efter 5 veckor men då typ 0,08.

Nu vet jag inte hur storleken på person fungerar däremot. Jag har utgått från mig själv i mina inlägg. Väger drygt 115kg och förhoppningsvis är det mesta muskler. Vet inte hur Peth slår mot en liten kvinna på typ 50kg.

Det skiljer enormt från person till person men det fattar inte vissa i tråden. Källor och studier saknas också för att backa upp deras syn på saken.

• Skillnaden mellan könen är små när det gäller PEth (för CDT finns skillnader iom att mängden östrogen kan påverka värdet)
  • BAC (promillehalten) varierar stort mellan olika personer efter samma intag alkohol
  • Bildandet av PEth varierar stort mellan olika personer. Efter en engångsdos alkohol som genererat upp till 1,11 (0,61 - 1,11) promille låg snittet på ~0,12 PEth (individuell variation mellan ~0,05 - 0,30 PEth) i studien "Phosphatidylethanol (PEth) detected in blood for 3 to 12 days after single consumption of alcohol-a drinking study with 16 volunteers". Länk https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27596747/
  • Halveringstiden för PEth varierar stort mellan olika personer. Snittet ligger på 7,8 dygn (individuell variation mellan 4,5 - 11,1 dygn) i studien "Differences in the Synthesis and Elimination of Phosphatidylethanol 16:0/18:1 and 16:0/18:2 after Acute Doses of Alcohol". Länk https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5915873/

Så, summa summarum, 10 standardglas i veckan kommer skicka vissa personer långt över 0,3 i PEth. Så lite som 5 standardglas i veckan kommer också skicka vissa personer över 0,3 i PEth. För andra kommer det knappt vara mätbart. Individuella variationer.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-11 kl. 10:01.
2025-05-11, 09:43
Avslutad
Citat:

Nyfiken fråga, vet du vad du hade för PEth innan de 5 veckorna passerat? Kan vara intressant att ta fram halveringstiden. Var du helt nykter under de 5 veckorna?
2025-05-11, 09:46
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Nyfiken fråga, vet du vad du hade för PEth innan de 5 veckorna passerat? Kan vara intressant att ta fram halveringstiden. Var du helt nykter under de 5 veckorna?
Som den missbrukare jag var så räknade jag alltid på halveringstider. Jag förhalade provtagningarna så att proverna skulle var "hyfsat ok". Jag kunde dricka 3 liter vin/2 dagar och om jag hade tagit test när jag var som värst så hade jag säkert hamnat på 2.0 eller 3.0.

Vet inte vad jag hade i grunden för den provtagning du frågade om pga just den anledningen.
Senast redigerad av Rollokolan 2025-05-11 kl. 09:49.
2025-05-11, 09:57
Avslutad
Citat:
Som den missbrukare jag var så räknade jag alltid på halveringstider. Jag förhalade provtagningarna så att proverna skulle var "hyfsat ok". Jag kunde dricka 3 liter vin/2 dagar och om jag hade tagit test när jag var som värst så hade jag säkert hamnat på 2.0 eller 3.0.

Vet inte vad jag hade i grunden för den provtagning du frågade om pga just den anledningen.

Om vi leker med tanken på att du hade 2,0 i PETH från början och sedan hade 0,08 efter 5 veckors total nykterhet så hade du en halveringstid på ganska exakt 7,5 dygn. Om du istället hade 3,0 i PEth från början så hade du en halveringstid på 6,7 dygn.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-11 kl. 10:03.
2025-05-11, 10:01
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Om vi leker med tanken på att du hade 2,0 i PETH från början och sedan hade 0,08 efter 5 veckors total nykterhet så hade du en halveringstid på ganska exakt 7,5 dygn.
Ja men det knäppa är att jag hade mindre än 0.05 som är det minsta man mäter efter en lika usel suparperiod redan efter 4 veckor. Det verkar inte bara variera från person till person utan även för dig som individ. Vet inga yttre faktorer som ska ha gjort skillnad i fallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in