Citat:
När jag skriver flaskhals här menar jag att det är ett väldigt uppenbart mål för en fientligt sinnad nation att fokusera sina resurser på vid en eventuell konflikt med Kina. Kina har inga vänner i Sydostasien, och länder som Filippinerna har väldigt fördjupade relationer med USA. Hamnen i Gwadar är ett sätt att försvåra en eventuell blockad. Lancang-Mekong Express Line och Hambantota hamnen är också sätt att diversifiera vägarna in och ut ur Kina.Att Malackasundet skulle vara en "flaskhals" anser jag vara en myt. Malackasundet är hela 65 km brett, men minskar på ett ställe till 3,5 km.
94 000 fartyg passerar sundet varje år. Det är 250 per dygn.
Den Engelska Kanalen har dock det dubbla faktiskt, dvs 500 per dygn, eller 180 000 fartyg per år.
Malackasundet skulle mycket väl kunna svälja mycket mera trafik än bara 250 fartyg per dygn.
Från Kinas del så ser de det som en flaskhals förstås eftersom de kinesiska befälen ombord på kinesiska fartyg är tillsatta av Kommunistpartiet i Kina.
Och är i många fall oerfarna. Och fått befälet på grund av kommunistiska meriter,
än på sjöfartsmässiga.
Här hade jag viss skrivit om en kommunistisk kinesisk sjökapten som klippte en bogserbåt och klöv den mitt itu med 49 000 tons gastankern CHINAGAS LEGEND.
Och det mitt inne i Suezkanalen:
(FB) Undervattenskabeln C-Lion1 kapad utanför Gotland/Öland (2024-11-18)
Och inte konstigt att kineserna är oroliga att de skulle ställa till med något liknande igen i Malacka-sundet.
Kina har tydligen problem med att rekrytera fler kinesiska sjömän och befäl. Och bristerna på kunskaper i engelska gör sig tydliga där.
Däremot så är det enklare för en random pakistanier att tänka sig ett liv som sjöman. De har dessutom engelskan naturligt liksom indierna har.
94 000 fartyg passerar sundet varje år. Det är 250 per dygn.
Den Engelska Kanalen har dock det dubbla faktiskt, dvs 500 per dygn, eller 180 000 fartyg per år.
Malackasundet skulle mycket väl kunna svälja mycket mera trafik än bara 250 fartyg per dygn.
Från Kinas del så ser de det som en flaskhals förstås eftersom de kinesiska befälen ombord på kinesiska fartyg är tillsatta av Kommunistpartiet i Kina.
Och är i många fall oerfarna. Och fått befälet på grund av kommunistiska meriter,
än på sjöfartsmässiga.
Här hade jag viss skrivit om en kommunistisk kinesisk sjökapten som klippte en bogserbåt och klöv den mitt itu med 49 000 tons gastankern CHINAGAS LEGEND.
Och det mitt inne i Suezkanalen:
(FB) Undervattenskabeln C-Lion1 kapad utanför Gotland/Öland (2024-11-18)
Och inte konstigt att kineserna är oroliga att de skulle ställa till med något liknande igen i Malacka-sundet.
Kina har tydligen problem med att rekrytera fler kinesiska sjömän och befäl. Och bristerna på kunskaper i engelska gör sig tydliga där.
Däremot så är det enklare för en random pakistanier att tänka sig ett liv som sjöman. De har dessutom engelskan naturligt liksom indierna har.
I övrigt håller jag naturligtvis med dig. Kina är ett dysfunktionellt luftslott som blåst upp sin GDP med kanske 40%. Det kommer bli ett brutalt uppvaknande för drömmarna som fått för sig att Kina skulle vara något annat än en kleptokrati bakom stängda dörrar. Hur mycket Kina fibblar med sina siffror borde vara tämligen uppenbart för alla som följde deras COVID rapportering där dom landade i färre antal dödsfall (totalt) än Sverige.
Citat:
Den nya sidenvägen är naturligtvis överblåst av Kina, dom har lånat pengar som dom aldrig kommer få tillbaka, men det finns även värde där. Jag tror hamnen i Gwadar är ett av få projekt som faktiskt makes sense.
Ääh, jag anser att Den Nya Sidenvägen kommer att få en hopplöst klen kapacitet, som ett tillknycklat sugrör ungefär, att den inte är värd investeringarna. Sjöfrakt och kontainertransport är mycket effektivare och billigare.
Nya Sidenvägen kommer visserligen att utveckla områdena kring Sidenvägen helt klart. Men bara om de kan hitta tillräckligt med vatten i så fall ?
Det blir en helsikes massa brunnar de behöver borra i så fall ?
Det kan i och för sig bli ett uppsving för Pakistan, men hamnen i Gwadar, som faktiskt ligger i Balochistan, påstås vara hopplöst överbefolkat och har ett dåligt skydd mot stormar utifrån havet.
Nya Sidenvägen kommer visserligen att utveckla områdena kring Sidenvägen helt klart. Men bara om de kan hitta tillräckligt med vatten i så fall ?
Det blir en helsikes massa brunnar de behöver borra i så fall ?
Det kan i och för sig bli ett uppsving för Pakistan, men hamnen i Gwadar, som faktiskt ligger i Balochistan, påstås vara hopplöst överbefolkat och har ett dåligt skydd mot stormar utifrån havet.