Citat:
Ursprungligen postat av
Psykdoktorn
Halloj!
Bärsade nyligen med en kompis och vi nostalgiscrollade oss igenom 90‑talet (tidiga 00‑tal räknas väl också). Vi pratade om hur vanligt det var att folk skyllde sin solbränna och sitt mörka hår på ”vallongener”. Man hörde ofta något i stil med: ”Jomen du vet, mina släktingar som kom hit på 1600‑talet var valloner, det är därför jag blir så brun.” Enligt Wikipedia stannade ungefär 900 valloner i landet, ändå verkade halva Sveriges befolkning ha en morfars farfars far vid namn Dubois i bakfickan.
Min spaning är att vallonpratet någon gång kring millennieskiftet pivoterade från självklar exotisk skrytfaktor till en lågmäld historisk fotnot.
Men varför? Beror det på att DNA‑tester från diverse företag har ersatt släktmiddagsmytologin? Eller var det snarare ett svenskt exempel på Peter Kivistos ”boutique multiculturalism”, där man plockar en lagom dos exotik ur genealogihyllan för att krydda sin identitet?
Håller ni med om min spaning? Personliga anekdoter, genealogiska grafer, antropologiska teorier eller lösryckta gissningar välkomnas. Alltid spännande att fördjupa sig i hur symboler föds, lever och dör i vardagsidentiteten.
Allt gott!
Jag har någon gång hört talas om att svenskar med lite "mörkare drag", mörkt hår och markerade ögonbryn, t.ex. Jimme Åkessons utseende, ofta har gener från resande/romer, eller möjligen släktskap från slaviska länder, eller en blandning av dessa mer sydöstliga typer. De här släkterna har ofta sagt "valloner" på sina släktträffar eftersom det låter "fiiinare". Det kan så klart inte stämma att alla svenska släkter med lite mörkare drag kommer från 900 valloner.