Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-30, 11:10
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Kriget mellan Pakistan och Indien kan bidra till splittring inom BRICS. Kina stödjer Pakistan medan Ryssland stödjer Indien. Det kan bli en riktig kollisionskurs.

Läge för Vladimir och ryzzeriet att gå med på Trumps fredsplan, för att eventuellt få USA över på Rysslands sida vid eventuell konflikt med Kina?
Citera
2025-04-30, 20:07
Medlem
Om det hela eskalerar beror på två saker

1 Vad Indien attacker? Terroristbas i Kashmir - OK Pakistansk militärbas i Pakistan - Eskalering sen finns allt där i mellan

2 Indien stänger verkligen av vattnet - Eskalering kraftig sådan.

Speciellt två är nog farligt, då måste Pakistan svara. Anfaller Indien en Pakistansk militärbas så måste Pakistan svara men har några steg till på eskaleringsstegen.

Sen kan kanske USA, Kina och möjligen FN medla.
Citera
2025-05-03, 13:04
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Pakistan har avfyrat en robot i nagot slags test? Hur länge star indien ut innan de attackerar?
Citera
2025-05-06, 09:02
Medlem
Verkar spänt. En som jag spelar med från Indien sa att han är kallad till någon övning imorgon...

Jag är inte så insatt, kollar upp lite grejer nu... Så ta inte mitt inlägg som sant, bara en kort sammanfattning om vad jag läst eller hört än så länge...

Pakistan verkar ha hotat med kärnvapen(?), enligt någon nyhetsskälla jag spelade upp.

Indien har nästan stängd av vattnet från en flod till Pakistan via en damm.. för att man inte tycker Pakistan gör tillräckligt för att bekämpa terrorgrupperingar(?) dock så kan de inte göra det hur länge som helst för dammen håller inte för det.
Pakistan verkar ha svarat något i stil med "antingen ska vatten flöda eller blod flyta".
Och det här startade/eskalerade efter en terrorattack för ett par veckor sedan alltså. Den 22a april med runt 25 civila offer.

Någon som kan rekommendera länkar med info vad man borde veta omkring det här.. igen, ta inte mitt inlägg som riktig info då jag precis har börjat kolla upp om detta.
Senast redigerad av .Void 2025-05-06 kl. 09:05.
Citera
2025-05-06, 10:00
Medlem
Alltså omindien förintar 200 miljoner packisar så är ju landet icke existerande och om packisarna lyckas ha ihjäl lika många indier då finns ändå 1.2 miljarder indier kvar.

Har packisarna det med i kalkulationen?
Citera
2025-05-06, 22:30
Medlem
Ördögs avatar
Nu verkar det ha börjat. Indien har inlett en antiterroroperation, och anfallit mål i Pakistan med missiler.

https://www.nrk.no/norge/india-bekrefter_-har-angrepet-mal-i-pakistan-1.17407516

Opertion Sindoor är tydligen namnet på spektaklet. I Muzaffarabad i den pakistanska delen av Kashmir har det hörts explosioner, och staden mörklades.

https://www.hindustantimes.com/world-news/several-loud-explosions-heard-in-pakistan-occupied-kashmir-s-muzaffarabad-other-areas-reuters-bahawa lpur-101746561809329.html
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/multiple-loud-explosions-heard-pakistani-kashmir-reuters-witness-2025-05-06/
Senast redigerad av Ördög 2025-05-06 kl. 22:35.
Citera
2025-05-06, 23:46
Medlem
Kriget har nu inletts. Om det blir ett fullskaligt krig så blir det katastrofalt.
Indien har 1.4 miljarder invånare. Pakistan 250 miljoner. Båda länderna har rätt mycket vapen och kärnvapen. Det finns ett antal olika länder som stöder parterna. UK, USA och Ryssland verkar stå bakom Indien. Turkiet, Iran, Bangladesh och Kina stödjer Pakistan. Bangladesh har hotat att anfalla Indien.
Både Pakistan och Bangladesh är muslimska. Bangladesh 175 miljoner invånare. Det bor ungefär lika många muslimer i Indien. Sikherna som bor i Indien vill bli självständiga. De är runt 25 miljoner.

Indien säger att de ska straffa Pakistan för en terrorattack. Men förmodligen finns det betydligt större motiv att vilja gå in i Pakistan. Modi är hindunationalist och gillar inte muslimer. Pakistan ses som ett hot tillsammans med övriga muslimer i området samt Kina.
Förra året hittades dessutom mycket stora oljefyndigheter i Pakistan. Kan vara tredje störst i världen. Det är säkert något som indierna inte gillar. Jag tror att Indien kommer att försöka få kontroll över hela Pakistan. De utövar utpressning genom att stänga av floder som Pakistan är beroende av för sin vattenförsörjning. Kanske kommer Pakistan att försöka spränga dammarna.
Citera
2025-05-07, 02:37
Medlem
Härligt gjort av indien som visar att de inte tål skit. När tror ni kärnvapnen används? Vem har bäst kärnvapen? Och hur långt sprids radioaktiviteten? Som sagt om indien förintar 200 miljoner i pakistan är landet utraderat. Är det indiens taktik? Hur kommer det gå i cricketmatcherna i framtiden?
Citera
2025-05-07, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Härligt gjort av indien som visar att de inte tål skit. När tror ni kärnvapnen används? Vem har bäst kärnvapen? Och hur långt sprids radioaktiviteten? Som sagt om indien förintar 200 miljoner i pakistan är landet utraderat. Är det indiens taktik? Hur kommer det gå i cricketmatcherna i framtiden?

De kommer inte använda kärnvapen i det här kriget och jag tvivlar på att det kommer bli ett stort krig av det hela heller.
Indien är sura på att oakistan har terrorister, pakistan är sura för att indien stänger av vattnet. Man kärnvapenbombar inte sin egen vattenreservoar eller för att någon finaniserar terrorister.
Ni Ryssar är fan de dummaste människorna på planeten som tror att alla vill kärnvapenbomba allt och alla hela tiden.
Citera
2025-05-07, 19:50
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland

Jo det är lite skillnad på hur Indien reagerar på terrordåd mot hur Väst reagerar. Iofs ligger de ju längs gränsen så kanske det spelar in också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in