2025-05-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Dom är sannolikt folkpartister eller Godtemplare (eller båda delarna) som plingat in varandra med SMS-slinga för att dryga sig här i tråden. Kan finnas några rabiata "återställ våtmarkerna" eller "extinction rebellion" med eftersom dom kan supa hur mycket som helst för dom saknar körkort och dessutom hatar att folk kan köra bil.

Det är även en hel drös med autistiska horungar som sitter i sin mammas källare och väntar på oboy och mackor som beter sig på det där helt utvecklingsstörda idiotsättet.

Hur fan kan ni jävla beta-cucks leva med er själva?? Skämma ni inte ögonen ur er när ni ser er själva i spegeln!? Se på dig själv för helvette, du accepterar att någon jävla autist aspberger-fitta ska bestämma över dig, vad du får göra och inte. HUR PATETISK OCH SVAG FÅR MAN BLI!?
2025-05-05, 22:41
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theomarlittle
Fast om hon i exemplet hade kommit tlll mig inför andra provtagningen o sagt ”du, jag var i st Anton på semester förra veckan” jag låtit henne ta det om ett par veckor till. Sen om jag visste att jag skulle lämna ett prov hade jag kanske ev inte festat hårt just veckan innan…

Absolut, det är ju sunt tänkt – men det är ju också det som är så sorgligt med hela systemet: att man ens måste tänka så.

Ska vi verkligen ha ett läge där vuxna människor måste planera sin semester och sitt privatliv efter när en myndighet eventuellt kan få för sig att dra ett blodprov och döma hela din livsstil utifrån det?

Man ska behöva leva som om man är villkorligt frigiven – trots att man inte ens brutit mot någon lag.

Om någon går till kvarterskrogen några kvällar i veckan, snackar skit med grannarna och tar 2–3 öl – är det verkligen det vi vill jaga med statens alla resurser?

Samtidigt som folk med 1,21 promille får behålla polisjobbet?

Det är något väldigt snett när systemet straffar riskbeteenden som aldrig visat sig i verkligheten, men blundar för faktiska brott – bara för att någon säger “förlåt, jag är på rehab nu”.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Ja, exakt – det är ju det som är så fascinerande. Vi har bilar med självkörande funktioner, nödbroms, filhållare, ansiktsigenkänning – men att bygga in ett alkolås, det verkar fortfarande vara någon form av “science fiction” i tillverkarnas värld. Varför egentligen?

Det kan knappast handla om kostnad – en modern bil är redan proppad med sensorer och elektronik som gör betydligt mer avancerade saker. Och att det skulle vara “integritetskränkande” att blåsa innan du kör, men helt fine att ha kameror som håller koll på om du blinkar till för länge… det är ju bara absurt.

Känns nästan som att man hellre jagar folk med blodprov i efterhand än att faktiskt bygga in teknik som skulle kunna stoppa en verkligt berusad förare innan bilen ens rullar.

Jag antar att det också delvis har med ett behov av återkommande kalibrering av alkolåset att göra?
Medlem
”Enbart narkotika identifierades hos 23 procent, alkohol hos 11 procent. Hos 5 procent av de avlidna identifierades både alkohol och narkotika.17 okt. 2024”

Det är alltså mer än dubbelt så vanligt att en person som avlider i en bilolycka har narkotika i kroppen än alkohol.” Källa: Folkhälsomyndigheten.

Ändå skriver Transportstyrelsen medvetet och helt felaktigt att den vanligaste orsaken till dödsolyckor är alkohol.

Så här skriver Transportsstyrelsen = medvetet ljug

”Alkohol hör inte hemma i trafiken. Sedan lång tid tillbaka har alkohol varit den vanligast förekommande substansen i dödsolyckor och det är av stor vikt att vi får bort alkoholen från våra vägar. Transportstyrelsens arbete med medicinska krav fyller en viktig roll för att säkerställa en hög trafiksäkerhet på våra vägar. Men att vi arbetar för att skärpa kraven och tvingar läkare till tester stämmer inte.”

Ljugmyndighet.
Senast redigerad av BenHall 2025-05-05 kl. 22:47.
2025-05-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hon blev ju inte av med lappen för en party resa, utan för att hon haft för höga värden vid 5 olika tillfällen under en 6 månaders period.

Provet efter resan var vad som startade utredningen, hon lämnade sedan prov en gång i månaden i 6 mån, och 5 av dom tillfällena så hade hon för höga värden, ie hon har fortsatt kröka loss trots att hon visste att hennes alkoholbruk var under utredning.

Exakt. Hur I helvete kan man "faila" 5 (!) gånger!!! FEM!?? Varför inte bara skippa spriten helt I några månader och få ned värdena? Är ju helt underbart att något är fel.
2025-05-05, 22:44
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Det är garanterat ganska så få ambulansförare som har över 0,30 i B-PETH.
Trots vad pöbeln på flashback tror ska man kröka rätt rejält för att komma upp i dessa nivåer.

Absolut! Och nu blir man ju lite nyfiken: exakt hur rejält måste man kröka för att landa på 2,5 i PEth? Fyra flaskor vin om dagen och en snaps? En Bag-in-box till frukost?

Frågar åt en vän (och för vetenskapens skull, såklart). 😇
2025-05-05, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldous
Tycka vad man vill men just nu är reglerna sådana att har man missbruk eller beroende så får man inte ha körkort, trots att man inte kör bil i berusat tillstånd.

Har man då 5 gånger under drygt 5 månader PEth över 0,30 är det solklart att man åtminstone har ett missbruk.

Om hennes läkare anser att hon inte har alkolproblem varför lät han/hon då analysera PEth och varför meddelades Transportstyrelsen om provresultaten

Du är sjuk i huvudet. Peth proverna är beroende på hur mycket du väger eller vad din kropp tål.
Det är inte missbruk om man vill supa till det varje fredag och sen jobba på måndagen. Peth proverna funkar om du dricker ett glas vin varje kväll så slår det inte ut starkt på Peth provet. Men om du dricker 7 glas vin på en o samma kväll så slår det ut hårdare på Peth provet och starkare!!! Peth prov är idioti. Men visst, hade något sagt att jag ska lämna blodprover då hade jag avstått alkohol i några veckor bara för att!
2025-05-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Håller med om att en fullblodsalkis knappast ligger under 0,5. Men det är inte dom som drabbas här. Det är folk som festat till på en resa eller varit på någon tillställning – och sen plötsligt betraktas som riskpersoner, trots att de aldrig blåst rött eller varit påverkade i trafiken.

Det här handlar inte om faktisk trafikfara, det handlar om kontroll. PEth-testet används för att statuera exempel och markera vem som håller sig i ledet. Vi börjar närma oss ett svenskt social credit system, där poängen inte är att ha gjort fel – utan att ha avvikit från det systemet tycker är ett “säkert” liv. Annars ryker körkortet. Eller jobbet. Eller i förlängningen: samhällsförtroendet. Då är det bara att jobba, sova, dö.

Det märkliga som jag tycker är att Sverige håller princip på att gå under fullkomligt av gängkriminaliteten, drogförsäljning och drogmissbruk som man inte alls kan stoppa och som fullkomligt har exploderat. Sedan vrider man klockan tillbaka när det kommer till alkohol, där vi är tillbaka till motbokens dagar.
Så lösningen är alltså att man ska börja knarka och sluta dricka, så behöver man alltså inte tänka på peth-värdet eller bli av med körkortet.
2025-05-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Citat:
Av analyssvaren framgår att Linn Gustafsson under perioden 17 november 2023 – 26 april 2024 vid fem separata tillfällen (med minst fem veckors mellanrum) lämnat prov för alkoholmarkören B-PEth som överstiger 0,30 µmol/liter."

Hon räknar troligen bort 3 för hon tycker i domen att dem knappt borde räknas för de är just över, citat enligt henne själv/ombud:

"Vid en nyanserad helhetsbedömning bör det även beaktas att tre av de fem analyssvaren marginellt överstiger referensvärdet om 0,3 (0,34, 0,35 och 0,39)"

Varför framkom inte allt detta I artikeln??
2025-05-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Det väljer jag såklart inte där och då. Men det är ett icke-problem.

Det är garanterat ganska så få ambulansförare som har över 0,30 i B-PETH.
Trots vad pöbeln på flashback tror ska man kröka rätt rejält för att komma upp i dessa nivåer.

Nej du sorry! Du har fel. Jag har festat 1 gång i veckan hårt under sommaren och skulle sedan ta blodprover och fick höga värden. Det var en gång i veckan i 3 veckor. Jag fick lämna ett till test , då drack jag inte på 29 dagar ändå visade provet 0.07.
Men det är jätte lågt resultat, Men ändå sjukt att det slår ut så lite på testet trots att jag inte drack på 1 månad

Jag dricker aldrig på veckodagar eller hemma. Nu dricker jag inte alls men när man väl gör det blir det all in, och det är detta så kallade kedjor drickande på en kväll som slår ut jätte hårt, inte om du tar ett glas varje kväll
Senast redigerad av Snusbuslus 2025-05-05 kl. 22:54.
2025-05-05, 22:51
Medlem
Placeholders avatar
Om meningen är att döda alla vanliga människor för de inte vågar gå till läkaren längre pga att det kan förlora körkortet så är det här testet lyckat.
2025-05-05, 22:52
Medlem
Raktinyllets avatar
Så hon visste att hon skulle testas och kunde ändå inte hålla sig borta från alkoholen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in