2025-05-02, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bongo-Bongo
Det verkar som att skatteverket förväntar sig att man deklarerar alla köp av varor och tjänster som man gör med bitcoin eller altcoin.

Senario
Karl växlar under årets gång in 10 000 sek i utbyte mot bitcoin, växlingen är utsprid över ett dussin transaktioner.
Bitcoinen förs därefter över till karls "bitcoin wallet".
Under årets gång spenderar karl alla sina coins på mjölk och taxiresor.

Om jag förstår det rätt blir karl nu tvungen att betala skatt på alla köp om de nu är så att bitcoinen gått upp i värde från inväxlingstillfället till spenderingstillfället!?
Det är ju helt sjuk!
Inte behöver man betala skatt om värdet på svenska riksdalerna som man har på banken går upp jämfört med Dollarn?
I sånt fall borde man väll inte behöva göra det med crypto heller?

Hur lätt är det för skatteverket att upptäcka "skattefusk" av detta slag?
Följdfråga, tror ni här på flashback att man åker dit om man helt enkelt skiter i att deklarera sina köp gjorda med crypto?

Det är ju fullständigt jävla omöjligt att göra det. Speciellt om man använt ett kryptokort eller liknande också. Av mig får dom inte en enda jävla spänn. Visst har jag nån gång haft en tanke på att printa ut själva köpslippen från typ Wirex eller liknande. Jag skulle kunnat göra det om dom hade begärt det, men det har aldrig hänt. Då får dom isf skicka info om "vad och vilka transaktioner" som skall specificeras. Ah det där ligger långt bak i tiden, det är preskiberat nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in