2025-05-01, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag bor inte i Sverige.

Okej tack för info
Citera
2025-05-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Brukare är nog till största delen sämre fungerande människor, sett detta inom bygg, de presterar sämre, sköter tider sämre, oftast lite ensamvarjar som har svårt för det sociala umgänget i grupp.

Min rent spontana tanke är att det inte är dom skarpa knivarna som söker sig till bygg-yrket så inte super förvånande att de du fick se där verkade vara sämre fungerande.
Citera
2025-05-01, 16:29
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Om du vet hur man ska få folk att sluta bruka droger på ett effektivt sätt, dela gärna med dig då ingen forskare eller expert har kunnat lösa det någonsin! Du kommer garanterat få nobelpris i medicin.

Det bästa sättet att sluta på är att aldrig börja.Man får ju veta redan i skolåldern att det det inte är bra och vad det leder till
Citera
2025-05-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Största problemet med att avkriminalisera narkotika

Ökat bruk, särskilt bland unga: Avkriminalisering kan leda till att fler prövar narkotika, vilket ökar risken för problematiskt bruk och relaterade hälsoproblem, särskilt bland unga vars hjärnor fortfarande utvecklas.

Normalisering av narkotika: Risken finns att droganvändning uppfattas som mindre allvarligt, vilket kan bidra till en mer accepterande attityd och därmed ökad konsumtion.

Ökad tillgänglighet: Om tröskeln för att använda narkotika sänks kan fler få tillgång till droger, vilket kan leda till fler fall av missbruk och relaterade skador.

Otillräcklig missbruksvård: Om vård och stödinsatser inte byggs ut samtidigt finns risk att fler med problematiskt bruk inte får tillräcklig hjälp.

Hälsorisker och sociala problem: Narkotikaanvändning medför risk för fysisk och psykisk ohälsa, utanförskap, marginalisering och ökad dödlighet, särskilt bland utsatta grupper.

Illegal marknad kvarstår: Erfarenheter visar att den illegala handeln ofta fortsätter, särskilt om lagliga alternativ inte täcker hela efterfrågan eller om priserna är höga.

Sammanfattningsvis kan avkriminalisering öka risken för ökat bruk, normalisering och hälsoproblem om det inte kombineras med starka förebyggande och vårdande insatser.
Vet du ens vad källa betyder? Eller bad du bara ChatGPT spotta ur något flum åt dig?
Citera
2025-05-01, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue-fire-eyes
Knark är inte bra.
Knark ska bekämpas.
Hur?
Ibland med repressiva metoder och ibland med silkesvantar.
Om legalisering (det är ett viktigt OM) minskar knarkandets skadeverkningar ser jag det som en form av bekämpning.
Knarkproblem ska bekämpas. Allt knarkbruk är inte problematiskt.
Citera
2025-05-01, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
2. Cannabis som gateway-drog
Flera undersökningar visar att tidigt bruk av cannabis ökar sannolikheten för senare bruk av tyngre narkotika (Drugnews, 2022b).
Samtliga undersökningar jag läst som påstått det har "bevisat" det genom att titta på det faktum att nästan alla heroinister har testat cannabis före de testade heroin. Innehåller den källa du hänvisar till också det efterblivna resonemanget eller är det något med mer substans?
Citera
2025-05-01, 16:48
Medlem
Citat:
https://www.magasinetparagraf.se/public/221090-nackdelarna-med-kriminalisering-av-narkotikabruk-2/

Om och om igen så visar forskningen på att kriget mot narkotikan har motsatt effekt än vad som var tanken med det.
När ska samhället och politikerna vakna och inse sanningen i detta?
Narkotika förstör samhället och kostar enormt människoliv och tragedier. Även oskyldiga drabbas av denna pest.
Citera
2025-05-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De kommer inte bara upp runt 1 maj utan mer eller mindre ett par varje månad där knarkarna här på forumet vill ha sina droger lagligt och bli dumma i huvudet utan att någon ska bry sig.
Är rätt säker på att du hade blivit kraftigt irriterad om någon annan fick för sig att sätta dig i fängelse för att du gör något som du gillar som inte skadar någon annan.
Citera
2025-05-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Narkotika förstör samhället och kostar enormt människoliv och tragedier. Även oskyldiga drabbas av denna pest.
Sanning med modifikation.

Men oavsett så visar ju all forskning att en restriktiv politik är kontraproduktiv.
Citera
2025-05-01, 17:10
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
https://www.magasinetparagraf.se/public/221090-nackdelarna-med-kriminalisering-av-narkotikabruk-2/

Om och om igen så visar forskningen på att kriget mot narkotikan har motsatt effekt än vad som var tanken med det.
När ska samhället och politikerna vakna och inse sanningen i detta?
När ska knarkare vakna och inse att det är deras eget val? Missnöjd = sluta knarka! Enkelt
Citera
2025-05-01, 17:20
Avslutad
Var i Ungern för ett tag sedan där har de minst 5 år för innehav. Tillskillnad från GBG fläktades jag inte av den obskyra stanken av cannabis när jag promenera i deras vackra parker. Inte heller såg jag några kanyler i buskarna eller någon "brorsa" som uppenbarligen langar. För min del kvittar det om det är avkriminaliserat eller inte, så länge jag slipper se det alternativt att det inte sker så "öppet" och då verkar det faktist som om ett högt straff är det enda som fungerar. I Göteborg är det är liksom 30% chans att det sitter en ihopsjunken man med en nål i armen på valfri offentlig toalett. För att inte tala om centralstationen. Såg en mörk man med spår av vitt näsgodis på överläppen stirra upp i taket en kvart, inte en jävel reagera. Samma sak i Uppsala vid miakelskyrkan, ett stenkast från polisstationen, tingsrätten och några meter ifrån en gymnasieskola, alltid ett gäng som knarkar öppet, fy fan.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-05-01 kl. 17:32.
Citera
2025-05-01, 17:38
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag resonerar i att vad gör ensam i min soffa i mitt eget hem, det angår bara mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in