2025-05-01, 00:17
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Undrar hur Trumpen ska hantera ryssarna nu?
Med tanke på att Trump är ett barn.. ..Ge han fem minuter och han kommer glömma att han grät och senare somna..

Det har varit tal om att Ryssarna tänker ge han ett Trump Tower i Moskva.. Så i likhet med Trump coins, han kommer nog ta alla mutor han kan få. Han är även ökänd för att den som står närmast han och skriker högst får hans uppmärksamhet.. Så det går nog inte att sia om någonting vad gäller han och Ryssland
Citera
2025-05-01, 00:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Inte för att jag har läst avtalet, bara Bloombergartikeln.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-04-30/us-and-ukraine-sign-agreement-on-access-to-natural-resources?srnd=homepage-europe

Spontant och Verkhovna Rada ska nog säga sitt.. ..Det kan nog vara positivt med amerikanska bolag på plats som skyddar sina tillgångar från den Ryska ohyran. Det kan bli Win-win för Ukraina med arbetstillfällen. Det verkar vara någon fondstruktur på gång som gynnar både USA och Ukraina?

Jag är försiktigt optimistiskt att det här gör apelsinmannen nöjd.

Avtalet innebär enligt Axios att en gemensam fond ska inrättas, där varje land bidrar med 50 procent av finansieringen , där framtida amerikanskt militärt bistånd till Ukraina ska räknas som ett bidrag till fonden.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=b74beccf-dda4-402f-b846-c0f193d288ff

Blir bra för Ukraina det här..
Citera
2025-05-01, 00:18
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
så är jag ganska så övertygad om att nästa administration i Usa river upp det..

I likhet med att USA gav Ukraina "säkerhetsgarantier" så kan jag tänka mig att Ukraina kommer "garantera" detta avtal.
Citera
2025-05-01, 00:26
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vad tror ni om alla videos som dyker upp, även från ryssarna där man bara ser alla möjliga gamla transportfordon, mopeder, småbilar etc fulla med ryska soldater när de transporterar sig själva till fronten eller t.o.m anfaller mot de ukrainska försvarslinjerna?

Frånvaron av pansarfordon...

Tror ni det är en akut brist på sådana (nästan slut) eller att ryssarna gömmer dem längre bakåt och planerar använda längre fram?
De sparar kanske fordon för att rösta upp sina förband vid Nato gränsen.

BTw:
Covert Cabal släppte just en ny video
https://www.youtube.com/watch?v=iUbrWvCs3M8
What Remains of the Centuries Old Omsk Arsenal (94th)

Kolla in hans andra videos för information kring det här ämnet.
Senast redigerad av Slackoff 2025-05-01 kl. 00:31.
Citera
2025-05-01, 00:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
I likhet med att USA gav Ukraina "säkerhetsgarantier" så kan jag tänka mig att Ukraina kommer "garantera" detta avtal.

Mm-m..och jag tror nog att nästa administration i Washington..inte vill låta sig luras utav Putin. Hans facit är ju klart, utan värdesätter en vänskap med Ukraina..högre..än idag.
Citera
2025-05-01, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Har du och andra bara skällsord och kränkningar att komma med, haltar era argument? Att hata Ryssland är en irrationell känsla, inte minst ekonomiskt då Ryssland har mycket mer att erbjuda. Irrationell är också att hylla en clown som leker president och ett land styrt av råskinn. Du har helt missat vilka svinen är.
Såg du Zelenskys hot mot Ryssland idag? Hotet att han skulle angripa hyllningen av segern över nazismen 9:e maj. Hota ledare som Modi, Lula, Xi Jinping, Vučić, Orban mfl som kommer att närvara, det är sådana ledare du hyllar så kyss hans stövlar nu och lyft armen.

Eftersom Ryssland och Ukraina befinner sig i krig med varandra så har Ukraina rätt att angripa mål inne i Ryssland. Så länge Ryssland inte anser att det finns fredade platser i Ukraina, så har Ukraina ingen anledning att betrakta den ryska huvudstaden som fredad.

Och vad det gäller de där utländska ledarna... Är det inte du som brukar anklaga Ukraina för att använda mänskliga sköldar? Vad kallar du då det ryska tilltaget att under brinnande krig bjuda in utländska dignitärer till ett uppenbart legitimt militärt mål?
Senast redigerad av Auric 2025-05-01 kl. 00:44.
Citera
2025-05-01, 00:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Mm-m..och jag tror nog att nästa administration i Washington..inte vill låta sig luras utav Putin. Hans facit är ju klart, utan värdesätter en vänskap med Ukraina..högre..än idag.

Nåja, om det här är bjällran som håller Trump fokuserad så är jag för det.
Citera
2025-05-01, 00:40
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Man får ju komma ihåg att det viktigaste för Ukraina för stunden är att flödet utav vapen/ammo fortsätter ifrån Usa. Bidens paket börjar ju gå mot sitt slut. Behövs nya..

Sedan, Zelensky vägrade ju att skriva under en "blank check", stretat föredömligt emot försök på utpressning (trots att han har suttit hårt i kläm). Sist, är det ett riktigt ocker-deal, så är jag ganska så övertygad om att nästa administration i Usa river upp det..
Ja, jag hoppas då i min tur att ganska lite privat amerikansk kapital hinner investeras i detta på 3 år, för de ska köpas ut i så fall.
Citera
2025-05-01, 00:43
Medlem
Mindbusinesss avatar
Och för att vara tydlig, ingen stat eller person som finansierade eller underhöll den ryska krigsmaskinen kommer att tillåtas dra nytta av återuppbyggnaden av Ukraina”, säger Bessent i ett uttalande efter att ha undertecknat avtalet.
https://www.svd.se/a/nyjzMB/kalla-ukraina-redo-saga-ja-till-mineralavtal

Hur ska man tolka det?
Citera
2025-05-01, 00:51
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Och för att vara tydlig, ingen stat eller person som finansierade eller underhöll den ryska krigsmaskinen kommer att tillåtas dra nytta av återuppbyggnaden av Ukraina”, säger Bessent i ett uttalande efter att ha undertecknat avtalet.

Hur ska man tolka det?

Jag har ingen åsikt om din fråga, men jag noterar att avtalet är tidsbegränsat.

Citat:
Partnerskapet mellan de två länderna ska enligt utkastet gälla i tio år.

Spontant och utan att ha tänkt igenom saken men det kan nog vara positivt med en tidsbegränsning. Under denna tid kommer USA bygga upp sina intressen, vilket långsiktigt är positivt för Ukraina och om det finns delar av avtalet som är svåra att svälja, så gäller dom bara i tio år.
Citera
2025-05-01, 01:12
Medlem
Citat:

Hur ska man tolka det?

1. Man kan inte lita på att svensk MSM återger saker korrekt, däremot innebär bara det att typ Ukraina krävt en paragraf mot dessa Tyska, Franska, Svenska, Kinesiska, m.fl. företag vilka redan är aktiva med att återuppbygga Ukraina på den Ryska sidan.

2. Efftekten är alltså att de inte får investera i fonden eller ifall Ukraina förfaller som stat bruka avtalet för avräkning på statsliket.

3. Fonden är alltså till för den Amerikanska staten och innebär i princip att Ukraina nu är en förslavad koloni till USA där typ USA kan ge Ukraina ett F-16 plan, säga att det är värt 1 miljard men att den miljarden är värd 10 miljarder i Ukraina osv. USA kan alltså mer eller mindre köpa Ukraina och Ukraina har gått med på att de är ägda.

4. Det finns inga mineral fyndigheter av betydelse i Ukraina, så avtalet är inte så värdefullt att någon privatperson skulle ge sig in i det där utan det där är något som handlas på statsobligationsnivån. LMAO
Senast redigerad av BehindRayban 2025-05-01 kl. 01:14.
Citera
2025-05-01, 01:15
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Russorealist minsann? Vad tusan betyder det?
Att du ger upp för ryska krav så fort dom vill ha lite landområde nånstans?
Nä du, den gubben går inte Ivan.

Det betyder att jag ser ryssen för vad han verkligen är. Inte som den vite riddaren som ska rädda världen från muslimsk massinvandring, hbtq och judeglobohomo, utan som den halvmongoliske barbaren från Eurasiens stäppmarker han verkligen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in