2025-04-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Det finns bara en version, sanningen. Och det är att förintelsen skedde, och det finns oändligt mycket bevis på det. Om du däremot vill höra andra vinklar, till exempel vad som ledde till andra världskriget, varför just judar pekades ut eller hur illa inflationen och livet i tyskland var mellan de två världskrigen så går den informationen fortfarande att hitta då även den är fakta.

Det finns inte bara en version det finns ju uppenbarligen flera, och att avgöra vad som är sant och falskt måste avgöras av den som granskar versionerna. Att frånta individer rätten att själv avgöra sanningen tycker jag är fel, och hör inte hemma i ett öppet och frihetligt samhälle.

Du tycker alltså det är rätt?
Citera
2025-04-28, 20:48
Medlem
Beviset är att det finns miljontals judar i alla länder på jorden. Om en "förintelse" hade hänt så hade inga judar funnits kvar. 400.000 mördade judar av 50 miljoner är ingen förintelse.

Judarna har sett till att 100tals miljoner av de övriga "raserna" mördats genom histotien så de ska nog inte banka på sin trumma allt för högt.
Citera
2025-04-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du är fri att granska och kritisera bevisen för förintelsen. Du får forska hur mycket du vill inom det och presentera dina slutsatser. Du lär heller inte bli straffad för att du förnekar förintelsen vid frukostbordet för där tar det ingen större skada.

Om du förstår varför brottsrubriceringen hets mot folkgrupp existerar, kommer du även förstå varför det i vissa sammanhang är förbjudet att förneka förintelsen och även andra folkmord.

Hej,

Nej, det är en annan sak, jag förstår inte varför brottsrubriceringen hets mot folkgrupp existerar heller? Jag tycker att yttrandefriheten på alla sätt trumfar att folk känner sig kränkta och den skadan som då sker.

Men intressant om det är som du säger att man (alla) får forska, dra slutsatser och sprida dessa? Jag tolkar det som att man inte får det med den nya lagen?
Citera
2025-04-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det gamla vanliga konspirationssvamlet:

"Bara för att nån ljög om det där med tvålar och lampskärmar så har förintelsen inte ägt rum"

"Bara för att man inte vet exakt hur varje sten lades dit så måste pyramiderna vara byggda av aliens "

Nej, det jag påstår är att om spridandet av alternativa teorier kriminaliseras, så vittnar det om att grundteorin eller det som kallas ”sanningen”, inte tål att granskas, och utmanas, och tål den inte det är den nog inte sann.
Citera
2025-04-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktax
Om en stat förbjuder åsikter så är det definitivt skit bakom som MÅSTE ifrågasättas. Och detta osar det skit ifrån lång väg.

Börjar bli lite väl många hjärntvättade NPCer som yrar runt sin härskare🤦‍♂️

Tänk att det ska vara så svårt att hålla sig till fakta…

Det är ingen lag som förbjuder åsikter, för oavsett denna lag får vi ha vilka åsikter vi vill.
Däremot får vi inte offentligt sprida dessa åsikter hur som helst.

Det är samma sak som att jag/vi kan tycka vad vi vill om drottning Silvia eller valfri person, men om vi offentligt sprider det så kan vi åtalas och straffas för ärekränkning, förtal, falsk ryktesspridning etc etc.
Citera
2025-04-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Hej,

Nej, det är en annan sak, jag förstår inte varför brottsrubriceringen hets mot folkgrupp existerar heller? Jag tycker att yttrandefriheten på alla sätt trumfar att folk känner sig kränkta och den skadan som då sker.

Men intressant om det är som du säger att man (alla) får forska, dra slutsatser och sprida dessa? Jag tolkar det som att man inte får det med den nya lagen?

Du är fri att granska och forska om förintelsen. Om dina fynd håller för granskning enligt etablerad forskningsmetodik, så är det detta som gäller. Du får då sprida den på vilket sätt du vill. Problemet för förintelseförnekare är, att inget har hållit för granskning.
Citera
2025-04-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Beviset är att det finns miljontals judar i alla länder på jorden. Om en "förintelse" hade hänt så hade inga judar funnits kvar. 400.000 mördade judar av 50 miljoner är ingen förintelse.

Judarna har sett till att 100tals miljoner av de övriga "raserna" mördats genom histotien så de ska nog inte banka på sin trumma allt för högt.

Ja där kom du med ett av de mest barnsliga argumenten. Förintelsen är allmänt vedertaget som benämningen på naziregimens försök att utrota den judiska rasen i Europa och det område som naziregimen okuperat.

Vad du fantiserat ihop siffran 400.000 ifrån vet du nog inte själv, men jag räknar kallt med att du nu kommer att dra ner dina egna byxor genom att komma lallande om ”Röda Korset inspekterade lägren och säger att det bara dog 270-370.000 sammanlagt i alla läger….” och visa oss att du svalt vad förnekarsidor påstår utan att kolla om det de påstår verkligen stämmer, för de påståendena passade väl din egen tro, kan jag tro…
Citera
2025-04-28, 21:12
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Det finns inte bara en version det finns ju uppenbarligen flera, och att avgöra vad som är sant och falskt måste avgöras av den som granskar versionerna. Att frånta individer rätten att själv avgöra sanningen tycker jag är fel, och hör inte hemma i ett öppet och frihetligt samhälle.

Jag tycker det är onödigt att förbjuda det men jag förstår varför. Det är skillnad på att ifrågasätta och undersöka fakta och förneka fakta.
Citera
2025-04-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du är fri att granska och forska om förintelsen. Om dina fynd håller för granskning enligt etablerad forskningsmetodik, så är det detta som gäller. Du får då sprida den på vilket sätt du vill. Problemet för förintelseförnekare är, att inget har hållit för granskning.

Så det är bara en liten utvald ”elit” som skall tillåtas forska på ämnet, och det får ”bara” spridas via forskningsartiklar?

Det är en väldig inskränkning mot ”vanligt” folk, varför skall inte alla ges samma möjligheter? Skall inte lag vara lika för alla?
Citera
2025-04-28, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Jag tycker det är onödigt att förbjuda det men jag förstår varför. Det är skillnad på att ifrågasätta och undersöka fakta och förneka fakta.

Men man kan väl förneka att ”fakta” är fakta? Om inte detta är tillåtet hur kan då forskning utföras alls?

Bestämmer man att en teori är lag, kan den ju aldrig ifrågasättas även om den skulle visa sig i framtiden vara falsk.
Citera
2025-04-28, 21:42
Medlem
Citat:

Och hur blir det om 10 olika personer granskar t ex matematik, pluttigikationstabellen som väl Pippi kallade den (?), och alla kommer fram till olika versioner, sina egna versioner. Vem har då rätt, och varför…?

Eller menar du att sanningen är vad var och en tycker om en och samma sak, även om alla tycker olika…?

VAD, menar du bestämmer vad som är sanning eller inte…? Vad den enskilde tycker och tror, eller vetenskapliga redovisade fakta…?

Kan förresten alla tänka själva och avgöra vad som är sanning…? Kan någon utan adekvat utbildning avgöra vad som är sant eller inte i en avhandling inom t ex kardiologi….?
Citera
2025-04-28, 22:02
Medlem
Citat:
Så det är bara en liten utvald ”elit” som skall tillåtas forska på ämnet, och det får ”bara” spridas via forskningsartiklar?

Det är en väldig inskränkning mot ”vanligt” folk, varför skall inte alla ges samma möjligheter? Skall inte lag vara lika för alla?

Vem som helst är fri att forska om precis vad dom vill, inkl förintelsen!! Det finns inga restriktioner eller lagar som förbjuder spridandet av rönen. Jag kan lova dig, att i princip varenda löpsedel världen över hade täckts av nyheten att förintelsen bara vara en stor lögn, om det visade sig stämma.

Men sådana nyheter finns inte. Det finns ingenting som håller för granskning. Det har gjorts åtskilliga försök av förnekare genom åren. Alla har blivit ertappade som lögnare och även dömts för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in