2025-04-24, 22:24
Medlem
Trots att jag tror att det är mest trolleri i tråden lägger jag in de här fotona från geostationär bana, varav ett från innan 1972.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ATS-1_(Earth_full_disk),_1966.jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Geostationary_Satellite_imagery.png
Citera
2025-04-24, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Den frågan borde fysikern kunna besvara själv. 😉

Eftersom jorden per definition roterar kring sitt masscentrum (fundera på det lite) så kan vi vara säkra på att detta ligger i jordens centrum. Annars skulle jorden oscillera, vilket skulle får dramatiska konsekvenser.

Men du kan vända på det: när jorden skapades var den inte sfärisk från början, men över tid kommer gravitationen att pressa jorden till den sfäriska form som minimerar den potentiella energin.

Fysikern har inte hunnit undersöka jordens innanmäte än.

Så, hur vet ni hur jordens massa ter sig inunder jordskorpan? Kan ni utesluta hålrum? Flytande massa? Ojämn viktfördelning?

Och om er variant av gravitationen är tillämplig så borde ju universum enbart bestå av en enda stor boll?
Citera
2025-04-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Och de enda verklighetstrogna bilderna på jorden visar en platt jord ja.

Men vad är svaret angående jordens masscentrum? Var finns det och hur vet man det?
Jo, då är jorden platt. Sedan är det bara att förklara varför de avstånd vi känner inte stämmer överens med en platt jord. Försök inte övertyga mig om att du, som pratar om kvantmekanik med största självklarhet, är SÅ korkad att du inte inser att det är ett problem för den platta jorden. Varför försöker du inte ta reda på vad problemet är? Ett annat problem är Söderkorset, och det struntar du också helt i, både du och Fleuch. Det är helt omöjligt att ni båda kan vara så dumma. Det luktar troll på långt håll här. Jag vet inte om några moderatorer har antitrollpulver eller något liknande.
Citera
2025-04-24, 22:38
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Fysikern har inte hunnit undersöka jordens innanmäte än.

Så, hur vet ni hur jordens massa ter sig inunder jordskorpan? Kan ni utesluta hålrum? Flytande massa? Ojämn viktfördelning?

Och om er variant av gravitationen är tillämplig så borde ju universum enbart bestå av en enda stor boll?
Ja, vi vet att det finns flytande massa, vi vet att det inte är ett hålrum, vi vet att Jorden har en jämn viktfördelning.
Citera
2025-04-24, 22:39
Medlem
Citat:
Och de enda verklighetstrogna bilderna på jorden visar en platt jord ja.

Det är en högst subjektiv åsikt som har noll bevisvärde. En åsikt som dessutom helt uppenbart är präglad av ditt konfirmeringsbias.

Jag och många med mig tycker som sagt att det finns massor med verklighetstrogna bilder som visar en kurva, som exempel kan man ju ta bilderna från Lake Pontchartrain
https://x.com/MarkTomasovic/status/1451952726959706115

Och det finns ju dessutom massor med verklighetstroga bilder tagna från rymden. I alla fall enligt mig och miljontals andra. Att du har en avvikande åsikt kan vi faktiskt skita i, det är bara motvallstrollet i dig som pladdrar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-24 kl. 22:44.
Citera
2025-04-24, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du inser inte att detta är ett cirkelresonemang?
Hur vet du att de är "verklighetstrogna" när diskussionen gäller vad verkligheten är?
.

Nu är inte jag professor (än) i ämnet atmosfär, men sett till de påstådda bilderna från ISS så är bilderna aningen motstridiga till vad man egentligen bör se ovanifrån genom atmosfären.

Och den punkten är bara en av drygt 100 punkter som gör NASA:s bilder till ej trovärdiga, och ej tillförlitliga heller för den delen med tanke på deras fäbless för vidvinkel och fisheye.
Citera
2025-04-24, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ja, vi vet att det finns flytande massa, vi vet att det inte är ett hålrum, vi vet att Jorden har en jämn viktfördelning.

Hur vet ni det?
Citera
2025-04-24, 22:48
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Hur vet ni det?
Vi vet det för vi kan skapa oss en bild av hur något är, baserat på alla kunskaper vi ackumulerat under vår livstid.
Citera
2025-04-24, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vi vet det för vi kan skapa oss en bild av hur något är, baserat på alla kunskaper vi ackumulerat under vår livstid.

Kan du ge några exempel på bevis som fastställer jordens viktbalans och som utesluter hålrum i jorden?
Citera
2025-04-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Inget om flygtider och avstånd. Mycket mycket märkligt. Jag blir mer och mer övertygad om att det är något du döljer. Kanske letar du inte efter sanningen trots allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Och flygtider och avstånd på södra halvklotet som matteusnorge frågar dig om, låtsas du inte se frågan eller vad är det?

Möjligen kan det vara så att jorden faktiskt inte är platt. Det kunde förklara en del. Men det betyder inte att den måste vara klotformad istället. Falsk dikotomi kallas sånt för. För det finns faktiskt vissa väldigt bra anledningar till att inte tro på klotformen.
Citera
2025-04-24, 22:58
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Kan du ge några exempel på bevis som fastställer jordens viktbalans och som utesluter hålrum i jorden?
Om inte jorden var balanserad skulle den oscillera.

Vi vet Jordens vikt baserat på jordens gravitation och hur det påverkar objekt i vår närhet och också hur den påverkar Jordens omloppsbana.
Citera
2025-04-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det är snarast Fleuch (inte adaptern) som medvetet valt en vidvinkelbild och ger sken av att man försöker luras med bilden:

Här är artikeln Fleuch hämtade bilden från:
https://www.express.co.uk/news/science/1195501/NASA-news-astronauts-pictures-international-space-station-ISS-photos/amp
I artikeln står:
You can see just behind the HTV-8 the curve of the planet accentuated by the camera's wide-angle lens – a visual effect known as pincushion distortion.
Står i klartext att kurvaturen är förstärkt pga vidvinkelobjektivet. Fleuch försöker ta poäng med plockade körsbär...

Bildtexten, under bilden jag länkade till, är som följer:

Citat:
NASA news: Astronauts on the ISS took these incredible photos (Image: NASA)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in