2025-04-21, 20:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nej, jag menar att autism (typiska symtom) var i princip helt okänt innan Kanner och Asperger började identifiera och publicera fall i skiftet 30/40-talet.

Det hade säkert funnits ett och annat enstaka fall tidigare, men som i så fall inte hade beskrivits eller dokumenterats.

Källa på det.

Öh, man kallade dem för imbecill eller idiot innan.

Det finns bara uppskattningar om hur många av varje, men det är helt självklart att mild autism är den största gruppen och vissa menar att det finns ett stort mörkertal så att den gruppen mer är 90 %.

Varför fanns inte autism förr? Vaccin har funnits sedan länge. Miljögifter var vanligare än nu på 1800-talet.
Citera
2025-04-21, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Det finns bara uppskattningar om hur många av varje, men det är helt självklart att mild autism är den största gruppen och vissa menar att det finns ett stort mörkertal så att den gruppen mer är 90 %.

Varför fanns inte autism förr? Vaccin har funnits sedan länge. Miljögifter var vanligare än nu på 1800-talet.

Man började väl vaccinera barn i större utsträckning bara ett fåtal tiotal år innan autism klassificerades, så det finns såklart ett tydligt samband.
Citera
2025-04-21, 20:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Man började väl vaccinera barn i större utsträckning bara ett fåtal tiotal år innan autism klassificerades, så det finns såklart ett tydligt samband.

Varför har då utvecklingsstörning gått ned? Borde inte de också bli flera? Du vet att saker som går upp samtidigt inte behöver ha orsakssamband? Eller nä, det vet du inte. Ni antivaxxare är likadana, ni tror att allt beror på en enda sak och det ska vara enkelt för er att förstå, att något kan ha många orsaker det blir för svårt.
Citera
2025-04-21, 20:30
Avslutad
Citat:
Varför har då utvecklingsstörning gått ned? Borde inte de också bli flera? Du vet att saker som går upp samtidigt inte behöver ha orsakssamband? Eller nä, det vet du inte. Ni antivaxxare är likadana, ni tror att allt beror på en enda sak och det ska vara enkelt för er att förstå, att något kan ha många orsaker det blir för svårt.

Vad har du för data på att intellektuell funktionsnedsättning minskat då?
Citera
2025-04-21, 20:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Vad har du för data på att intellektuell funktionsnedsättning minskat då?

Man behöver inte data, det är bara att hitta på som ni gör.

Jag menar, inga källor duger ju åt er ändå. Ni är ju anti vetenskap.
Citera
2025-04-21, 20:43
Avslutad
Citat:

Okej så du hittade på alltså? Ja det var starkt av dig att erkänna i alla fall.
Citera
2025-04-21, 20:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Okej så du hittade på alltså? Ja det var starkt av dig att erkänna i alla fall.

IF har minskat, viss del beror på att autism blivit diagnosen istället och för att man inte föder barn med downs, så nej jag ljuger inte, jag bara laborerar med siffror som ni gör.
Citera
2025-04-21, 20:47
Avslutad
Citat:
IF har minskat, viss del beror på att autism blivit diagnosen istället och för att man inte föder barn med downs, så nej jag ljuger inte, jag bara laborerar med siffror som ni gör.

Men sleva upp datan som visar det då, vad väntar du på?
Citera
2025-04-21, 20:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Men sleva upp datan som visar det då, vad väntar du på?

Nä, jag har ingen lust.
Citera
2025-04-21, 20:52
Avslutad
Citat:
Nä, jag har ingen lust.

Okej då stryker vi dina påståenden med ett tjockt svart streck.
Citera
2025-04-21, 21:55
Avstängd
Citat:
Öh, nej. Igen, Kanner och Asperger var de första som dokumenterat identifierade individer med klassiska autism-symtom = det finns inga dokumenterade identifierade individer med klassiska autism-symtom från tiden före dessa två forskares publiceringar, men som då kallades något annat.

Läkare och forskare kom från vida och kring till Kanners klinik för att få en glimt av de unika individerna. Psykiatri var en väl etablerad disciplin även så tidigt och alla var väl medvetna om att fenomenet var helt nytt och aldrig tidigare dokumenterat.

Lite av en medicinsk sensation

Citat:
Det genomfördes mycket omfattade prospektiva studier av autism i bl.a. delstaterna Wisconsin och S. Dakota med början i 60/70-talet där man 20 år senare på nytt studerade relevant population och kom då fram till att man hade missat ETT fall 20 år tidigare.

Ett fall = stort mörkertal?

Citat:
Varför fanns inte autism förr? Vaccin har funnits sedan länge.
Förmodligen för att barn endast fick max ett par tre vacciner/doser under sin uppväxt till skillnad från idag där man i t.ex. USA får mer än 30 stycken vacciner i mer än 70 doser från precis nyfödd fram till 18 års ålder.

Förmodligen.

Citat:
Miljögifter var vanligare än nu på 1800-talet.
På 1800-talet levde den stora majoriteten på landet, inte i städerna där merparten av miljögifterna fanns. Sedan är det minst sagt skillnad på gifter som injiceras direkt in i spädbarns/barns kroppar vs övriga typer av exponeringar.

Med det sagt så är det förmodligen så att just även olika typer av miljögifter spelar en bidragande roll i epidemin, där t.ex. ökningen av mängden glyfosat (Monsanto/Beyer) som har sprutats över grödor i t.ex. USA, korrelerar starkt med ökningen av t.ex. just autism.

RFK Jr säger att hans nu påbörjade massiva forskningssatsning på att en gång för alla klarlägga vad som ligger bakom autism-tsunamin kommer att vända på varje sten. Miljögifter. EMF. Fluorid. Tillsatser i mat och dryck. Modersmjölkersättning. Vacciner. Osv.

Allt.

Som sagt, 30-40 år för sent för de miljontals redan drabbade, men förhoppningsvis i tid för kommande generationer.
Senast redigerad av onopono 2025-04-21 kl. 22:10.
Citera
2025-04-21, 22:04
Avstängd
Citat:

Om du vill se källa så frågar du specifikt om den.

Själv går jag främst på källorna i två böcker:
- The Age of Autism: Mercury, Medicine, and as Man-Made Epidemic (2010)

- Denial: How Refusing to Face the Facts about Our Autism Epidemic Hurts Children, Families, and Our Future (2017)
Idé och Lärdomshistoria när den är som bäst.

Rekommenderas även i genren Tru Crime.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in