2025-04-20, 18:31
Medlem
Ska börja med att säga att jag kan i princip ingenting om bilar.
Min i40 började helt plötsligt att läcka ganska mycket av en svart-ish vätska, och på bara ett par dagar blev det en ganska stor pöl på min parkering. Även när jag var inne på affären i ca 5 minuter hann det bli en liten pöl. Pölarna hamnar mer baktill på bilen, vid säg tre fjärdedelar av bilens längd.
Sen slutade det att bli pölar under bilen, vilket säger mig att vätskan har tagit slut. Problemet är att ingen av dom bilkunniga jag har frågat kan lista ut vad det är för vätska.
Har kollat motorolja och bromsvätska, men det är ganska mycket i båda dom behållarna.
En kollega hade en teori om att det kunde vara servoolja, men vi hittade ingen behållare där man kunde se nivån. I samband med att det började läcka började det även gnissla lite när jag vrider ratten till höger, därav idén om servoolja.

Någon som har en idé om vad det kan vara för vätska, och hur man isåfall kollar nivån på den vätskan? Tack på förhand!
Citera
2025-04-20, 19:12
Avstängd
67arigGubbes avatar
Skitsamma, bilen hade varnat om någon viktig vätska va för låg.

Nästa gång de läcker, smaka och lukta så får du ditt svar.
Citera
2025-04-20, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Skitsamma, bilen hade varnat om någon viktig vätska va för låg.

Nästa gång de läcker, smaka och lukta så får du ditt svar.

Vad finns det för vätskor som inte är viktiga? Förutom spolarvätska.
Citera
2025-04-20, 19:18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewbieOfDoom
Min i40 började helt plötsligt att läcka ganska mycket av en svart-ish vätska, och på bara ett par dagar blev det en ganska stor pöl på min parkering. Även när jag var inne på affären i ca 5 minuter hann det bli en liten pöl. Pölarna hamnar mer baktill på bilen, vid säg tre fjärdedelar av bilens längd.
Sen slutade det att bli pölar under bilen, vilket säger mig att vätskan har tagit slut. Problemet är att ingen av dom bilkunniga jag har frågat kan lista ut vad det är för vätska.
Har kollat motorolja och bromsvätska, men det är ganska mycket i båda dom behållarna.
En kollega hade en teori om att det kunde vara servoolja, men vi hittade ingen behållare där man kunde se nivån. I samband med att det började läcka började det även gnissla lite när jag vrider ratten till höger, därav idén om servoolja.

Någon som har en idé om vad det kan vara för vätska, och hur man isåfall kollar nivån på den vätskan? Tack på förhand!
Svart vätska, eller kondensvatten från ACn på svart asfalt?
Citera
2025-04-20, 19:26
Bannlyst
En stötdämpare som är paj kanske...
Prova att trycka ner bilen med handkraft i de olika hörnen, då ser du om nån inte dämpar gunget utan lätt gungar upp och ner.
Citera
2025-04-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Svart vätska, eller kondensvatten från ACn på svart asfalt?

När jag tog lite på fingret så såg det ut att vara ljusbrun vätska blandat med smuts.
Citera
2025-04-20, 19:53
Medlem
Norrbagg79s avatar
Servoolja är rödfargad, kanske bensinfilteret som läcker men då luktar det bensin.
Är visst vanligt att bensintanken rostar och läcker.

https://m.facebook.com/groups/1899901850278839/posts/3950973735171630/
Senast redigerad av Norrbagg79 2025-04-20 kl. 19:57.
Citera
2025-04-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Servoolja är rödfargad, kanske bensinfilteret som läcker men då luktar det bensin.

Det är en diesel, men det kanske fungerar på samma sätt?
Citera
2025-04-20, 19:58
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Det är en diesel, men det kanske fungerar på samma sätt?
Ja det gör det nog. Kolla min post igen med länk.
Kanske det inte läcker når bilen har lite diesel.
Citera
2025-04-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ja det gör det nog. Kolla min post igen med länk.
Kanske det inte läcker når bilen har lite diesel.

Intressant, det låter ju inte helt otänkbart. Tack!
Citera
2025-04-20, 20:07
Medlem
Citat:
Är visst vanligt att bensintanken rostar och läcker.

https://m.facebook.com/groups/1899901850278839/posts/3950973735171630/

Det finns ingen regel att hydraulvätska till servo är röd, det kan den vara ja, men det beror på vilken typ av vätska aktuell servo ska ha.

Jag tippar på att ingen modern bil de senaste bortåt 20 åren har annat än bensintank i syntetmaterial, som sällan rostar…..
Citera
2025-04-20, 20:11
Medlem
Citat:

Det säkraste är att du ordna så du kan kolla under bilen och se om du kan lokalisera var vätskan kommer ifrån, själva läckan kan ibland vara förvånansvärt långt ifrån där det dräller ner på backen, för vätskan kan rinna på eller i balkar och annat och t ex me hjälp av fartvinden ta sig längre bak innan det dräller ner på marken.
Många bilar har på senare tid motorrummet nästan helt täcka på undersidan, och dessa plastlådor kan ibland samla upp läckande vätskor så de inte droppar ner rakt under där läckan är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in